Skälig Ersättning?

sajk

speedbully.se
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
SC50 SSMH
i höstas la jag bågen och fick då skador på både bågen å utrustningen, med halvförsäkring fick jag laga bågen ur egen ficka men ersättning för utrustning, sveda och värk får man ju mot självrisk.

Det jag undrar är vad ni har för erfarenheter av vad för slags pengar man kan kräva för den, jag har räknat ut att jag gett ca 17.000 kronor för hjälmen, skinnstället, handskar och stövlar som jag köpt runt ett år innan olyckan.

För ställ, handskar och stövlar vill försäkringsbolaget ge mig 6500 kronor och för hjälmen ersätter dom mig med max 5800 kronor när jag skickar dom kvitto på nyköpt hjälm, hjälmen jag hade kostade 6000 kronor plus 1000 kronor för spegelvisiret.

alltså för utrustningen får jag 12300 kronor, är det godtagbart efter bara ett år? jag kollade på vad det skulle kosta mig att ta ut samma grejer nya och det blev över 17000 kronor. Har jag fått bra eller dålig ersättning för mina grejer?

Jag bröt båtbenet och hade gips i tre och en halv månad, försäkringsbolaget har räknat ut enligt trafikskadenämndens hjälptabell att för detta ska jag få 8500 kronor. Är det skäligt, eller borde jag har mer?

Jag har fortfarande besvär med rygg, nacke och handen jag bröt men dom skriver i brevet att jag ska kontakta dom i höst om jag inte är fullt återställd då så det är väl bara å göra om det skulle va så illa.

Vad säger ni, Har jag blivit schyst behandlad av försäkringsbolaget?

/sajk

sajk skrev:
2056175 i höstas la jag bågen och fick då skador på både bågen å utrustningen, med halvförsäkring fick jag laga bågen ur egen ficka men ersättning för utrustning, sveda och värk får man ju mot självrisk.

Det jag undrar är vad ni har för erfarenheter av vad för slags pengar man kan kräva för den, jag har räknat ut att jag gett ca 17.000 kronor för hjälmen, skinnstället, handskar och stövlar som jag köpt runt ett år innan olyckan.

För ställ, handskar och stövlar vill försäkringsbolaget ge mig 6500 kronor och för hjälmen ersätter dom mig med max 5800 kronor när jag skickar dom kvitto på nyköpt hjälm, hjälmen jag hade kostade 6000 kronor plus 1000 kronor för spegelvisiret.

alltså för utrustningen får jag 12300 kronor, är det godtagbart efter bara ett år? jag kollade på vad det skulle kosta mig att ta ut samma grejer nya och det blev över 17000 kronor. Har jag fått bra eller dålig ersättning för mina grejer?

Jag bröt båtbenet och hade gips i tre och en halv månad, försäkringsbolaget har räknat ut enligt trafikskadenämndens hjälptabell att för detta ska jag få 8500 kronor. Är det skäligt, eller borde jag har mer?

Jag har fortfarande besvär med rygg, nacke och handen jag bröt men dom skriver i brevet att jag ska kontakta dom i höst om jag inte är fullt återställd då så det är väl bara å göra om det skulle va så illa.

/sajk

Får du behålla stället, stövlar osv?
Är de förbrukade eller är det bara lite skador?
/Fredde

vad du än gör så skriv inte på nåt :gnissla
tänkte sånt där papper att du fått ersättning o likn.
först de e klart aså.

Kollade upp mina papper sen min krock som resulterade i att alla kläder blev skrot. Alltså enligt följande:

1 st Alpinestars TZ-1 delbart á 9000:-
1 st HJC FG14 Hjälm + spegelvisir á ~3500:-
1 par Alpinestars SMX stövlar á ~3000:-
1 par Racer Summer Fit handskar á 698:-
1 st Underställ á ~500:-

=16698:-

För detta fick jag 11850:- i ersättning, då var allt c.a 3 månader gammalt.

freddexwing skrev:
2056192 Får du behålla stället, stövlar osv?
/Fredde

nej ställ hjälm stövlar å handskar har överlämnats till bolaget. de va mest småskador.

ozeo skrev:
2056193 vad du än gör så skriv inte på nåt

jag vägrar!! =)

selin skrev:
2056199 Kollade upp mina papper

=16698:-

För detta fick jag 11850:-
¨

då kanske jag fick rätt bra ändå för utrustningen. =)

Hitecfrollo skrev:
2056212
Du har fått mail.

jag är på g å svara på det. du e en riktig kompis! =)

kollade precis mitt konto, har redan fått för utrustning, sveda å värk.
det var ju iaf fall snabba tag med den utbetalningen. =)

När jag tog ut på försäkringen förra året (motparten var vållande om det spelar någon roll) så fick jag 20% lägre ersättning för varje år som utrustningen var gammal. Eftersom så gott som allt jag hade var ca 1 år gammalt så fick jag nypriset - 20%. Hade det vart 2 år så hade det blivit 40% osv om jag fattade rätt.

Jag tyckte du fick sällsynt dåligt betalt,när jag kastade mig fick jag följande:

Hjälm: Handla ny motsvarande den du hade inkl extravisir
Skinställ: Raceställ som blev måttligt skrapat, skickade det till Halvarssons för polering och reparation, fick dessutom 20% av nypriset i ersättning för minskat värde
Handskar: Hämta ut identiska eller 80% av nypris(under 1 år gamla)
Stövlar: Hämta ut identiska eller 80% av nypris (under 1 år gamla)

De vägrade dock att ersätta klockan jag bar då den inte ansågs göra del av utrustning.....

Fick du inte ersättning för inkomstbortfall och sjukskrivning eller är du lixom jag student och därmed är ens tid värdelös i försäkringsbolagets ögon :huvet

Skaffa Ombud

Det bruka oftast ska gå minst 2 år innan dom gör en bedömning. Ha du kvarstående men efter 2 år så får du en invaliditet i procent form. Jag har vart me om flera skador fast me bil. Ett råd till dej är att anlita en försäkringskunsult en advokat me den inriktningen. Dom kan inte säga ett dugg för du har rätt till det och dom står för dina ombudskostnader. Det är enda sättet att inte bli lurad för oftast försöker dom få dej o nöjda dej. Fast 8500:- i Sveda o värk är inte så dåligt tror jag fått 10000kr och då hade jag stora skador och lång sjukhusvistelse. Men så fick jag lite över 100000kr av 8% indivalitets Grad Senare. Sveda o värken ligger ofta runt dom pengarna som nämts här och dom andra jag hört, visst ha jag hört dom som fått mer men då är det stora hjärnskador osv. Har du kvarstående men efter 2år anlita ett ombud och du har rätten på din sida till det. Sen för kläderna så är dom över ett år så räkna dom av procent på dom bara fråga om hu mkt det är och räkna sj.

sajk skrev:
2056175 i höstas la jag bågen och fick då skador på både bågen å utrustningen, med halvförsäkring fick jag laga bågen ur egen ficka men ersättning för utrustning, sveda och värk får man ju mot självrisk.

/sajk

Jag kvaddade på moped för 13 år sedan, då fick jag nått liknande i sveda och värk. Som tur var hade jag 2 försäkrings bolag precis, höll på o byta, och då fick jag dubbla sveda o värk pengarna ;) Vill minnas att jag fick ut hyfsat för kläder, dvs jeans/jacka/hjälm. Skulle tippa på att du inte kan räkna med 'lyxvisiret', kan tänka mig att det räknas som fet bilstereo vilket man sällan får ut nått extra för om man inte har extraförsäkringar.

Boris JR skrev:
2059796 ,när jag kastade mig fick jag följande:

Fick du inte ersättning för inkomstbortfall och sjukskrivning eller är du lixom jag student och därmed är ens tid värdelös i försäkringsbolagets ögon :huvet

grattis

jag 'r v'l n'st intill v'rdel;s då. =\

gluffis skrev:
2060230 Skulle tippa på att du inte kan räkna med 'lyxvisiret', kan tänka mig att det räknas som fet bilstereo vilket man sällan får ut nått extra för om man inte har extraförsäkringar.

fakk, 995 pix ska arai ha för ett nytt. =(

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...