skönare rakning?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Duscha innan är inte bra nog. Låta raklöddret sitta i lite funkar inte heller.

Varje gång min rakhyvel närmar sig sidorna på hakan, får jag dödsryck. Det svartnar för ögonen och jag hoppas att det ska vara gjort när jag vaknar. Men icke.
Nån i släkten har givit mig den hårdaste skäggväxten sedan tomten landade på jorden. Hur bär jag mig åt för att inte svimma av smärta varje gång jag rakar mig? Nått mirakel lödder?
Rakapparat fungerar inte, de klarar inte av stråna, då man kan jämföra ljudet frå en gräsklippare som går på en stenbumling...
aarrghhh
WorldBeardChampionships-730397.jpg

morecore skrev:
Duscha innan är inte bra nog. Låta raklöddret sitta i lite funkar inte heller.

Varje gång min rakhyvel närmar sig sidorna på hakan, får jag dödsryck. Det svartnar för ögonen......................

Raka dig oftare.... Låt inte skägget bli för långt innan du rakar dig..

Prova Niveas Raklödder med lotion i (vit gel) ... Den e grym....

Även deras med mint(blågrön gel) är bra men den e nästan bara "frisk"... den andra är mjukgörande på nått sätt....

Finns på ICA MAXI

Har lite av samma problem.. Blir lite torr av engånghyvlar och kan inte motivera mig att köpa gilettehyvlar hela tiden heller. De håller iofs längre, men de blir ganska ofräscha efter ett par vändor endå.

Hur funkar de dyra rakapparaterna? Har en för en 500-ing men de funkar la sådär..

Zee skrev:
Hur funkar de dyra rakapparaterna? Har en för en 500-ing men de funkar la sådär..

Det viktigaste med apparaten är att du byter bladen minst en gång per år om du har kraftig skäggväxt, utan bra blad är även de dyraste värdelösa.

som någon nämnde tidigare raka dig oftare,
helst med mindre än 2 dagars mellanrum, så ska det nog hjälpa.

Ett annat väldigt bra tips är att försöka variera ibland raka dig med treblad- och tvåblads hyvlar.

Jag har exakt samma problem, skäggstrån med en hårdhet som får stålborstar att gråta av avund kombinerat med en hy som blöder så att man kunde vara statist i Motorsågsmassakern.

För att få det att fungera någorlunda använder jag mängder av hudlotion både före och efter rakningen, samt mellan. Jag smörjer in rikligt med hudlotion, låter det sitta en ½timme, duschar, rakar mig med Gilette mach 3 (inget annat funkar tyvärr) samt smörjer in mig igen efteråt men hudlotion. Ett jävla jobb det där, kanske ska skaffa helskägg?

min favoritrakkräm är "gilette series arctic ice (tror ja den heter) med vitamin E .. tycker den ger bla glid i hyveln, som f.ö. inte är en gilette :D

Zee skrev:

Min erfarenhet säger att du ska prova en lite dyrare rakapparat..upp mot 8-900kr brukar ta lite bättre. Har själv relativt tjock hårväxt...men finns förmodligen dom med värre :3freak

vilken sorts rakapparat använder ni? Trimmer liknande eller såden med 2-3st snurrande prylar? (om ni förstår vad jag menar) :) Har själv en trimmerliknande pryl då jag tycker dom andra fungerar dåligt.

Fotrally skrev:
vilken sorts rakapparat använder ni? Trimmer liknande eller såden med 2-3st snurrande prylar? (om ni förstår vad jag menar) :) Har själv en trimmerliknande pryl då jag tycker dom andra fungerar dåligt.

Philips-dynga med 3 pizzor. Funkar la sådär, men man kanske ska byta pizzorna. Vad kostar dem?

Jag använder en Braun, med ett långt skärblad så att säga. Det följde också med en dockningstation där den rengörs med mycket bra resultat. Nu har jag i och för sig skäggväxt som en fjortonåring, men den funkar bra tycker jag. Jag får dock raka mig oftare med apparat då den inte rakar lika nära som en hyvel. Får tyvärr grymma utslag på halsen när jag använder hyvel.

Fotrally skrev:
Min erfarenhet säger att du ska prova en lite dyrare rakapparat..upp mot 8-900kr brukar ta lite bättre. Har själv relativt tjock hårväxt...men finns förmodligen dom med värre :3freak

Har en med tre huvuden för jag tycker trimmer funkar dåligt...

Zee skrev:
Philips-dynga med 3 pizzor. Funkar la sådär, men man kanske ska byta pizzorna. Vad kostar dem?

Jag fick en ny av tjejjen i julklapp... hmm, tror det var en panasonic...kostade runt 900 gissar jag på.

Joe Schmoe skrev:
Har en med tre huvuden för jag tycker trimmer funkar dåligt...

JA smaken e ju som :arsele ...lite olika kanske på vad man har för skäggväxt. tycker dom med tre huvud fungerar sämre om man man har väntat några dagar och det har blivit lite längd på håret..

Förra julen fick jag en önskad Philips Ragapparat i julklapp. Den har jag kanske använt 5 gånger. Jag tyckte det var helt utkastade pengar, det är så kallat en våtrakapparat men gel som man pumpar ut. Det värsta är att jag tycker att den funkar bättre utan gel. Nåväl, jag använder idag gillette mach 3 och det funkar utmärkt, ger bättre resultat än apparaten och är billigare(kanske inte i det långa loppet), snabbare och skönare. Tanken var att man skulle kunna raka sig i duschen snabbt på morgonen med apparaten, men vafan, man ser ju inte var man rakar, så kommer man ut ur duschen och ser att man har lite små öar här o var.

Jag har iofs inte såna svimproblem som ni har och inte allt för grov skäggväxt heller men jag använder mig av följande produkter.

Lumene Skin Tech Easy Shaving Foam(finns på åhlens): http://www.lumene.com/default.asp?m...ntProductGroupId=14705&parentDocumentId=15053

Efter rakning använder jag, Nivea Sensitive After Shave Balm(finns också på åhlens):
http://products2.nivea.com/products.php?page_id=294&lan=se

Båda produkterna har ganska mild doft vilket jag föredrar om man skall ha rakvatten eller parfym. Jag testade Lumenes after shave balm, men jag tyckte den var alldeles för tunn.

En kompis till mig sa att Biotherms after shave balm var helt magisk, all sveda och alla sår bara försvann sa han, underbar enligt honom, men så kostar den ju också över 200 kr.

Det finns en butik på nätet som har rätt bra koll på rakprodukter, www.gents.se, dom har rätt mkt av zirhs produkter, inget jag testat, men verkar förtroendeingivande och seriöst, se: http://www.gents.se/index.php?section=categories&id=2 , där finns också denna för dom som vågar prova :död :

http://www.gents.se/index.php?section=products&id=64&from=9

Lycka till!

Last edited:
gillette mach 3 i slutet av duschen, skägget är mjukt å fint då, blir babyhud efter en sån rakning :tummenupp

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT