Skärpning hojåkare... 2x nära nu.

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Lite av moralpredika nu, men måste faan få skriva av mig.

På 1 vecka har jag varit nära att krocka med 2 hojar när jag har kört bil.

Senast i går kommer jag fram till en 4 vägs korsning i Kungsängen, jag kör på huvudled.

Jag ser en (mindre) hoj komma från vänster, killen som kör har bara hjälm (inget skinnställ) och tjejen som sitter bakom har inte ens hjälm på sig....

Han kör fort... 70-80 på 50:väg. Han ser inte (skiter i ?) stopp skylten och mig, utan bränner rätt över korsningen i samma fart..... 1,5m framför mig !!! hade jag inte varit beredd och tvärbromsat, hade han suttit i framskärmen...
Han skrämde även vettet ur två småtjejer som var på väg över sidogatan.

Dagarna innan var det en R6:a som körde om på slangen efter rödlyset i Hjulstakorset mot Jakan. Kör ca 100-110, han kör om & svänger (fortfarande på slangen) in 5m framför mig innan han släpper ner hojen... Å får på värsta wobblet jag sett.

Nu klarade han upp det (bra kämpat) men fick nog byta kallingar....
Hade han vurpat, med bilar 5m bakom sig?? vem vet... jag fick rejält med hjärtklapp iallafall.

En sporthoj är till för att köra fort med, och är då bland det roligaste man kan hålla på med. Men faan då.

Tänk er för VART och HUR ni kör fort. Var uppmärksam & bli inte en i statistiken.....

RR:Benny skrev:
2152708 Lite av moralpredika nu, men måste faan få skriva av mig.

På 1 vecka har jag varit nära att krocka med 2 hojar när jag har kört bil.

Senast i går kommer jag fram till en 4 vägs korsning i Kungsängen, jag kör på huvudled.

Jag ser en (mindre) hoj komma från vänster, killen som kör har bara hjälm (inget skinnställ) och tjejen som sitter bakom har inte ens hjälm på sig....

Han kör fort... 70-80 på 50:väg. Han ser inte (skiter i ?) stopp skylten och mig, utan bränner rätt över korsningen i samma fart..... 1,5m framför mig !!! hade jag inte varit beredd och tvärbromsat, hade han suttit i framskärmen...
Han skrämde även vettet ur två småtjejer som var på väg över sidogatan.

Dagarna innan var det en R6:a som körde om på slangen efter rödlyset i Hjulstakorset mot Jakan. Kör ca 100-110, han kör om & svänger (fortfarande på slangen) in 5m framför mig innan han släpper ner hojen... Å får på värsta wobblet jag sett.

Nu klarade han upp det (bra kämpat) men fick nog byta kallingar....
Hade han vurpat, med bilar 5m bakom sig?? vem vet... jag fick rejält med hjärtklapp iallafall.

En sporthoj är till för att köra fort med, och är då bland det roligaste man kan hålla på med. Men faan då.

Tänk er för VART och HUR ni kör fort. Var uppmärksam & bli inte en i statistiken.....

Visst klart man drar på men visa HÄNSYN för andra!

Bra inlägg. Det är inte alltid bilisternas fel även om det är skönt att skylla på någon. Tänk också på hur ni själva kör. Tänk på att ni är osynliga för resten av trafiken och lek av er på inhängnade områden... Kör lugnt i sommar!

Bikerbitch skrev:
2152760 ... Det är inte alltid bilisternas fel ..

...näe, ibland är det polisens fel. Eftersom de är på oss för minsta lilla grej måste man ju dra dem! :rolleyes:

Var några millimeter från att få en hoj i bagageutrymmet på min bil. Låg på nynäsvägen söderut vid skogis(70väg). Höll ca 90 i vänsterfilen och har precis kört om en bil i som jag ska lägga mig framför. Blinkar och har nästan påbörjat filbytet då en hoj kommer i en djefla fart och kastar sig imellan våra bilar. Han har alltså legat i mittfilen tills han kommit i kapp bilen som jag kört om och precis när jag ska lägga mig framför denna bil rundar han den långsamare bilen och kör mellan våra två bilar. Hade jag inte ägnat min 100%iga uppmärksamhet i bakspegeln och sett hojen hade hans hoj varit planterad i bagaget på min kombi.

korvgubbe skrev:
2152789 ...näe, ibland är det polisens fel. Eftersom de är på oss för minsta lilla grej måste man ju dra dem! :rolleyes:

Näe, polisen gör bara sitt jobb. Precis som vilken annan anställd som helst. Bland en del anställda finns det även puckon och en del är faktiskt snälla, precis som på vilket jobb som helst.

Bikerbitch skrev:
2152790 Näe, polisen gör bara sitt jobb.
http://www.susning.nu/Ironi :)

Edit: Du har ju sett mig köra och vet dessutom vad jag har för hoj så du borde ju veta att det aldrig lär bli aktuellt för mig att ens komma på tanken att dra polisen. Enda anledningen till att polisen skulle ligga bakom mig att blinka är för att jag kör långsamt och de vill komma förbi...

Bra!

En fråga vi hojåkare sällan ställer är "Hur fan känns det för en bilist att köra på en hojåkare egentligen?"

Fy fan för att sitta där och se en människa krossas mitt framför ögonen på en. Trauma!

DÖDA alla hojtjyvar!! Nähä...var det en tråd om buskörning, ok.

DÖDA alla som buskör!! Nähä...ville han bara väl? ok.

DÖDA alla bilister som fått körkort i flingpaketet!!

Så, nu har jag täckt in resten av dagens trådar också, skönt.

korvgubbe skrev:
2152808 http://www.susning.nu/Ironi :)

Edit: Du har ju sett mig köra och vet dessutom vad jag har för hoj så du borde ju veta att det aldrig lär bli aktuellt för mig att ens komma på tanken att dra polisen. Enda anledningen till att polisen skulle ligga bakom mig att blinka är för att jag kör långsamt och de vill komma förbi...

Jag vet att du var ironisk. Du känner väl mig? :näsblod

Visa ingen hänsyn och kör som ett as bara för att jävlas e ju kul, helst med nån gubbe i byn som står och vinkar för att man ska köra sakta när man ändå håller h-begränsningen på 50km finns ingen återvändo.... bara att slanga förbi..... :D

Bikerbitch skrev:
2152819 Jag vet att du var ironisk. Du känner väl mig? :näsblod

Njae, den nya snabbkörande du vettekatten om jag känner egentligen. Jag minns ju bara den gamla BB som höll mitt tempo!

korvgubbe skrev:
2152852 Njae, den nya snabbkörande du vettekatten om jag känner egentligen. Jag minns ju bara den gamla BB som höll mitt tempo!

Jag kör inte så fort, bara att det går snabbare på banan än vad det någonsin gjort på gatan.
Men jag är fortfarande jag :) Du får kolla på nån tävling nångång! Linköping 27-28 maj förslagsvis!

RR:Benny skrev:
2152708 ....

Han skrämde även vettet ur två småtjejer som var på väg över sidogatan....

Var inte det en moppekille på en moppe?
:huvet

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back