Skåpbil som andrebil

Så ställer frågan på lite annat vis då...

Vilka bilar skall man hålla sig undan från?
Har förstått att Vito inte är att rekommendera med både rost och maskinproblem.

Just rost känns sekundärt, siktar på att köpa för 15-25k och då får man räkna med rost men bara maskin är bra så är jag nöjd.

Så ställer frågan på lite annat vis då...

Vilka bilar skall man hålla sig undan från?
Har förstått att Vito inte är att rekommendera med både rost och maskinproblem.

Just rost känns sekundärt, siktar på att köpa för 15-25k och då får man räkna med rost men bara maskin är bra så är jag nöjd.

I min bekantskapskrets har vi haft 5st experter. En av dom trodde vi var på väg att rasa eller lagas dyrt, det var en bult i ett motorfäste som lossnade efter 29000 mil, kostade 100 spänn att ordna.

Dom håller riktigt bra och funkar bättre än VW att ha som vardagsbil faktiskt.

De exemplar vi har haft är från 01-04 års modell samt 10.000-35.000 mil på mätaren (den yngsta den som gått längst). Se till att byta kamremmen vid 16000 mil så är saken biff. Kolla åsså så glödstiften funkar. Köp en 90 eller 110hkr motor, dom funkar lika bra båda 2. Helst en HDi då dom går snålare och snällare i motorn.

Drar ca 0,75 liter blandad körning.

Eftersom jag hade denna tråd i huvudet idag så var jag lite noggrann.. Många säger ju att det sämsta med Transportern är att den drar så mycket soppa. Körde min (långa 2,5 bensin T4) idag 120mil med hoj i skåpet. 135-139km/h på GPS'en (140-145 på mätar'n), rätt ofta över också, och den drog 1.31L/mil.

Eftersom jag hade denna tråd i huvudet idag så var jag lite noggrann.. Många säger ju att det sämsta med Transportern är att den drar så mycket soppa. Körde min (långa 2,5 bensin T4) idag 120mil med hoj i skåpet. 135-139km/h på GPS'en (140-145 på mätar'n), rätt ofta över också, och den drog 1.31L/mil.

Min 2,0 bensinare har aldrig dragit mer än 1L/milen när jag ägt den. Då har jag bl.a kört 120-130 km/h motorväg med fullastat skåp men även 80 km/h med fullastat skåp OCH en husvagn efter. Är väldigt förvånad själv.

Om du ändå skall åka ensam på bandagar kan det ju vara schysst att kolla på något mindre än T4:an. Bra bil, visst, men inte direkt smidig eller med personbilskänsla.

Vill man ha lite mer komfort så kan man ju köpa en VW Sharan, Peugeot 806/Citra evasion eller en chrysler voyager.. Plocka ur sätena inför bandagen.. Stoppa i dem på vintern så kan man åka hela gänget på långresa. Jag har enbart hört bra om Hyundai H-1 som inte nämnts hittils.

Last edited:
Har i stort bestämt oss för en Peugeot Expert när det är dags... men också att vi får avvakta lite till efter julen.

Men tack alla som skrivit i tråden, den blev full av nyttig info och bra råd.

Om någon annan har fler frågor eller funderingar så går det utmärkt att använda tråden.

Är inte Peugeot Expert/Citroen Jumpy/Fiat Scudo samma bil?
Fast FIAT har en modernare JTDM dieselmotor va?

Stämmer. Men JTDM-motorn är inte modernare än HDi´n i fransoserna. Den är kungligt bra!

Fiaten har sämre andrahandsvärde pga verkstädernas frånvaro. Peggan/cittran är exakt samma.

Dieseln är betydligt snålare men bränsleförbrukningen ökar markant med farten på skåpbilar som har aerodynamik som ett bollplank. Så man har ganska bra timpeng för att nere farten.

Jag brukar parkera hastigheten på 95 km/h oavsett vad det står på skyltarna med min automat/besinare och med manuel/dieseln håller jag 110 km/h. dvs mätarfart. Då drar bensinarn kring 1.15 l/milen landsväg, men vid blandad körning kan den passera 2 liter milen. Dieseln drar 0.80-0.85 och den drar inte märkbart mycket mer på kortkörningar.

Eftersom jag håller 95km/h oavsett vad det står på skyltarna så brukar min snitthastighet ändå inte bli allt för dålig.

Mitt ända råd är att du ska hålla dig borta från dom franska! har haft flera olika både partner, kangoo, caddy, transporter. Dom franska må vara mycket billigare i inköpt men dom går sönder.
Ett ganska bra exempel är att just nu kör jag en caddy från 03 och en partner uttagen 08. Båda är körda av samma personer och servade enligt alla regler ändå så tror alla att caddyn är flera år nyare än partnern. Det är som dag och natt.

Mitt ända råd är att du ska hålla dig borta från dom franska! har haft flera olika både partner, kangoo, caddy, transporter. Dom franska må vara mycket billigare i inköpt men dom går sönder.
Ett ganska bra exempel är att just nu kör jag en caddy från 03 och en partner uttagen 08. Båda är körda av samma personer och servade enligt alla regler ändå så tror alla att caddyn är flera år nyare än partnern. Det är som dag och natt.

Dom gamla experterna är skottsäkra och inte speciellt billiga. Partner har jag ingen erfarenhet av och är för liten i sammanhanget, så är även Caddy.

Så Expert och Jumpy är bra köp i sammanhanget. Rostar inget heller, galvade som satan!

Om du ändå skall åka ensam på bandagar kan det ju vara schysst att kolla på något mindre än T4:an. Bra bil, visst, men inte direkt smidig eller med personbilskänsla.

Vill man ha lite mer komfort så kan man ju köpa en VW Sharan, Peugeot 806/Citra evasion eller en chrysler voyager.. Plocka ur sätena inför bandagen.. Stoppa i dem på vintern så kan man åka hela gänget på långresa. Jag har enbart hört bra om Hyundai H-1 som inte nämnts hittils.

Fast jag måste säga att jag upplever min transporter som smidig. Aldrig probem att fickparkera eller liknande.. Till och med tanten klarar det.. :död Inte mycket längre än en stor kombi, och väldigt lite överhäng.
Tycker TS ska satsa på en Transporter iaf. Min är 99:a med 2.5tdi, 88hk. Satsa på lite fler hästar, han är slö med lass. Körde 2 ton biltransport efter i 20 mil, och i Jkpgbacken.. Det gör jag ogärna om..
Men annars är det en grymt bra bil tycker jag :tummenupp

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...