Skåpbil/Transportbil driftsäkerhet?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Tänkte ställa en lite allmän fråga gällande driftsäkerheten på skåpbilar/transportbilar som har några år på nacken. Är det något särskilt att tänka på?

Är det stor skillnad i kvalitet samt underhållskostnader på de olika fabrikaten? Ford Transit, Peugeot Boxer, VW Transport, Mercedes Vito. Tanken är inte att lämna bilen till märkesverkstäder.

Vilken modell tål mest oöm behandling?

Av de du nämner skulle jag ha valt VW eller Peugeot.
Slarvar man inte med kamrems-bytet går dom hur länge som helst.

Har haft en Peugeot Expert med 36000 mil på mäten när den såldes.
Har en Citroen Jumper (större) som nu gått 14000 mil.

Båda bilarna höll ihop förvånansvärt bra. Cittran vi har nu finns inga direkta fel på. Lastar man dom hårt kan man då byta lite lager i fjädringen efter många mil, men annars är det bara att byta kamrem, tanka och åka.

/ Jens

Tack för svaren så här långt. Hur ofta byter man kamrem och vilka serviceintervaller är det på de skåpbilar ni ägt?

Den där videon har jag sett tidigare :tummenupp Tyvärr säger den inte så mycket om det jag vill ha svar på.

Äldre Vito skulle jag passa mig för.. Rost o en massa eltrubbel.

VW är ett ganska säkert kort i mina ögon..

Har ägt Vw caddy, Nissan Serena, opel Vivaro mfl. och Opeln var verkligen VERKLIGEN en kanonbil att köra!

Jag pendlade 8mil om dagen med den hade grym komfort- japp slår de flesta personbilar till o me.
Jag åkte mina 8000mil med den helt problemfritt men verkar som jag hade tur.. ofta strul med framvagnarna och vxl lådan.

Men trots d skulle jag kunna tänka mig att köpa en igen..

Vw har högt andrahandsvärde.
Transit har jag aldrig lyckats sitta bra i.
Renault funkar bra - Om man har dieselmotor.
Bensinaren låter och är trött.
Oplarna är trevliga.

Tänk efter ordentligt vad du skall använda bilen till.
En del skåp/bussar är byggda för att vara lättlastade, vilket ofta resulterar i löjligt dålig markfrigång.
Kan bli problem redan på vanlig grusväg.
Även höjden kan bli problem.
Visst är det trevligt med ståhöjd.
Men att inte kunna komma fram pga, uthängande trädgrenar är rent oskoj.

Tack för svaren så här långt. Hur ofta byter man kamrem och vilka serviceintervaller är det på de skåpbilar ni ägt?

Den där videon har jag sett tidigare :tummenupp Tyvärr säger den inte så mycket om det jag vill ha svar på.

12000 mil på 2,8-dieseln hos peugeot och citroen. Den motorn är förresten helt skottsäker!

/ Jens

Har VW blivit bättre på reservdelar är de nog ett bra val.

När vi hade Passat i början på 2000-talet tog det alltid fruktansvärt lång tid att få delar. Den kunde stå en-två veckor på verkstad i väntan på delar...

Har transporter och diverse transiter på jobbet så det är det enda jag kan uttala mig om men valet är enkelt. VW alla dagar i veckan, skramlar hälften så mycket och håller dubbelt så länge. Senaste forden hade rullat 9000 mil när vi lämnade tillbaka den, levt ett hårt liv men den var slut

Toyota Hiace kanske kan vara värd att kolla in? Ingen komfort att tala om men ska hålla ihop ganska bra.

Jag har kört väldigt mycket Transit och som det har nämnts ovan så sitter man verkligen uselt i den.
De håller nog rätt bra men fjädringen kunde få för sig att gå sönder med några månaders intervaller. Kanske berodde på att vi körde 45mil fullastat varannan dag med dem.

Idag använder sig inte den firman av Ford utan har bytt alla sina bilar mot Mercedes. Kanske för att de fick bättre avtal med dem eller för att de i längden är billigare.
Oftast lönar det sig ju att köra tyskt - eller hur? ;)

Jag har kört väldigt mycket Transit och som det har nämnts ovan så sitter man verkligen uselt i den.
De håller nog rätt bra men fjädringen kunde få för sig att gå sönder med några månaders intervaller. Kanske berodde på att vi körde 45mil fullastat varannan dag med dem.

Idag använder sig inte den firman av Ford utan har bytt alla sina bilar mot Mercedes. Kanske för att de fick bättre avtal med dem eller för att de i längden är billigare.
Oftast lönar det sig ju att köra tyskt - eller hur? ;)
Det konstiga är att jag kört -70,-80, -90 och 2000tals transiter.
Alla lika obekväma.
Möjligen var sjuttiotalstransiten lite bättre.
Varför lär man sig inte?

Kan dock tänka mig en gammal transit - Bara för att Joey Dunlop hade en i "The road racers":
[YOUTUBE-ID]KQ430-CCpNI[/YOUTUBE-ID]
Eller en A-team van:
[YOUTUBE-ID]h96lrdR3EmI[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...