Skör gaffelkrona på Duke II?

Aleleo

Medlem
Gick med
3 Nov 2004
Hoj
BMW R nineT -14
Läste i nån tråd här att vissa KTM modeller runt 02 hade problem med sköra gaffelkronor. Har en Duke II -02 som välte på stödet och då slogs ena styrstoppet på den undre kronan av. Nån som hört nåt?
MVH
Alex

Duke var inte med i den återkallning av gaffelkronor som KTM hade det året....... det var väl dessutom den undre va :va

Rätta mig om jag har fel

Aleleo skrev:
Läste i nån tråd här att vissa KTM modeller runt 02 hade problem med sköra gaffelkronor. Har en Duke II -02 som välte på stödet och då slogs ena styrstoppet på den undre kronan av. Nån som hört nåt?
MVH
Alex

Heda skrev:
Duke var inte med i den återkallning av gaffelkronor som KTM hade det året....... det var väl dessutom den undre va :va

Rätta mig om jag har fel

Jag är inte riktigt hundra på beteckningarna. Hur benämner man den övre och undre delen av det som gaffelbenen sitter fast i?

Övre och undre gaffelkronan...typ, den undre e den som sitter närmast framhjulet och den övre e närmast himlen, typ så.... :tungan

Aleleo skrev:
Jag är inte riktigt hundra på beteckningarna. Hur benämner man den övre och undre delen av det som gaffelbenen sitter fast i?

Heda skrev:
Övre och undre gaffelkronan...typ, den undre e den som sitter närmast framhjulet och den övre e närmast himlen, typ så.... :tungan

Det var det jag misstänkte :)
Har försökt få det på garanti men KTM sa nej. Har kontrat med att jag inte accepterar och att eftersom KTM väl anser sig göra stryktåliga cyklar så borde den väl klara en vältning från stillastående!
Får se vad dom svarar.

Det var alltså den undre kronan det var problem med? Vilka modeller?

Har även varit problem med bakramen på Duke II. Har själv knäckt tre stycken på min gamla hoj. Ramarna som tillverkas nu ska iofs vara förstärkta...

smarre skrev:
Har även varit problem med bakramen på Duke II. Har själv knäckt tre stycken på min gamla hoj. Ramarna som tillverkas nu ska iofs vara förstärkta...

Ja, läste nån tråd om det. Du som hade kört i norska bergen?

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back