Ska beställa däck idag, men vilket av dessa?

3plE skrev:
2412749 Metzeler M3 då? Är själv mycket nöjd med dessa (har både bak och fram).
Ett 180mm bakdäck kostar 1593:- inkl frakt på mcdackonline.
Körde sånna på min Tl1000, fruktansvärt hala när det regnar. Fungerar säkert bättre på en trea eller fyra när impulserna till bakhjulet kommer lite tätare, men en SV är ju en tvåa, köp rennsport K2 eller supercorsa sc2 begagnade, håller 4-500 mil å suveränt grepp, även när det regnar :tummenupp ledsnar när jag ser mina polare spinna omkring på sina power när jag själv åker bakhjul i spöregn...de har bytt däck nu...:tummenupp

Rasorblade skrev:
2412618 Road bak Power fram:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Och det känner man om man bara åker gata...... :7peta

Frågan är väl vilket behov av grepp och sportighet han har. Om man bara tar det lilla lugna på gata, då fungerar touringdäcken bra. Om man åker "inspirerat", välj de sportigare däcken.

Egenskaperna blir ju inte bättre än det "sämsta" däcket.

/Stefan M

PacMan skrev:
2412691 Slog lite slint i huvudet där. Jag menade alltså Road bak och Power fram.

Stefan M:
Jag har i alla fall provat med både Power och Road bak när jag har haft Power fram och inte märkt nån skillnad alls på hojens beteende, så jag tycker att dessa däck verkar vara hyfsat kompatibla.

Såklart KAN det vara samma stomme och liknande egenskaper, men då är det ju bra om man VET att det är så.

/Stefan M

Last edited:
freding skrev:
2412798 Körde sånna på min Tl1000, fruktansvärt hala när det regnar.

Kan kanske förklara ett par av avåkningarna på Monzta för en vecka sedan (hatar regn).
Du har kanske rätt:)

eV1Te skrev:
2412648 Själv har jag just nu Road fram o Power bak.. vilket inte är att rekomendera då framhjulet släpper betydligt tidigare än bakhjulet.

Framhjulssläpp är bland det äckligaste man kan uppleva på hoj.. om bakhjulet släpper så får man bara snygga powerslides :tummenupp

Powerslides som slutar i highside... Det är betydligt trevligare att glida omkull med hojen än att bli kastad 20m (om man nu kan prata om trevligt i detta sammanhang)
Men jag håller med om att det inte är att rekomendera ändå. Hojen tenderar att få konstiga egenskaper med mer fäste bak än fram.

Mekzon skrev:
2413880 Powerslides som slutar i highside... Det är betydligt trevligare att glida omkull med hojen än att bli kastad 20m (om man nu kan prata om trevligt i detta sammanhang)
Men jag håller med om att det inte är att rekomendera ändå. Hojen tenderar att få konstiga egenskaper med mer fäste bak än fram.

Jo självklart, dock har jag varit med om ett par framhjuls släpp nu på senare tiden... :näsblod

Har föresten köpt Pilot Sport fram o bak idag. Jag tycker att både Road och Power greppar bra i regn sålänge de har fått upp tempen lite.

Dock kan de vara riktigt hala om det precis börjat regna eller liknande då det bildas som en hinna på asfalten.

Jag har själv börjat använda bakbromsen mycket mera än jag gjorde för något år sedan bara, bromsar nästan alltid (i vått och torrt) så det släpper bak. Mestadels för att man får en bra känsla för när det släpper och hur pass bra greppet är den dagen eller under dom förhållandena och dels för att det är kul med sladdar :rolleyes:

Jag kan starkt rekomendera att lära sig att hantera bakbromsen, för ibland blir jag förvånad över att det ibland kan vara lika halt på t.ex. "röd asfalt" som i regn. Inte så kul om man lägger ner mycket då oavsätt hur sportigt däck man har... :näsblod

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...