Skåpbilar(igen)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Sitter och kikar på nya bilar till firman. Idag har vi 2st inca och är sugna på att byta ut dom till liknande fast nya.

Den ena ska vara en Diesel och den andra bensin. Billiga i inköp är ju ett plus. Just nu står det mellan Peugote?(cittra)/ Opel eller vw. Opeln verkar billigast i drift och modernast i inredning. cittra och pegg är ju erkännt bra bilar men det käns som om det är 80tals bilar precis så som incan. VW verkar ju bra men dom ser törstiga ut på pappret. Bilarna används till lättare transport och som personbilar.

Så någon som har erfarenheter av någon av dessa bilar, kanske till och med flera. Hur mycket drar era bilar, vad kostar service och hur är kvaliten. Så som det känns så lutar det åt Combon redan nu, men allt beror på pris och deal. Ös på med era erfarenheter.

Kvalitén på Combon är helt ok, har varit lite småstrul med att dieslarna drar ut batteriet men frågan är om det inte är så att de ofta lämnas på tomgång (laddar ganska dåligt då).
I övrigt verkar de tuffa och gå bra.

Just ja, dörrlåsen/handtagen strulade på de första årsmodellerna i kallt väder, skall vara åtg i produktion sedan 04 och åtg på garanti på de äldre.

Vilket motoralternativ är det ni funderar på?

Carcass skrev:
2400482

Vilket motoralternativ är det ni funderar på?

En bensinare och jag funderar på den lilla dieseln. Är man van vid 75hk inca så borde 75hk diesel med 170Nm duga. Ska dock provköra. Eller vad tycker du?

Har en -03:as berlingo 1,4 bensinare. har aldrig varit några problem, men den är SLÖ. kan varmt rekomendera en sådan fast då med 2,0 HDI Motorn (diesel).
går mycket stabilt och behaglit på vägen, billig att äga och köra.

Qwerty skrev:
2400558 En bensinare och jag funderar på den lilla dieseln. Är man van vid 75hk inca så borde 75hk diesel med 170Nm duga. Ska dock provköra. Eller vad tycker du?
1.3 cdti går fruktansvärt billigt man kan nog upplevas som lite orkeslös i bottendraget om ni kör tungt, de jag kommer i kontakt med som kör vekstadsutrustat i skåpet brukar gilla 1.7'an.
Partikelfilter är standard på båda from 06 såvitt jag vet.

Men om det som du säger är en prisfråga så är 1.3'an helt klart ett alternativ.

Okey 1,3an endast orkeslös vid tung last.
Vi kör ju till 99,9% bilarna med mindre än 100Kg i skåpet. Partikelfilter std från och med 07 06 hade endast 1,7an. Samtidigt till 07 så fick 1,3an 5hk mera.

LILAB skrev:
2400605 Har en -03:as berlingo 1,4 bensinare. har aldrig varit några problem, men den är SLÖ. kan varmt rekomendera en sådan fast då med 2,0 HDI Motorn (diesel).
går mycket stabilt och behaglit på vägen, billig att äga och köra.

Har ju en Inca 1,4L 75Hk så nog är man van vid lite effekt.

Men Pegg och cittra specar ju en mycket högre bränsleförbrukning än Combo samt dom har inget partikelfilter. Inte för att jag är miljövän men lite måste vi alla tänka oss för och kan jag köra mina 5000mil per år mer miljövänligt så gör jag gärna det. Hur mycket drar dom vid normal körning?

Last edited:
I jobbet (väktare) körde vi för något år sedan en Paugeot partner skåp med den lilla sugdieseln om den nu finns kvar. Den segaste farkost jag någonsin kört. Knirrade och skramlade gjorde den också. Kändes billig i utförandet. Kommer inte ihåg bränsleförbrukningen men har för mig att den drack en del eftersom man behövde pressa den så hårt för att den skulle röra på sig.

Vi bytte sedan till VW Caddy -05:or med 1.9 TDI 105hk. Jag upplever den som otroligt mycket bekvämare än Peggan. Helt annan finish i kupén och fin motor samt skön växellåda. Har inte haft några problem med bilarna så vitt jag vet. Känner dock inte till servicekostnader och dylikt. Har för mig bränsleförbrukningen har legat relativt lågt för att vara stadskörning med mycket start/stopp och krypkörning men kommer inte ihåg några exakta siffror.

Vi använder enbart VW på företaget (Transporter och Caddy) Dom är kanske lite dyrare i inköp än andra bilar men känns som att dom är mera driftsäkra och bra garanti.

● 3 års garanti (2 års Nybilsgaranti och 1 års Tilläggsgaranti), utan milbegränsning
● 12 års rostskyddsgaranti
● 3 års lackgaranti
● MobilitetsGaranti
● 1 års MaxiMil driftgaranti med stilleståndsersättning 1.900:- exkl moms per påbörjat dygn. MaxiMil gäller för företag och kan förlängas upp till 5 år.

www.abgpersson.se

Jobbar inte på VW men i budbranchen.

gunny5 skrev:
2401689

Jobbar inte på VW men i budbranchen.

Vart jobbar du då? Ser Märsta men inte mer än så. Ibland behöver även vi en budbil.

Liknande garantier så som alla märken jag pratat om har. Har surrat med abgpersson. Rättare sagt dom kontaktade mej. Förra bilen kommer där ifrån. Vi har inte uteslutit någon bil. Där vi får bäst deal och bäst bilar hamnar affären.

Jobbar själv på Peugeot transportbilar, även om Citroen-bilarna är identiska har dom ofta jävligt stora problem med att fixa fram delar snabbt. Iaf här i gbg, så många Citroen-kunder kommer till oss och köper delar istället. Uppe i sthlm kanske det är annorlunda, men bor man i gbg så är det nog smartast att välja Peugeot.

Kan tyvärr inte så värst mycket om bilarna då jag bara jobbar med reservdelar och är dessutom relativt ny på jobbet. Och ska man ha en bil så ska det vara med turbodiesel, blir jävligt slött annars.

VW bilarna ska väl ha bra kvalité vad jag har hört, det är dom som säljs mest i landet. Caddy'n då...

gunny5 skrev:
2401794 Vilken typ av bud är det ni behöver ibland?

Det är olika. Hamnar väll i kris 3-4ggr per år. Inte mer än så dvs. Det mesta kör vi ju själva i dessa krislägen.

Qwerty skrev:
2401441 Partikelfilter std från och med 07 06 hade endast 1,7an. Samtidigt till 07 så fick 1,3an 5hk mera.
Ah ok my bad
Qwerty skrev:
Hur mycket drar dom vid normal körning?
Har inga egna siffror på det, men jag tror tillverkaruppgiften på 0.5L/mil blandat stämmer ganska bra då 1.3 cdti fått tummen upp av miljömuppar då den visat sig dra jävligt lite under verkliga förhållanden.
Blev ju engine of the year 05 också... :tummenupp

The power plant’s exceptional range and innovative technology impressed the jury, who cited the 1.3 CDTI’s smooth performance, high refinement and exemplary economy as the main reasons for naming it “Engine of the Year”. Thanks to its clever design, the diesel unit proved itself superior not only to gasoline engines, but also to hydrid concepts from competitors.
http://www.gmeurope.com/news/2005/news_050607.html

gunny5 skrev:
2401842 Vilken storlek (lastutrymme) är det ni behöver??

Inte så mycket. Vi kör mest lättare transporter och dom små skåpbilarna duger mer än väl i utrymme för oss.

Tror VW har en Caddy med biogas motor. Vet inte vad den kostar men bränslesnåll borde den jo vara.

gunny5 skrev:
2401875 Tror VW har en Caddy med biogas motor. Vet inte vad den kostar men bränslesnåll borde den jo vara.

Nja. gas drift är ganska så liknande bensin/E85 drift och bilarna är dyrare. Men hyffsat billigt att "tanka" om jag hajjat rätt.
Opel, fiat har även dom gasdrift.

Får man fråga varför en bensin o en diesel?
Kör själv en partner hdi 05:a väldigt nöjd drar ca 0,7-0,8.
Alldrig dragit mer än 0,9 kör ofta med tungt släp.

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!