Skötning av min motard...?

Almspang

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2004
Hoj
KTM LC4 640 -02
Jag har en ktm 640 lc4a.. 02.

Jag tänkte höra med er vad jag kan göra själv. Det är väll ca 250mil kvar innan den skall in på service intervallen.

Men jag kan ju byta olja nu. Hur är det med luftfiltret ? Är det som på crossarna att man tvättar det och "oljar" in det?

En annan fråga när vi redan är igång är att min läcker lite i toppen som jag förståt är ganska valigt på lc4:ornas motorer. Skall toppen dras med en moment nyckel eller kan man dra åt den lite "extra" och se om den slutat läcka lite då...?

Vad finns mer man kan göra?

MVH Rickard

Almspang skrev:
Men jag kan ju byta olja nu. Hur är det med luftfiltret ? Är det som på crossarna att man tvättar det och "oljar" in det?

En annan fråga när vi redan är igång är att min läcker lite i toppen som jag förståt är ganska valigt på lc4:ornas motorer. Skall toppen dras med en moment nyckel eller kan man dra åt den lite "extra" och se om den slutat läcka lite då...?

Vad finns mer man kan göra?

MVH Rickard
Japp.Luftfiltret är bara att tvätta och olja in på nytt.Åker du där det dammar,typ grusväg får du tvätta OFTA.Det är pyttelitet filter på dom med elstart,samma som KTM 65cc cross :skrämd Oljeläckaget är nog inte toppackningen utan silicontätningen mellan topp/ventilkåpa eller vid något av locken vid ventiljusteringen skulle jag tro.

Busaberg skrev:
Japp.Luftfiltret är bara att tvätta och olja in på nytt.Åker du där det dammar,typ grusväg får du tvätta OFTA.Det är pyttelitet filter på dom med elstart,samma som KTM 65cc cross :skrämd Oljeläckaget är nog inte toppackningen utan silicontätningen mellan topp/ventilkåpa eller vid något av locken vid ventiljusteringen skulle jag tro.

okaj hur fixar man det lättast isåfall då med silcontätningarna ???

och måste man dra toppen med momentnyckel ?
:yoparty

Toppen ska momentdras men är det tätningen mellan topp/ventilkåpa som läcker behöver du inte lossa toppbultarna.Det är delningen där vattenpumpen sitter som det är en silicontätning vid.Sitter med ett antal insexskruvar.Ställ motorn i kompläget innan du skruvar bort ventilkåpan bara.Plocka bort ventilkåpan,ta bort gammal tätningsmassa och dit med ny silicon och skruva ihop igen.Kan göras med motorn kvar i ramen.Men tvätta med avfettning först och åk en sväng och försök att kolla var läckaget är så du slipper riva nåt i onödan.

Busaberg skrev:
Toppen ska momentdras men är det tätningen mellan topp/ventilkåpa som läcker behöver du inte lossa toppbultarna.Det är delningen där vattenpumpen sitter som det är en silicontätning vid.Sitter med ett antal insexskruvar.Ställ motorn i kompläget innan du skruvar bort ventilkåpan bara.Plocka bort ventilkåpan,ta bort gammal tätningsmassa och dit med ny silicon och skruva ihop igen.Kan göras med motorn kvar i ramen.Men tvätta med avfettning först och åk en sväng och försök att kolla var läckaget är så du slipper riva nåt i onödan.

okaj ska kolla upp det. men om toppen behöver dras hur mkt ska den dras då?

Almspang skrev:
okaj ska kolla upp det. men om toppen behöver dras hur mkt ska den dras då?
KTM kanske har manualer på sin sida där det står vad som skall dras med hur mycke moment med moment nyklar?

50-60Nm beroende på årsmodell när jag kollade i några böcker hos en handlare,men reservdelsnr. var samma på bultarna i vilket fall.Jag drog min 60Nm och den håller tätt.

Busaberg skrev:
50-60Nm beroende på årsmodell när jag kollade i några böcker hos en handlare,men reservdelsnr. var samma på bultarna i vilket fall.Jag drog min 60Nm och den håller tätt.

okaj ska testa det med tack för svaren

kom på en sak till, när man drar åt "bultarna" måste man inte ställa in ventilerna igen då? isfåall hur skall de stå? mvh

Almspang skrev:
kom på en sak till, när man drar åt "bultarna" måste man inte ställa in ventilerna igen då? isfåall hur skall de stå? mvh

Det är barar en kåpa!!!! Kolla så att du inte kan ta det på garantin istället för hojen är ju bara en -02.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back