Skönlitteratur om rambyggnad/konstruktion?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Går i tankarna om att påbörja ett projekt någon gång i framtiden.

Givetvis ska det vara en gammal luftkyld Suzuki, om det blir en GS eller GSX har jag inte bestämt men det är mindre viktigt. Poängen är att jag vill bygga en egen specialram av samma typ som Bakker, Martin och Harris fast givetvis med mitt eget signum. Alltså en CroMoly-rörram av fackverks-typ där motorn är bärande del i konstruktionen.

Givetvis inser jag ju att detta inte är något man gör i en handvändning men samtidigt så har andra amatörer lyckats så varför inte jag?

Tänkte att jag skulle börja med att införskaffa lite litteratur för att få lite mer tekniskt kunnande inom ämnet. Någon som har böcker att rekommendera mig? Böcker om chopperramar är ointressant då detta projekt kommer byggas i rent banracing syfte så jag behöver böcker som behandlar dom bitarna i huvudsak. Men hojen ska kunna gå att registrera för gatkörning om man vill.

En SFRO bok kommer i åtanke vad gäller rena bestämmelser om hur saker och ting ska utföras, men vad ska man titta i för böcker gällande själva konstruktionen?

jag skall bygga en egen hoj, och har precis blivit klar med att samla material. en SFRO bok har jag och där står en del om olika ramtyper. det jag saknar är kanske mer konkret "how to do it". i vilken ände startar man i?

kommer följa tråden, och hittar jag någon bra info så kommer jag givetvis dela med mig :tummenupp

edit:
hur du bygger en ram utan ramjigg
hur du bygger en ramjigg om du nu behöver det

Last edited:
jag skall bygga en egen hoj, och har precis blivit klar med att samla material. en SFRO bok har jag och där står en del om olika ramtyper. det jag saknar är kanske mer konkret "how to do it". i vilken ände startar man i?

kommer följa tråden, och hittar jag någon bra info så kommer jag givetvis dela med mig :tummenupp

Att konstruera en ramjigg brukar vara första steget, men för det behöver man designen färdig. Sen utgår man helt enkelt ifrån statiska infästningar för svingarmsinfästning, styrhuvud samt motorfästen när man bygger ramen.

Ha, jag visste väl att fyra dagar skulle räcka för att väcka begäret i Dig också, Viktor...:) Maila NiklasiNorr, han har viss koll på det där med litteratur för chassi och ramar skulle jag tro...:fakta

Att konstruera en ramjigg brukar vara första steget, men för det behöver man designen färdig. Sen utgår man helt enkelt ifrån statiska infästningar för svingarmsinfästning, styrhuvud samt motorfästen när man bygger ramen.

jag hade nog tänkt att börja utan ramjigg för att få fram en design som jag är nöjd med och sen konstruera en jigg kring de detaljerna jag har och justera rakheten innan man helsvetsar ramen i jiggen. vet dock inte om det är genomförbart då man är rookie inom området :)

Du är inte ensam om sådana tankar Viktor. Jag skulle gärna göra något liknande. Det skulle vara skitkul men just nu tar Bakkern tillräckligt med tid och pengar. Men det kommer ju en morgondag:)

När jag tänker efter så tror jag att jag hamnade på en hemsida om sånt här för några år sen när jag surfade runt. Ska kolla om jag kan hitta nåt i gamla pc:n.

Ha, jag visste väl att fyra dagar skulle räcka för att väcka begäret i Dig också, Viktor...:) Maila NiklasiNorr, han har viss koll på det där med litteratur för chassi och ramar skulle jag tro...:fakta

Ja, man skulle nog kunna säga att jag blev rätt biten. :tungan

Men så Niklas har koll på det där? Får höra av mig.

Du är inte ensam om sådana tankar Viktor. Jag skulle gärna göra något liknande. Det skulle vara skitkul men just nu tar Bakkern tillräckligt med tid och pengar. Men det kommer ju en morgondag:)

När jag tänker efter så tror jag att jag hamnade på en hemsida om sånt här för några år sen när jag surfade runt. Ska kolla om jag kan hitta nåt i gamla pc:n.

Fick jag tag i en Bakker, Martin eller liknande så hade jag nöjt mig med en sån men jag tror det skulle vara riktigt roligt att bygga en egen hoj från scratch.

Som vanligt innom hojvärlden är det en fördel om man inser sina begränsningar.
Jag menar, det finns folk som livnär sig på att bygga. Varför inte rita och låta någon annan göra ramen åt er?
Det kommer ju ändå ta tid att få ihop allt som man vill ha det.

Jag menar, det finns folk som livnär sig på att bygga. Varför inte rita och låta någon annan göra ramen åt er?

för min del är resan målet, om jag misslyckas med bygget kommer jag ändå lyckas med mitt mål. köra och ha kul gör jag med min gathoj, bygger jag en hoj så är det definitivt inte för körupplevelsens skull utan för byggandets skull.

Jag håller tummarna för att det kommer att gå bra. Jag förstår precis vad du menar med att byggandet är själva grejen....
Har väl inte direkt kommit i mål med något stort projekt tyvärr. Men för min del har jag fått ut väldigt mycket av att starta igång olika projekt.
Nu har jag en ISR som ännu inte gått än enda meter, trots att den är snart 30 år gammal. Men det är några stycken före mig som också har haft svårt för att göra klart. Men det närmar sig för min del i alla fall.

Mats

Tror vi har lite olika åskådning på saker och ting.

Jag ser ingen som helst begränsning. Jag är utbildad svetsare och är hygglig på att hantera en TIG. Sen vågar jag nog också säga att jag har ett rätt bra öga för saker och ting. Farsgubben min är också van att tillverka både det ena och det andra och jag har ofta varit med på ett hörn så vi kan lite allt möjligt. Sen har vi tillgång till en maskinpark av hög rang. Det kommer blir många kvällar och helger men jag är fast övertygad om att det går att göra.

Visst skulle jag kunna rita ramen och leja bort jobbet men vad vore tjusningen i det? Sen skulle det förmodligen bli svindyrt, en one-off beroende på hur den ser ut kostar säkert mellan 30 och 40 000kr. Även för en van svetsare är det rätt många timmars arbete...

Men åter till trådens egentliga syfte.

Rekommendationer på litteratur? :va

ladda hem nån film som hette typ how to build a chopper frame el likn.
va faktiskt intresant,(vet ej vars den är nu.) drog lite grunder. tror den gick på discovery bla.
så du kan ju hitta mycket inom "chopper"världen också men du behöver ju inte använda det för konstruktionen för det. :tummenupp

vilken tur att man inte lyssnar på sådana som du:tummenupp

Men åter till trådens egentliga syfte.

Rekommendationer på litteratur? :va
hittat något?

Ett tips är att försöka använda något Cad program för att göra geometrin och lätt kunna få ut mått. Kommer du att göra några beräkningar på belastningar som blir eller kommer du att höfta?

Ett tips är att försöka använda något Cad program för att göra geometrin och lätt kunna få ut mått. Kommer du att göra några beräkningar på belastningar som blir eller kommer du att höfta?

Höfta... har ju fungerat bra än så länge... :näsblod

Sen tittar man på Stellan Egeland och andra som bygger ramar så är det inte speciellt mycket beräkningar involverat vad gäller vridstyvhet och sånt. Ramarna byggs efter sunt förnuft och enligt konstens alla regler. :)

Det är ju Foale:s böcker som är mest givande helt klart. Där har du allt vettigt man behöver veta om rambyggen.

Last edited:
Låter ju helskoj, ropa till om du skulle behöva något i kolfiber så ska jag se om jag kan sponsra mot ett besök för att se på projektet..

Låter ju helskoj, ropa till om du skulle behöva något i kolfiber så ska jag se om jag kan sponsra mot ett besök för att se på projektet..

Något rambygge lär det väl inte bli än på ett tag tror jag. Ska pyssla ihop det nuvarande projektet sen blir det att börja med Kawasakin. :)

Välkommen på besök är du dock när som helst. :tummenupp

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard