Skänka pengar - vilken organisation?

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Något som säkert inte undgått någon, utom Gunde Svan, är jordbävningen som drabbat befolkningen på bl.a. Haiti.

När det gäller katastrofer av detta slag känns det självklart att hjälpa till efter bästa förmåga med åtminståne en slant eller två. Vilken förening/organisation ska man skänka pengar till? Vilka är bäst? Var tar ens pengar vägen?

Hjälp oss som inte vet hur vi ska skänka pengar att hjälpa!

Kolla runt efter hur mycket av pengarna som går till ändamålet och hur mycket som går åt till administration, sen väljer du den som tar minst och ger mest.

Enligt lokalblaskan här går 90% av Röda Korsets pengar till ändamålet, lönerna kommer från avkastningen på pengarna.

Välj en organisation med 90-konto.

Med tanke på den oerhört höga lönen till Bengt Westerberg som representerar Röda Korset lägger jag min röst på SOS barnbyar. Alternativen är ActionAid eller Hoppets Stjärna.

Enligt årsrapporterna lyckades SOS barnbyar nå upp till 84%,ActionAid på ca 78% och Hoppets Stjärna på 80% när det gäller hur stor del av insamlade medel som faktiskt gick till ändamålet...

Edit:
"Läkare utan gränser" skall självfallet vara med de med... Men det är så många som nämner dem i tråden så det är ju ingen risk att de glöms ändå.

Last edited:
Inger denna lönearbetare förtroende?

Ifall inte, så är SOS barnbyar iaf Akelius favvo.

Bifogat

• westerberg_187169w.jpg
    westerberg_187169w.jpg
    12.8 KB · Visningar: 61
Enligt lokalblaskan här går 90% av Röda Korsets pengar till ändamålet, lönerna kommer från avkastningen på pengarna.

Når Rk 90% kan det iofs vara värt att ha övereende med BW:s lön med tanke på att så mycket större andel av intäkterna gå till ändamålet änd hos de övriga organisationerna.

Jag tycker också det är svårt att "välja", om någon har nån form av sammanställning på procenttal för hur mycket som går till själva hjälparbetet i olika organisationer får ni gärna länka!

Jag ger mitt bidrag till organisationer som själva är på plats, så att det blir så få "mellanhänder" som möjligt och så att inte pengarna fastnar på vägen. Och så att risken minimeras att makthavare eller dylikt i korrumperade stater som Haiti själva tar pengarna. Man kan ju bara göra sitt bästa, sen finns det ju alltid skitstövlar a'la Johan af Donner..

DN gjorde en ganska rejäl sammanfattning av vilka organisationer som är på plats och vad de faktiskt gör där. http://www.dn.se/nyheter/varlden/sa-kan-du-hjalpa-de-nodstallda-pa-haiti-1.1026882 Den läste jag och mina pengar gick till Läkare utan gränser.

Når Rk 90% kan det iofs vara värt att ha övereende med BW:s lön med tanke på att så mycket större andel av intäkterna gå till ändamålet änd hos de övriga organisationerna.

Sant, och enligt artikeln kommer ju lönerna från avkastningen på pengarna, och inte från pengarna vi ger dem förtroendet att vidarebefordra.

Kan tyvärr inte länka, läste det i pappersversionen direkt från brevlådan.

Om en organisation har 90-konto, och därmed uppfyller de krav som ställs på dem att de skall ge minst en viss procent av gåvorna till behövande, är väl det mest ett bevis på att organisationen inte är helt okända och man blir inte lurad på pengarna (som t.ex. viss klädinsamling man hört talas om).

Dock vet man inget om hur den övriga delen som inte går till behövande spenderas. Går detta att luska ut?

Kan man enbart titta på vilken organisation som ger mest av de skänkta pengarna till de behövande och därmed tar minst, eller bör man även ta hänsyn till andra faktorer innan man skänker pengar?

Jag tycker också det är svårt att "välja", om någon har nån form av sammanställning på procenttal för hur mycket som går till själva hjälparbetet i olika organisationer får ni gärna länka!
.

Alla seriösa organisationer har sina årsrapporter tillgängliga på resp. hemsida. Där står alla siffror och de redovisar vad som går till "ändamålet" och vad som går till övrigt.

Dock vet man inget om hur den övriga delen som inte går till behövande spenderas. Går detta att luska ut?

Man behöver inte "luska" så mycket. Ett par snabba klick på deras hemsidor och du kan läsa allt du behöver i klartext.

Action Aid

Röda Korset

SOS Barnbyar

Vilken fadderorganisation skall man kolla på? Verkar finnas en uppsjö.
Kul om det är personligt.

Apropå Akelius så vet väl alla att han ger 5% (!) i ränta på bankkontot?
Rätt bra när bankerna ger 0.01% eller vad det nu är. Max belopp är dock 50.000, ingen insättningsgaranti heller.

Vilken fadderorganisation skall man kolla på? Verkar finnas en uppsjö.
Kul om det är personligt.

Apropå Akelius så vet väl alla att han ger 5% (!) i ränta på bankkontot?
Rätt bra när bankerna ger 0.01% eller vad det nu är. Max belopp är dock 50.000, ingen insättningsgaranti heller.

Den enda fadderorganisationen jag har erfarenhet av är Action Aid. Jag får tre-fyra brev om året från dem där de berättar hur mitt fadderbarn har det och vad som har hänt henne sen sist.

Det brukar ligga ett handskrivet brev med som hon ska ha skrivit, på dåligt stavad engelska, men det vet man ju aldrig vem som har skrivit det. Får väl lita på att det är hon helt enkelt.

Man vill gärna att så mycket av ens pengar går till rätt ändamål. Men något som jag inser är såklart att oavsett vem man skänker pengar till är det bättre att skänka något än inget alls.

Här finns många organisationer och deras konton och nummer för att SMS:a.

http://www.frii.se/index3.shtml#1

I väntan på att någon ställer flertalet hjälporganisationer mot varandra och jämför vem som är bäst gör jag nog så att jag skänker en mindre summa pengar, men till flera olika organisationer.

Man vill gärna att så mycket av ens pengar går till rätt ändamål. Men något som jag inser är såklart att oavsett vem man skänker pengar till är det bättre att skänka något än inget alls.

Här finns många organisationer och deras konton och nummer för att SMS:a.

http://www.frii.se/index3.shtml#1

I väntan på att någon ställer flertalet hjälporganisationer mot varandra och jämför vem som är bäst gör jag nog så att jag skänker en mindre summa pengar, men till flera olika organisationer.

Kan man inte köra hjälporganisationerna mot varann på Pricerunner? ;)

Man ska nog inte stirra sig blind på hur stor procentsats som går fram i alla lägen. Jag skulle i första hand se till VAD pengarna används till och i vissmån hur.

Exempelvis så kan ju en organisation i stort använda sig till stor del av volontärer som är på plats allt från någon månad upp till ett år. Dvs. ofta outbildad personal som startar upp ett projekt som sen inte hinner komma igång så pass att någon annan kan/vill ta över. Resultatet är låga administrativa kostnader och pengarna i sjön.

Faktum är oxå att många av dom som jobbar för de stora organisationerna förvisso har rätt utbildning och bra erfarenhet, men ofta jobbar på 2 års kontrakt. En tidsperiod som sällan räcker till för att driva igång och styra upp hjälpprojekt.

Jag tycker man ska titta på dels vad organisationen har för målsättning, där en långsiktighet alltid borde väga tungt. Sen är det och bra om organisationen är väl ettablerad i landet och att dom sammarbetar med lokala organisationer som på sikt själva ska kunna ta över arbetet.

Givetvis är det väldigt stora skillnader var i världen man försöker hjälpa till och vad ändamålet med hjälpen är. I många projekt är det tyvärr så att det behövs mkt administration och anställda på plats för att några pengar alls ska komma till dom som behöver det.

Läkare utan gränser. Enligt mig ger det "mest för pengarna" för de som verkligen behöver det.

...bra och rätt text...

Men...HUR kan jag som privatperson kolla upp allt det där då?

Ärligt alltså?
Jag har ingen aning om hur man kollar deras "track reckord" i olika avseenden.

Ide´n är alltså helt suverän, men hur gör man?

Gunde Svan??

Jag ger till Läkare utan gränser, tycker det känns som en enormt seriös ocn modig organisation.

Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan