Skärmen flimrar

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag kommer snart få epelepsianfall framför denna dator om det kommer fortsätta. Skärmen flimrar som sjutton tycker jag. Bildskärmen har en inställning på 60hz.

Datorn är kanske 1-2 år gammal. Det är en Fujitsi Siemens.
Min gamla dator fungerar mycket bättre än den här nästan nya...

Någon som har tips på hur det kan sluta flimra?
Man kan ställa in uppdateringsgfrekvensen på 70 eller 75 hz står det. :huvet

Bikerbitch skrev:
Man kan ställa in uppdateringsgfrekvensen på 70 eller 75 hz står det. :huvet
Gör det då!!!

Så länge det inte är en platt LCD-skärm blir det bättre. Troligen funkar inte den gamla bättre heller, det är bara det att du inte vant dig. Ungefär som att envisas med att köra hoj på precis samma sätt fast man bytt från sporthoj till glidare :tungan

Last edited:
Bikerbitch skrev:
Klar förbättring. Men det vill flimra lite fortfarande. Kan en skärm vara helt slut efter bara 1-2 år?
Ja, men det borde inte visa sig så. Provade du med både 70 & 75? Står det nåt elektromagnetiskt i närheten, typ mobiltelefon eller rackarns stora högtalare? Sånt stör...

Om det är en 17-tumsskärm kan du kolla att upplösningen står i läge 1024x768 och att det är minst 16 miljoner färgen eller 24-bitars färgdjup.

Om det nu är så att den är under 24 månader så lämna in skiten å säg att den flimrar!

//jaG

Bikerbitch skrev:
Klar förbättring. Men det vill flimra lite fortfarande. Kan en skärm vara helt slut efter bara 1-2 år?

Jåke skrev:
Ja, men det borde inte visa sig så. Provade du med både 70 & 75? Står det nåt elektromagnetiskt i närheten, typ mobiltelefon eller rackarns stora högtalare? Sånt stör...

Om det är en 17-tumsskärm kan du kolla att upplösningen står i läge 1024x768 och att det är minst 16 miljoner färgen eller 24-bitars färgdjup.

Den står i läge 1024x768. Men dock bara 32bitars färg. Finns 16 eller 32..
Nåväl, jag tror vi köpte datorn 2002. Den har varit inne på service nyligen för att den inte ville starta. Får väl ringa o fråga hur man skall bära sig åt när det nu gått ett tag.

Högtalarna då, vart skall dom stå placerade för att inte störa?
Den ena står på själva datorn och den andra brevid skärmen.

Bikerbitch skrev:
Nåväl, jag tror vi köpte datorn 2002. Den har varit inne på service nyligen för att den inte ville starta. Får väl ringa o fråga hur man skall bära sig åt när det nu gått ett tag.

24 bitar ligger mellan 16 och 32....32 duger :rofl
Det låter som en inställning nånstans, men svårt att säga utan att veta mer om en hel massa saker eller vara på plats.
Datorhögtalare står bra som du ställt dem.

Jåke skrev:
24 bitar ligger mellan 16 och 32....32 duger :rofl
Det låter som en inställning nånstans, men svårt att säga utan att veta mer om en hel massa saker eller vara på plats.
Datorhögtalare står bra som du ställt dem.

Trodde du menade 16 miljoner grejen där. Jag är no higtech på datorer. Dessutom kan jag verkligen inte räkna.. :3freak

Sorry. Tack för all hjälp! :Bugar

Bikerbitch skrev:
Trodde du menade 16 miljoner grejen där. Jag är no higtech på datorer. Dessutom kan jag verkligen inte räkna.. :3freak

Sorry. Tack för all hjälp! :Bugar

högerklicka på bakgrunden - välj "egenskaper" i pop-up menyn - "inställningar"flik - gå "avancerat" och ställ in som bilden visar (detta förutsätter att du har valt,eller plug-n-pray har valt en bildskärm)

Bifogat

• skärmuppd.jpg
    skärmuppd.jpg
    30.5 KB · Visningar: 41
Bikerbitch skrev:

Alla 17"-are fixar 1024x768 i 85Hz. Gör som ultramarine, men ta bort krysset i rutan "dölj lägen som den här skärmen inte kan visa". Då har du upp till 120 eller 160 i dropdown-boxen. Välj 85 här (VIKTIGT: välj inte högre).

*/ ?>
Nyheter
Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Vi provkör Indian Chief Vintage