skämtet som blev verklighet

DwD

Med lem
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
KTM 990 SMR 2010,XR400R-2004
som ni hört så skulle dom införa någon form av förmånsbeskattning för fri parkering på arbetsplats :kocko (trodde det var ett skämt) , ja jag jobbar i västertorp och åker från nacka, dvs 2,5 mil, tar 16-17minuter med bil och 60minuter kommunalt, enkel resa, dvs 32-34minuter fram å tbax med bil och 120minuter kommunalt.

nu har vi fått förmånsbeskattning på våran parkering och jag får en förmånsbeskattning på 581 spänn för att parkera på jobbet,, :huvet

:machinegu vem röstade rött???? (gissar att det är deras påhitt utan att igentligen veta om det är så)

någon annan som blivigt drabbad av detta?

Jisses, jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.

Det är väl inte första april idag? :va

Hmmm...jag hörde talas om en arbetsplats där arbetsgivaren krävde att de anställda skulle vara med i vissa föreningar och att man nu ville förmånsbeskatta det medlemskapet...som alltså inte var frivilligt :kocko

Samma typ av bakvänd logik :3freak

De som sitter på vårt kontor i sthlm har råkat ut för samma sak. Tycker det låter riktigt konstigt, snart får man väl betala skatt för att man har ett rum att jobba i.

Undrar vad skattemyndigheten säger om företaget hävdar att det är kundparkeringar?

Samma sak här i Gbg.

Dock finns det ganska många parametrar att ta hänsyn till. Ska garaget vara dyrare att parkera i? hur ska man då göra när garget är fullt och man måste parkera utomhus?
Ska dom som bara åker bil ibland, betala lika mkt som dom som åker bil varje dag?
jaja, ni förstår själva hur krångligt det där betalsystemet kommer att bli. *suck*

j-a skitskatt!!! :huvet

ähh helt otroligt, snart så blir man väl förmånsbeskattad för datorn man har på jobbet, och hur många tum skärmen är,, :(
eller hur ny stolen man har är, om det är en "lyx" variant eller 20kr per spak och ev inställlning man kan göra på den,,
äh fy fan

Det är så otroligt dumt så man blir alldeles förstummad. Att administrera skiten kostar säkert lika mycket som det inbringar + att det lagts ner massa tid och pengar på att sjösätta eländet :4skrika

Skatt är väl statens sätt att få in pengar för att täcka de utgifter de har i samband med medborgarnas nyttjande av offentliga faciliteter?

Exempelvis ska vägskatten bekosta underhåll och nybyggnation för just vägar.

Man kan ju fråga sig lite hur de resonerar i detta fallet? "Men vadå? Du ställer ju din bil på privata företagets parkering. Klart du måste betala skatt för det. Det förstår du ju själv!" :kocko

född fri-skattad till döds
detta måste vara det mest skattade landet på jorden

Jag tycker det är kanon, detta kommer omvända säkert 1% till. :tummenupp
Fler korkade förslag emottages tacksamt. :Bugar Ju mer idioti, desto större chans till ett regimskifte och ett slut på Partiets ockupation av makten.

Markus skrev:
Jag tycker det är kanon, detta kommer omvända säkert 1% till. :tummenupp
Fler korkade förslag emottages tacksamt. :Bugar Ju mer idioti, desto större chans till ett regimskifte och ett slut på Partiets ockupation av makten.
får hoppas så, en väldigt röd kille på jobbet sa att det var den absolut sista gången han röstade rött :D

DwD skrev:
får hoppas så, en väldigt röd kille på jobbet sa att det var den absolut sista gången han röstade rött :D

Du ser, det kan bli spiken i kistan. Jag hoppas att vi får se täbysyndromet upprepas i Stockholm 2006. (Vänstern åker ut efter översittarfasoner och kommer aldrig mer tillbaks).

Som jag nämnde i en annan tråd.

Med en arbetslöshet som närmar sig 10% så är det bara en tidsfråga innan det anses vara en förmån att inneha fast arbete. Förutom vanlig skatt blir det förmånsbeskattning på lönen.

Syftet med skatten var att få ner bilismen. Något ljushuvud kom på att folk tenderar att ta bilen till jobbet oftare om parkeringen är gratis, och om parkeringen är dyr så åker fler kommunalt.

Gör man det skitdyrt att jobba så resor folk ännu mindre och stannar hemma istället. Då är alla hemma. Kanske det de kommit på med "Kvinnor som tjänar under 10K/månad", för dem är det mer förmånligt att stanna hemma.

Argh, jag blir så less. :huvet

Född fri, förmånsbeskattad till döds?

Logiken med skatter är enkel, man tar in pengar där det går. Var går det? Jo hos alla som envisas med att ha jobb, och kanske tom hus och fordon då kan man alltid beskattas mer. :gnissla

Skatten är harmlös.

Företaget uppger bara att de har ett antal P-platser som kan disponeras av anställda och kunder, men att användaren av platsen inte är en utsedd person. Det vill säga, first come = får en plats. Sen kan RSV klura på vem som använt platsen när.

amullo skrev:
Skatten är harmlös.

Företaget uppger bara att de har ett antal P-platser som kan disponeras av anställda och kunder, men att användaren av platsen inte är en utsedd person. Det vill säga, first come = får en plats. Sen kan RSV klura på vem som använt platsen när.

Förutsatt att din arbetsgivare inte hjälper skatteverket, vilket en del gör.

Tycker det börjar gå för långt.

När ska dom dra gränsen,

Skall kaffe och skorpor på jobbet förmånsbeskattas ?
Har du laptop på jobbet ? den kan du använda hemma då = förmånsbeskattning.

fyfan, dom börjar i fel ände. Att försöka stoppa in mer pengar i svartahålet hjälper inte, nån som såg insider igår ?

EDIT : såg inte andra tråden om Insider. följer disskutionen där istället.

Markus skrev:
Förutsatt att din arbetsgivare inte hjälper skatteverket, vilket en del gör.

Helt rätt. Men då skall företaget lägga ner tid/pengar på att överlämna infon osv. Är det inte lag på att de MÅSTE hålla reda på vem som använder vad så tror jag nog att de flesta företagen lämnar en generell uppgift.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år