Sköta batteriet under vintern?

  • Thread starter Thread starter iNK
  • Start date Start date
Jag brukar inte göra någe alls... Vrida på tändningen å starta på våren...

Kanske inte de smartaste, men de funkar för mig...
 
Har en ICharger 208b och ett P350 nätaggregat från Autopartner.
Ställer in min på Pb battery i program select och i Pb charge på .40A 12.0V (6S). Gäller blyack.
0,4 A är väldigt fegt. En tiondel av kapacitet kan man ladda utan att batteriet bryr sig ett smack.
(motsvarande tal för LiFe är att ha en laddström som är lika som kapaciteten).
 
0,4 A är väldigt fegt. En tiondel av kapacitet kan man ladda utan att batteriet bryr sig ett smack.
(motsvarande tal för LiFe är att ha en laddström som är lika som kapaciteten).
Läste nu på mcbodens råd(sök på laddström mcbatteri) och förstod att man generellt laddar med 14,2-14,6V spänning. Ställer nu in min laddare på 14V(7S) vid laddning av Pb batteri(gel) och samma strömstyrka.
 
Last edited:
Det finns många olika skolor inom området hur man ska hantera batteriet under vinterförvaringen.

Jag personligen har testat lite olika.

I lägenheten vi bodde i så fanns inga uttag i parkeringsgaraget så då fick hojen helt sonika stå utan underhållsladdning och det fungerade utmärkt. Självurladdningen i ett blybatteri är bara någon enstaka procent på en månad så under förutsättning att inte hojen har elektronik som drar ström medan den står så ska det inte vara något problem om bara generatorn har laddat upp batteriet helt.

Numera har jag garage med tillgång till el och då gör jag så att när jag ställer in den och inte räknar med att köra mer så kör jag en laddning med CTEK för att vara säker på att batteriet är helt fullt. Sen låter jag den stå utan underhållsladdning. Sen brukar jag någon gång under vintern koppla in laddaren för att se så att batteriet inte tappat laddningen. Den har i normalfallet gått igång då men inom loppet av kanske 15 minuter konstaterat att nu är batteriet fullt. Dvs det har inte tappat särskillt mycket.

Dvs du kan göra hur du vill så länge som du ser till att batteriet är fulladdat när du ställer undan hojen och du ser till att du inte har något som drar ström.
Kan du ha det kallt så är det att föredra då självurladdningen är lägre i låg temperatur men det har ingen avgörande betydelse.
 
Tack för alla svar :tummenupp

Blir till att ladda fullt och sen koppla ur det och ladda någon gång ibland om man kommer ihåg :huvet
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top