Skövde - inbrott MC-butik

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Några busar har gjort inbrott i en mc-butik i Skövde och tagit fem endurohojar, lite kläder och tillbehör, för totalt ca en halv mille.


Intressant är att hojarna är "låsta", dvs elektroniskt. Och behöver således öppnas för att kunna användas. Snopet för tjuvarna, eller kan dom hacka dosan? Hur som helst är det ju en del pengar att tjäna på delarna enbart. Bör tullen / polisen kanske hålla lite koll på gränserna, kanske färjorna till utlandet?
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Tullen har inte befogenhet att stoppa lass med stöldgods. Det de kan göra, i mån av ork och tid, är att kontakta polisen vid misstanke om brott. Polisen har dock sällan ork eller tid. Därför lämnar dagligen bussar och skåpbilar fyllda med båtmotorer, crossar, verktyg m.m. landets gränser. Allt medan tullpersonalen står och kliar sig i huvudet.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Tullen har inte befogenhet att stoppa lass med stöldgods. Det de kan göra, i mån av ork och tid, är att kontakta polisen vid misstanke om brott. Polisen har dock sällan ork eller tid. Därför lämnar dagligen bussar och skåpbilar fyllda med båtmotorer, crossar, verktyg m.m. landets gränser. Allt medan tullpersonalen står och kliar sig i huvudet.
Hamnen i Ystad och Trelleborg har dock börjat stoppa ganska mycket sista året. Var och varannan dag ser jag notiser om stoppat stöldgods därifrån. Senast imorse tog de väl 2 lyxbilar på väg ut.
 

Styret_Larsson

Gubbsportnörd.
Gick med
18 Aug 2021
Hoj
Suzuktm
Hamnen i Ystad och Trelleborg har dock börjat stoppa ganska mycket sista året. Var och varannan dag ser jag notiser om stoppat stöldgods därifrån. Senast imorse tog de väl 2 lyxbilar på väg ut.
Goda nyheter i så fall ?

Har hört från båtfolk att tullen faktiskt fått ökade befogenheter på sistone, men att slöddret lätt kommer undan ändå genom att anlända till färjeterminalen i allra sista sekund innan avgång. Blir de stoppade så börjar de hota med advokater och sånt om de skulle missa färjan.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jo, man har skärpt upp Tullen/Polisens arbete för att strypa utförseln en del, Tullen har fått utökade befogenheter (men jag vit inte i detalj vad) och Polisen har fått order om att göra sitt jobb tydligen.

Här hittade polisen för några år sedan en rejäl tjuvgömma i skogen med fyrhjulingar och båtmotorer samtliga mer eller mindre sönderskruvade för att kunna föras ut som delar.

allt som inte har ett serienummer har ju gått fritt igenom, även om alla fattar att det är 20 stulna båtmotorer, inte 20 reservdelsmotorer som bara råkar ha fått motornummret bortnött.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
Usch! Fy vad arg jag blir. Det känns som att dom snott mina hojar .. lite grann ?

Men vad gör dom med förövarna då? Hänger man fortfarande drägg som stjäl folks hästar och andra fordon?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Var det inte uppe för ett tag sen att någon firma i sydöst om Sverige låste upp elektroniskt låsta hojar och fick ut dem på marknaden där igen?

Finns det förresten någon lista/sammanfattning om vad som stals?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
någon lista/sammanfattning om vad som stals?
Nej, inte vad jag vet. Men det var 5 st endurohojar. Ägaren skulle göra en inventering för att kolla exakt vad dom tog.
Det hade varit mycket intressant om man på nåt sätt kunde kolla var hojarna hamnade. Dessvärre vet våra bröder i öst hur man kringgår dom flesta stöldskydd som GPSer och sånt. En bekant till mig fick sin båtmotor stulen några år sen, med GPSen utsliten och hånfullt vackert upplagd på bryggan.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top