Skåpbil/servicebil

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Tja!

Ska ha en servicebil i jobbet som oxå ska få agera lite racebuss. Ingen bra kombination annat än rent ekonomiskt, vilket dock väger ganska tungt.

Krav:

- Liten o smidig då jag jobbar mkt inne i stan. Dvs lätt att parkera osv.
- Minst 2000mm+ lastutrymme, annars får jag bara in en hoj (supermoto).
- Ej kosta mer än en Caddy

Önskelista:

- Liten dieselmotor har jag att välja på. Men så pigg som möjligt är ett +.
- Dieselvärmare, AC och så mkt annat som möjligt som standard.

De enda 2 jag hittat som matchar är Peugeot Expert/Citroën Jumpy & Renult Kangoo (förlängda varianten). Allt annat verkar för kort. Har jag missat ngt & vad har ni för erfarenheter?

Jumpyn är en schysst bil, pigg för att vara ett skåp och bekväm. Verkar vara en del småfel på dem men den är ju fransk :D

MB Vito... inte spec jobbig att köra i stan (gör det själv). Rymmer nästan hur mkt som helst. pigg? 112CDI med manuelllåda rörde på sig bra!

MB Vito... inte spec jobbig att köra i stan (gör det själv). Rymmer nästan hur mkt som helst. pigg? 112CDI med manuelllåda rörde på sig bra!

Nackdelar dock; dyra i inköp, rostar värre än en gammal Lada Niva, dyra i service/rep.
Dock fruktansvärt pigg, jag hade en i ett tidigare jobb och den jäveln toppade 180km/h utan problem. Gick säkert fortare ändå men vägen mellan Karlskoga-Örebro tillåter inte högre hastighet med en sådan bil...
Annars är ju VW-bussarna ett givet val. Bra inköpspris också och inte speciellt mkt sämre kvalitet än hos fransoserna. Betydligt mer lättlastad också.

Nu är det ju inte jag personligen som ska köpa bilen. Så kvalité går kanske inte i första hand, även om det så klart har betydelse. Men funktion & utrustning väger tyngre än om jag själv skulle stå på papperna. Jag ska bara använda skiten :)

När ni nämner Vito & VW bussarna missade ni ett utav kraven. "Inte dyrare än en Caddy". Iaf inte mer än marginellt dyrare, och vad ni nämner är betydligt dyrare.

Va & kollade in Ford idag (ja jag vet, men det är ju inte jag som ska äga den).
Transit Connect (långa modellen) va fin att köra. Riktigt pigg med sina 90 hk. Tyvärr är lastutrymmet 190cm (eller snarare <190) och det räcker aldrig. Jumpyn ska vara 206cm som jämnförelse & där är det precis att två hojar går in.
Kollade förvisso in deras minsta skåpmodell oxå. Riktigt schyst att köra trotts lilla 85 hästarsmotorn. Dock lite dyr misstänker jag om man inte skiter i allt vad lyx heter. Plus för ford dock att dieselvärmare är standard på alla deras dieslar.

Nästa bil att kolla in blir Kangoo. Långa modellen där är betydligt längre än konkurenterna, så det verkar bra.

är det ny eller begagnad!?!? När jag syftade på vito tänkte jag begagnad.

ehh rost... norskt krom ju..:hihi

Ah jag söker nått liknande jag med.. fast jag vill ha en sponsdeal :D ... fast vito verkar väldigt bra. Lite personbil över dom. Dock lite litet packutrymme.

Renault Master minsta modellen...borde vara det ni söker:tummenupp

En sån kan du väl inte få för samma pengar som en Caddy? Dessutom ser jag lite fler fördelar för mig med forden isf. Forden är inte mer än ca 2 meter hög o då kommer man ju in i nästan, om inte alla p-hus.

är det ny eller begagnad!?!? När jag syftade på vito tänkte jag begagnad.

ehh rost... norskt krom ju..:hihi

Vi snackar ny bil.

Ah jag söker nått liknande jag med.. fast jag vill ha en sponsdeal :D ... fast vito verkar väldigt bra. Lite personbil över dom. Dock lite litet packutrymme.

Jag har precis rätt bil för dig. Köp min Iveco ;)

Last edited:

Va & kollade in Ford idag (ja jag vet, men det är ju inte jag som ska äga den).
Transit Connect (långa modellen) va fin att köra. Riktigt pigg med sina 90 hk. Tyvärr är lastutrymmet 190cm (eller snarare <190) och det räcker aldrig.

Finns inte den i flera olika längder?
Körde distributionsbil i 12 år och averkade många bilar av några olika märken ford var enda märket utan att skjuta någon motor.Dom var dessutom enda som alldrig stannade över huve taget,däremot elektronikfel som gjorde att dom gick saktare än vanligt ibland och dom åt framhjulslager.Det var iof årgång 94-95 när dom var nya.

Mitt val av racebuss blev en låg pegot boxer,helnöjd efter snart en månad med den,den kanske är för lång (5 meter varav 3 lastutrymme)?

Har du spanat på nissan serena cargo?
Jag tyckte personligen att den blev för kort men annars verkade dom iaf billiga i inköp.Dock vet jag intget om kvaliten på dom.

Bästa bilarna av dom jag provat tycker jag annars är mb.

Jag tyckte personligen att den blev för kort men annars verkade dom iaf billiga i inköp.Dock vet jag intget om kvaliten på dom.

Har åkt i en sådan en gång och hade horribla mardrömmar efter det. Riktig sardinlåda!

Finns inte den i flera olika längder?
Körde distributionsbil i 12 år och averkade många bilar av några olika märken ford var enda märket utan att skjuta någon motor.Dom var dessutom enda som alldrig stannade över huve taget,däremot elektronikfel som gjorde att dom gick saktare än vanligt ibland och dom åt framhjulslager.Det var iof årgång 94-95 när dom var nya.

Mitt val av racebuss blev en låg pegot boxer,helnöjd efter snart en månad med den,den kanske är för lång (5 meter varav 3 lastutrymme)?

Jo dom finns i två längder av Connect. Men deras "långa modell" är som sagt inte så lång. 190 enl. Ford men 185 om du frågar mig. För kort oavsett. Deras minsta skåpmodell är dock jäkligt rymlig för sin storlek. Klart intressant i mina ögon, får se vad köparen säger.

Boxern är fin & en splirrans Iveco Daily eller Maxi sprinter är ju det man helst valt som rejsbuss. Dock hade man ju fått lägga halva dagar till att bara leta parkering om man använder det som servicebil i centrala sthlm.

Ska kika på Nissan. Visste knappt att dom fanns på den marknaden förutom sina pickisar.

Edit: Är inte Nissan Kubistar & Kangoo samma bil eller ser jag fel? Ngn serena cargo hittar jag inte alls

Last edited:
Renault Master minsta modellen...borde vara det ni söker:tummenupp

Blev nog minsta modellen av Transit skåpisen. Mastern kollade jag på oxå men den va ju typ 30 lök dyrare med likvärdig utrustning (faktiskt aningen bättre i forden jag jämnförde med).

Blev ju dock ganska mkt dyrare än Caddyn trotts allt. Hade faktiskt underskattat hur billigt man kunde få en en sån.

Jumpy/Expert/? funkar bra till två hojar och packning, inte mest plats i världen men helt ok för en "liten" bil.
DSCF0395.jpg

Kan varmt rekommendera Kangoo Limo 1,5dCi. De motorerna går faktiskt riktigt hyfsat. Utrymmet i skåpet kan man nog heller inte klaga på.

Jumpy/expert va jag definitivt inne på. Men framför allt långa modeller som är riktigt rymlig jämnfört med konkorenternas modeller. Dock tillverkas inte dessa modeller mer & det fanns inga kvar. Dessutom kostade en förlängd jumpy/expert samma pengar som Transiten, och då är ju den senare ett beydligt rymligare bil.
Dessutom skulle jag inte rymma två hojar i en sådan. Att lasta ut precis alla grejer jag behöver i jobbet varje gång jag ska träna/rejsa känns tröttsamt.
I transiten går det nog tycka in 3 hojar med lite vilja & finns plats för 3 pers oxå.

Back