Ska båda lamporna lysa fram vid halvljus?

Herlog

CBR600F 2001
Gick med
10 Oct 2007
Ort
Falkenberg
Hoj
2001 Honda CBR600F
Tjena.
Är ganska ny på det här med hojar än så länge.
Jag och polarna har alla olika motorcyklar med en sak som jag öskar vore gemensamt:)
På 1:a polarens Kawa ZX6R -00 så lyser bägge ögonen vid halvljus.
På 2:a polarens Yama R6 -99 samma sak.
På 3:e polarens Suz 600 -97 tror jag bägge lyser..
På min Honda CBR600F -01 lyser bara EN vid halvljus.
Har läst på vissa ställen att "mc ska bara lysa med ena så att det inte förväxlas med mopeder", men detta verkar ju inte stämma.
Är min ena halvsljuslampa trasig, eller är det helt enkelt olika från märke till märke?:confused:
 
Verkar skilja lite hur som helst, på min R1 -00 lös bägge, på min R6 -07 lyser bara ena.. personligen tycker jag det ser shysstare ut när bara ena lyser, men många frågar mig om andra lampan är trasig :huvet :tungan

Enkel lösning, kör med helljuset på.. Då syns du bättre också.

/Robban
 
Jo tack jag vet. Tycker det mycket snyggare när bägge lyser:) Men ingen som vet om bägge SKA lysa på min CBR -01
 
Last edited:
Det har med att göra hur långt avstånd det är mellan de olika lykthusen..
måste va ett visst avstånd för att båda sidorna ska få lysa samtidigt..
 
Det har med att göra hur långt avstånd det är mellan de olika lykthusen..
måste va ett visst avstånd för att båda sidorna ska få lysa samtidigt..

Okej. Vet någon vad avståndet är, och hur det ligger till på CBR600? Finns väl några andra med CBR...er som vet hur deras lampor lyser:)
 
Detta förklara varför jag hade problem med ljuset på min r6 då bara en lampa lyste på halvljus(provade säkert 3st innan jag gav upp)...:huvet

Men på min k5 lyser bara en lampa...:tungan
 
Last edited:
Okej... Fan:D
Hade hoppats på bägge...
Får väl helt enkelt plocka ur lampan och kolla.. Hojen står så jäkla dumt till nu bara under vintern..

Även om det bara ska lysa en strålkastare på din CBR så borde det gå att få båda att lysa!

Har gjort det på min 900! Byglade bara över en kabel från den sida som lös, och över till den andra. Det satt till och med en H4 lampa i den reflektorn...

Lycka till!
 
Även om det bara ska lysa en strålkastare på din CBR så borde det gå att få båda att lysa!

Har gjort det på min 900! Byglade bara över en kabel från den sida som lös, och över till den andra. Det satt till och med en H4 lampa i den reflektorn...

Lycka till!

Tack RAZORBLADE. Då vet jag iallafall.
Okej Mikey. Ska se till att fixa det. Får väl ta det efter besiktningen i april kanske:) Innan är nog ingen bra idé:gnissla
 
Sen jag läste teorin har jag måttet 20cm i huvet, som ska vara maximala måttet mellan lamporna innan det betraktas som två lysen. Och om jag inte minns fel får bara en "lampa" lysa vid halvljus.

Men sen beror det ju på hur man mäter, centrum-centrum eller mellan kanterna. Oftast kan man nog få båda lamporna att gå som "samma" lyse enligt lagbokens kriterier eftersom de sitter så tätt...
 
28 § Tvåhjulig motorcykel får ha endast en halvljusstrålkastare.
Två halvljusstrålkastare med inbördes avstånd mellan de lysande ytorna av högst 200 mm betraktas som en halvljusstrålkastare.

33 § Har motorcykel två halvljusstrålkastare skall strålkastarnas placering i sidled vara högst 400 mm men avståndet får vara större om motorcykel har främre positionslyktor placerade enligt 51 § och anslutna till det elektriska systemet så att de lyser samtidigt som halvljusstrålkastarna.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top