Skänka pengar - vilken organisation?

Men...HUR kan jag som privatperson kolla upp allt det där då?

Ärligt alltså?
Jag har ingen aning om hur man kollar deras "track reckord" i olika avseenden.

Ide´n är alltså helt suverän, men hur gör man?

Just det är ju det svåra. Jag vet inte heller om det faktiskt finns någon enkel väg. Att kolla det som organisationerna själv presenterar och jämföra är väl en start, sen kan man säkert få svar på ytterligare funderingar genom att maila o höra efter.

I slutändan får väl kanske magkänslan avgöra. Tyvärr är det nog bara att acceptera att en del pengar alltid försvinner på vägen. Idag antar jag att de flesta svenska organisationer ligger under medias lupp så där vet man ju iaf att något av pengarna når fram i någon form.

Ett skräckexempel jag känner till va en svensk tjej som fått för sig att sätta upp ett härbärge i Kambodja för gatubarn. Fixat massa pengar och t.o.m svensk TV skulle komma o göra reportage. Problemet va ju bara att behovet fanns inte. I princip alla barn hade föräldrar eller släktingar att sova hos och även om så inte va fallet så va det ju inte precis någon risk att dom skulle frysa ihjäl eller annat genom att sova utomhus någon gång ibland. Pengarna hade räckt för att starta ett barnhem, som även om det är en instution, är ett bättre alternativ för barnen. Trots alla råd om att tänka om så va hon fast besluten, end of story. Blev dock inget alls av det, men en hel del pengar gick säkert åt ändå.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman