Skåne, tillhör sverige?

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
äähhh.. Dominga e bara förtrögna för de inte har bedelass i ståckaholm.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Mouuuhhaaa... Vilken hälig tråd! :)

Säger som dansken. "De e kun et spörsmål om inteligense... Jeg förstår deg men du förstår ikke mig..."

När man har de perfekta ingredienserna till en eld är de bara en liten gnista som behövs... ;)

Vi här på "hin sia gäre" i Älmhult tycker att skåne borde blivit danskt under snapphanefejden...då hade vi haft 5km till billig öl....:yoparty

Om vi hade släppt er över gränsen ja..... :rolleyes:
 
Last edited:

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Ort
Sundsvall
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Om barn här uppe låter som en skåning skickas dom till talpedagog direkt.
Är skånskan ett talfel?
 

kamikaze

Nu laddas det igen
Gick med
6 May 2003
Ort
Älmhult
Hoj
CB1000Turbo -97
HA!! Det finns mer än en skånsk "skatteflykting" i mina trakter, så det blir nog en fråga om vi släpper in er! Dessutom verkar ett större möbelföretag dra till sej skåningar som flugor till :arsele ....:tungan

Mouuuhhaaa... Vilken hälig tråd! :)

Säger som dansken. "De e kun et spörsmål om inteligense... Jeg förstår deg men du förstår ikke mig..."

När man har de perfekta ingredienserna till en eld är de bara en liten gnista som behövs... ;)



Om vi hade släppt er över gränsen ja..... :rolleyes:
 

Maffan

WILD CHIPS
Gick med
22 Oct 2004
Ort
****
Hoj
****
Min vän, detta är något som fler än skåningar drömmer om...

Fast vår första prioritet är att få till en union mellan Västergötland, Bohuslän, Dalsland, Värmland och Norge - alltså neutralisera alla möjligheter till Sahlin/Perssson/Ringholm et consortes-inflytande över våra liv.

Stänger sedan norrlänningarna av strömleveranserna och slutar betala skatterna på skogs- och gruvverksamheten får 08:eek:rna söka asyl i Estland.

DU FÅR BLI KUNG :yoparty :tummenupp
 

LiNiC

Performens
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Hbg
Hoj
Ducati S4 monster, Suzuki Gsxr 1000 K4

vart skulle ni då bli av under sommarhalvåret om ni gräver bort båstad (som faktisk ligger i skåne), som fullkomligt översvämmas av folk med rosa pikètröjor och bakåtslickat hår....Inte nog med det...sen har man mage att gnälla över hur många skåningar här finns:va
säger mer om er än oss! :D
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Skånska, likt alla andra bonnadialekter (är själv östgöte) är otroligt roligt att lyssna på, trots att jag bott här i snart 11 år kan jag inte prata skånska så det låter som om jag vore skåning.
Men det är lite speciellt. Om du frågar en skåning om han är skåning eller svensk först så svarar de flesta skåning. Om du frågar nån från ett annat landskap så är de oftasts svenska först och t.ex. östgöte sen.

Vad gäller skolgången och bildningsnivån så känns det för mig som att den generella bildningsnivån när det kommer till svenska, engelska, matte t.ex. är lägre här än andra ställen men det kanske bara är jag som råkat ut för fel folk hela mitt liv..? :va
 

Jerry#1

To fast for me.whadever.
Gick med
30 Jan 2005
Ort
söder
Hoj
Aprilia SXV550 och en RG 500 Gamma från 1985 som INTE är till salu och ännu en <yamaha RD500
Ta me hungen ing i bilen.Torra å tassana så han änte skittar ner.
Vi får jobba lid nu.Yppnar kl 9 po marronen.Så hörs det på österlen där jag finns.
Flyttar vi pp ca 10 mil.Då är vi i Helsingborg.
Ta med hyngen i pyngen o ta byssen.Så låter det där.
Flyttar vi 7 mil mot blekinge.Då låter det så här.
Ja skaa köbba een nyy hooj.Alltså dom bräääker mer.
Dra vi ca 60 mil upp.08..
Då vet men inte riktigt vad som händer..
Säger man hej .Blir svaret tja.Säger man hejdå.Blir svaret tja..:va
Det är härligt..
När det kommer 08,or till mitt jobb så drar jag alltid på värsta bonskåskan ..
Till en början tittar dom konstigt men låssar att dom förstår.
Näe nu skaa ja ud å köra po agern me crosen.Möged ska flya.
:D :D :D :D
 

Fredde Meck

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Märsta
Hoj
Scott 2005
vart skulle ni då bli av under sommarhalvåret om ni gräver bort båstad (som faktisk ligger i skåne), som fullkomligt översvämmas av folk med rosa pikètröjor och bakåtslickat hår....Inte nog med det...sen har man mage att gnälla över hur många skåningar här finns:va
säger mer om er än oss! :D

Tanken är att gräva under tennisveckan när sturetöntarna är där, ni får dom!:tummenupp
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Vilken fart man fick på denna tråd?!?!?

Jag som lite kort skulle pika den, i skåne, vedertagna böjningen av ordet byta, och felstavningen av FÄLG.

Har inget mot skåne vill jag skriva, föräldrarnas stuga i Beddinge, Österlen, är något man längtar efter hela vintern, men språket...hmmm, personlig åsikt: tycker jag inte om...

MVH

RFB

Skåne tillhör Danmark. Pungt! De flesta av oss pratar riktigt fint också, om man bortser från dem som överdriver.
Sen på tal om dethär med Kristian tyrann så finns det en annan sak som heter fel i Sverige. Det heter frihetsskytt. Inte snapphane.

Pungt? :tummenupp
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Vilken fart man fick på denna tråd?!?!?

Jag som lite kort skulle pika den, i skåne, vedertagna böjningen av ordet byta, och felstavningen av FÄLG.

Har inget mot skåne vill jag skriva, föräldrarnas stuga i Beddinge, Österlen, är något man längtar efter hela vintern, men språket...hmmm, personlig åsikt: tycker jag inte om...

MVH


RFB



Pungt? :tummenupp

Antingen har dina föräldrar 2 stugor eller så får vi här bekräftat att folk från Södertälje inte har någon bildning i geografi.
Om det senare alternativet gäller så kan jag upplysa om att Beddinge inte ligger på Österlen, hur gärna dina föräldrar än vill att det ska vara (eller låta) så.
 

rfb

Klor, Juice och avfettning
Gick med
22 May 2006
Ort
Södertälje
Hoj
YZF600 Thundercat(såld) Suzuki TL1000s -97(såld) Suzuki SuperBike (TL1000R) (såld) Husaberg FS650 Motard (såld) Aprilia 650 SuperMotard (såld) - R1, GSXR750, Aprilia RSV m.m. - allt är sålt :(
Antingen har dina föräldrar 2 stugor eller så får vi här bekräftat att folk från Södertälje inte har någon bildning i geografi.
Om det senare alternativet gäller så kan jag upplysa om att Beddinge inte ligger på Österlen, hur gärna dina föräldrar än vill att det ska vara (eller låta) så.

Ok...låt oss säga så här, Beddinge i skåne. Nöjd? :tungan
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Ok...låt oss säga så här, Beddinge i skåne. Nöjd? :tungan

Beddinge ligger på söderslätt österlen börjar inte förren vid Ystad även om utlänningar tycker att det låter finare att bo på Österlen och flyttar om gränserna som de själv tycker :rolleyes: :rolleyes:


Karta över österlen

ostermap.jpg
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top