Skäm inte bort din hoj i onödan!

Nyteknik skrev:
Skulle "mer" sot göra det lättare eller svårare att bedöma om bestyckningen är mager eller fet?

Snarare att skillnaden i sotning är större/enklare att läsa av efter man bestyckar om beroende på olja. Förstår du vad jag menar? Jag förstår själv men vet inte om jag beskriver det förståeligt. Har inte heller någon personlig erfarenhet av detta utan bara återger samtal med mer kunniga tvåtaktsmänniskor.
 
Ja, det är enklare att läsa av "kronan" på kolven om det sotar lite mer.. Ett aber dock är att 747 tillsammans med alkylatsoppor faktiskt inte ger någon direkt krona att tala om..
 
2893759 Vore tre år senare intressant att höra Teddys samlade erfarenheter som lojal OK-kund. Liksom Gustavs så som lojal Motul-användare.
Castrol har jag kört med och är nöjd. bensinen har varierat från AG, Aspen, VP och ELF. Gillade ELF mest för den luktade godast. :)
 
dom smörjoljefabriker som finns tappar upp olja åt flera fabrikat från samma tank. likadant är det med bensinen. när jag körde bensin levererade vi bensin från samma bergrum till 4 olika bensinstationsmärken.. man fick sej ganska ofta ett gått skratt när det kom fram någon gubbe o sa att jag har alltid tankat det här märket provade ett annat en gång o då gick bilen jätte dåligt..så hade man vart o tappat samma soppa där lasset innan. det låg en smörjoljefabrik på samma depå som jag körde ifrån därför vet jag att det e samma med oljorna.
 
Det hade varit kul att se vad som hade hänt om Mårtensson hade hällt din rekommendation i sin Aprilia 250, eller Watz i sin Yama. Kaputt är min gissning...
 
Det hade varit kul att se vad som hade hänt om Mårtensson hade hällt din rekommendation i sin Aprilia 250, eller Watz i sin Yama. Kaputt är min gissning...
Som jag skrev för tre år sedan:
Ditt svar förutsätter att det finns en betydelsefull skillnad i kvalitet mellan OK´s produkter och andra fabrikat. Hur vet vi att det inte förhåller sig som med jeans och bilar – att pris och kvalitet inte med nödvändighet följer varandra?

Om OK´s tvåtaktsolja RS Extreme:

Densitet, kg/m3.................................890
Viskositet, mm2/s vid 40 grader C..........44
Viskositet, mm2/s vid 100 grader C........8,5
Viskositetsindex..................................166
Flampunkt, Celsius................................81
lägsta flyttemperatur, Celsius................-45
Askhalt, vikt-%..................................0,08

Antyder detta att den ger sämre skydd än till exempel Motul 800?
 
Ang. OK olja så har jag inga erfarenheter men min käre far har det, han körde OK olja i sin Nissa Micra som han pendla med för 10 årsen. OK oljan sotade så mycke så att kolvarna satt stummt på staken (heter den så?) fick ligga 3 dygn i lösnings vätska innan han kunde börja benda upp dem, cylinderväggarna var ovala inte runda, det kunde man se med blotta ögat, tyckte de va helt galet själv, man va i moppe åldern å trimma lite moppe osv då.. va ju lite intresserad...


iaf sen dess så har jag aldrig hällt i OK olja i nån av mina maskiner.
dock har jag hört att Q8 olja ska vara the shit, någon som vet mer?
 
...iaf sen dess så har jag aldrig hällt i OK olja i nån av mina maskiner.
dock har jag hört att Q8 olja ska vara the shit, någon som vet mer?

OK/Q8, STATOIL, BILTEMA kommer alla från ett känt företag i Nynäshamn.

KentW
 
Ang. OK olja så har jag inga erfarenheter men min käre far har det, han körde OK olja i sin Nissa Micra som han pendla med för 10 årsen. OK oljan sotade så mycke så att kolvarna satt stummt på staken (heter den så?) fick ligga 3 dygn i lösnings vätska innan han kunde börja benda upp dem, cylinderväggarna var ovala inte runda, det kunde man se med blotta ögat, tyckte de va helt galet själv, man va i moppe åldern å trimma lite moppe osv då.. va ju lite intresserad...


iaf sen dess så har jag aldrig hällt i OK olja i nån av mina maskiner.
dock har jag hört att Q8 olja ska vara the shit, någon som vet mer?
Din pappas Nissan Micra fick ovala cylinderväggar för att oljan var från OK? Det låter ungefär som att söka orsaken till någons cancer bland typen av tandkräm som personen använde.
 
Last edited:
Din pappas Nissan Micra fick ovala cylinderväggar för att oljan var från OK? Det låter ungefär som att söka orsaken till någons cancer bland typen av tandkräm som personen använde.

tycker ja inte, har man pendlat i 7år med bilen på ikke OK olja från 1991 till 1995 för att sedan byta till billig OK olja från -95 till -97, och iom bytet så börjar oljeförbrukningen stiga allt mer å mer tills de rasa, han pendla minst 3500mil om året å var nogrann med oljebyten osv..

OK/Q8, STATOIL, BILTEMA kommer alla från ett känt företag i Nynäshamn.

KentW

vad jag vet så var OK bara OK 1995. å inte OK/Q8
 
Last edited:
tycker ja inte, har man pendlat i 7år med bilen på ikke OK olja från 1991 till 1995 för att sedan byta till billig OK olja från -95 till -97, och iom bytet så börjar oljeförbrukningen stiga allt mer å mer tills de rasa, han pendla minst 3500mil om året å var nogrann med oljebyten osv..
Men ändå, det är långt mellan Nissan Micra pendling och tvåtakts-racing. Inte samma produkter som används och fabrikatet kanske därför spelar mindre roll? De kan mycket väl ha en dålig produkt för det ena och en bra för det andra fallet.
 
Men ändå, det är långt mellan Nissan Micra pendling och tvåtakts-racing. Inte samma produkter som används och fabrikatet kanske därför spelar mindre roll? De kan mycket väl ha en dålig produkt för det ena och en bra för det andra fallet.

byter man olja å filter varje rejs så funkar säkert OK oljan alldeles utmärkt, bara den inte blir blaskig (att den är värmebeständig) så de inte smörjer när de går varmt.
 
byter man olja å filter varje rejs så funkar säkert OK oljan alldeles utmärkt, bara den inte blir blaskig (att den är värmebeständig) så de inte smörjer när de går varmt.
Men det var väl inte dessa oljorna som din far körde 7000 mil med i Micran:
Snöskoter 2-taktsoljetest
I så fall kanske det inte var så konstigt att kolvarna blev ovala. De har ett ganska stort sortiment av oljor, precis som de andra leverantörerna. Bara för att de har en dålig produkt i ena ändan av floran så är det inte säkert att alla är det.
 
Last edited:
tycker ja inte, har man pendlat i 7år med bilen på ikke OK olja från 1991 till 1995 för att sedan byta till billig OK olja från -95 till -97, och iom bytet så börjar oljeförbrukningen stiga allt mer å mer tills de rasa, han pendla minst 3500mil om året å var nogrann med oljebyten osv..



vad jag vet så var OK bara OK 1995. å inte OK/Q8

De första fem åren gånger 3500mil kanske kan ha något att göra med saken också?
Det kanske var så enkelt att han tidigare körde med delsyntet och på äldre dagar bytte till helsyntet? Det brukar lösa upp gammla fina tätande beläggningar och wips så läcker det...
 
De första fem åren gånger 3500mil kanske kan ha något att göra med saken också?
Det kanske var så enkelt att han tidigare körde med delsyntet och på äldre dagar bytte till helsyntet? Det brukar lösa upp gammla fina tätande beläggningar och wips så läcker det...

problemet var att kolvarna satt fast i staken av sot från oljan där av olvala cylindrar.. men men va vet jag kanske skulle sitta oringar i kolvenbulten som försvann vid övergång till annan syntet,, om det blev ett byte mellan hel å del syntet kan jag inte svara på..
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top