SKÄRPNING mc åkare!!!!!

Tntmackan

vad blir det för hoj iår då?
Gick med
6 May 2003
Hoj
02 suzuki GSX1400 (dunderklumpen)
Nu finns det risk att många blir sura... men nu är det så att för ni som inte vet kör jag lastbil. och nu på slutet har jag märkt mer och mer hur illa vissa motorcyklister beteer sig i trafiken. Nu senast idag skulle nån idiot bara förbi efter vajerräcket.. på enfilig väg.. Hur inteligent är det?
Sen är det så att min lastbil har ju då backkamera vilket har varit tur för många som kör hoj. För om man ligger bakom en lastbil och ligger så nära att jag nästan kan se finnar och pormaskar i snubbens ansikte.. då ligger man nog liite för nära:rolleyes: .
Jag klarar mig finfint om jag skulle bli tvungen att bromsa men tror det går sämre för han/hon som ligger bakom. och då snackar vi inte 30/ 50 kmh.. utan mer 70-80.. Så snälla tänk på det.. ligg inte så jävla nära!! vill inte vara med om nån olycka pga en sån rent ut sagt skitsak!! Det går absolut inte fortare genom att ligga så nära...

så slut på moralpredikan. :tuttar men jag blir så förbannad...:mad:

Nu finns det risk att många blir sura... men nu är det så att för ni som inte vet kör jag lastbil. och nu på slutet har jag märkt mer och mer hur illa vissa motorcyklister beteer sig i trafiken. Nu senast idag skulle nån idiot bara förbi efter vajerräcket.. på enfilig väg.. Hur inteligent är det?
Sen är det så att min lastbil har ju då backkamera vilket har varit tur för många som kör hoj. För om man ligger bakom en lastbil och ligger så nära att jag nästan kan se finnar och pormaskar i snubbens ansikte.. då ligger man nog liite för nära:rolleyes: .
Jag klarar mig finfint om jag skulle bli tvungen att bromsa men tror det går sämre för han/hon som ligger bakom. och då snackar vi inte 30/ 50 kmh.. utan mer 70-80.. Så snälla tänk på det.. ligg inte så jävla nära!! vill inte vara med om nån olycka pga en sån rent ut sagt skitsak!! Det går absolut inte fortare genom att ligga så nära...

så slut på moralpredikan. :tuttar men jag blir så förbannad...:mad:

jag håller med dej helt!! det börjar bli lite väl vågade körningar av vissa... inte alla som tur är! hoppas jag som hojåkare och lastbilsförare slipper va med om nått som är så onödigt och drabbar så många... Så snälla försök köra med lite tanke. måste nån tvärbromsa och det ligger en hoj eller en bil typ 3 meter bakom då smäller det garanterat hur duktiga vi än är... mvh/jonny

ps ja gör fel ja med ibland, men ska försöka skäpa till mej

En lastbil bromsning från 70 km/h med 2 sekunders reaktionstid, 2 sekunders bromsverkanstidoch 3 m/s2 retardation ger en bromssträcka på 130 m
detta med bromsar som godkäns vid besiktning

detta att jämföra med mc bil som stoppar på 70 meter från 100 km/h

så ett större problem som jag ser det är långtradare som ligger tätt på bakom när man är instängd utav vajerräcket och inte kan ta sig därifrån

sen så vill man ju inte ligga för nära då det tar bort vindtrycket och man får all belastning på armarna gäller iaf min hoj med framåtlutad körställning

så självklart ska alla fordon hålla rejäla avstånd

Bara att hålla med...Alla borde hålla avstånd. Det är rätt svårt att hålla 70 med motorcykel, det ligger alltid något fordon och kollar mönsterdjup på bakdäcket.

En lastbil bromsning från 70 km/h med 2 sekunders reaktionstid, 2 sekunders bromsverkanstidoch 3 m/s2 retardation ger en bromssträcka på 130 m

Menar du att det tar fyra sekunder från att föraren av lastbilen ser bilen framför bromsa tills bromsarna på lastbilen börjar verka? :va

edit: Nu ser jag att jag är i fel forum och snurrar men det bjuder jag på. :)

Menar du att det tar fyra sekunder från att föraren av lastbilen ser bilen framför bromsa tills bromsarna på lastbilen börjar verka? :va

edit: Nu ser jag att jag är i fel forum och snurrar men det bjuder jag på. :)

hmm...han kanske tänker på ngn gammal antik lastbil då... :confused:

för inte tar det då 2sek att få igång bromsarna. :va ...iaf inte den -07a R-Scania jag har nu iaf..

sen som ngn skrev att bromssträckan är rätt lång med lastbil antar jag att dom mätt på en fullastad tradare på 60 ton i ngn undersökning, det är juh inte alltid man kör med fullt lass, en tom bil eller iaf lättare lastad kan korta den sträckan ganska rejält

klippt ut vägverkets sidor

http://www.vv.se/filer/16432/D6-03 Sikt.pdf

sidan6 klart dom har nog inte en aning om sånt här

tur är att i det flesta fall kan man vika av mellan fordonen framför och därigenom klara sig från att bli mosad

i våras blev ju 2 st sulorna frammåt knuttar överkörda av långtradare då dom bromsade ner för husbilar på E6 tror jag det var

och när man googlar blir man ju helt förfärad hur mycket olyckor som tunga fordon är inblandade i långt många fler än MC olyckorna måste det ju vara

http://www.vk.se/Article.jsp?article=121309

Last edited:
lite olika aspekter

Helt klart är att en lastbil vinner mot en MC, lixom rent fysiskt på vikt.
Men det är ju en annan sak;
Jag som MC-förare har ingen moralisk rätt att skrämma skiten ur andra trafikamter. Typ som när man drar förbi en bil i 160km/h med effektpipor på en halvmeters avstånd vid omkörning. JAG vet att det är lungt, men killen/tjejen i bilen tror ju att dom var skitnära en olycka med dödlig utgång.

Samma med lastbilar och de som är satta att köra dessa, det är en stor press för dom alla andra trafikanter som inte respekterar att dom har döda vinklar osv.

Testa följande:
När ni kommer ifatt en lastbil, gå försiktigt ut i sidan så att ni får kontakt med lastbilsföraren . Lägg er bakom på behörigt avstånd så att lastbilsföraren ser dig i vänsterspegeln. I 9/10 fall så går lstbilen ut i vägrenen när det blir möjlighet och hjälper dig i din omkörning...

(själv gammal yrkesförare)

Även om hojåkare måste skärpa sig på många sätt och tänka åt mötande korsande trafik så tror jag faktiskt enklaste lösningen är
uppkörning var 5 år det skulle skapa mer arbetstilfällen och minska samhällets kostnader då olyckor som denna
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1119542,00.html
inte skulle hända då den 64 åriga damen antagligen ej skulle klara körprovet
det skulle ju få positiv miljöpåverkan mm.

där jag bor har vi ett flertal åldringar som sällan kör bil och då dom gör det
är det med alla andra trafikanter som gissla i rysk roulett då inga trafikregler som högerregeln stopplikt mm efterföljs

Även om hojåkare måste skärpa sig på många sätt och tänka åt mötande korsande trafik så tror jag faktiskt enklaste lösningen är
uppkörning var 5 år det skulle skapa mer arbetstilfällen och minska samhällets kostnader då olyckor som denna
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1119542,00.html
inte skulle hända då den 64 åriga damen antagligen ej skulle klara körprovet
det skulle ju få positiv miljöpåverkan mm.

där jag bor har vi ett flertal åldringar som sällan kör bil och då dom gör det
är det med alla andra trafikanter som gissla i rysk roulett då inga trafikregler som högerregeln stopplikt mm efterföljs

Den här 62-åriga "åldringen" kör bil dagligen och MC emellanåt. Snälla, klumpa inte ihop oss :pannkyss

så för oss som dagligen kör Bil och MC Lastbil är det inte ett problem med uppkörning var 5 år som jag ser det oavsett ålder. Var kanske lite otydlig då det är även många yngre som kör så sällan att dom ej borde få framföra fordon på allmän väg

och sen har jag retat upp mig på några nyligen och det ska ju inte gå ut över andra som tar MC Bil körning seriöst så ber om ursäkt

Last edited:
Vill bara påpeka att givetvis finns det mc-förare som tänjer på gränserna vad det gäller omkörningar, men ibland blir man så sne när dessa sega jävla lastbilar tvunget ska köra om en annan lastbil med 2 km/h diff mellan hastigheterna, allt för att tjäna 5 minuter till slutstationen. Vidare kan jag väl säga att lb-chaufförerna inte hör till de flitigaste att flytta på sig när det gäller att t ex släppa in någon på motorvägen. Se till att städa lite framför egen dörr innan ni spyr galla över mc-förarna.

hehe! Alltid kul och starta en debatt!
men det finns ju rötägg i alla kretsar.. Så det bästa är nog att alla stannar hemma och då man väl ska ut i trafiken får vi bara använda en trehjuling..:yoparty

Vill bara påpeka att givetvis finns det mc-förare som tänjer på gränserna vad det gäller omkörningar, men ibland blir man så sne när dessa sega jävla lastbilar tvunget ska köra om en annan lastbil med 2 km/h diff mellan hastigheterna, allt för att tjäna 5 minuter till slutstationen. Vidare kan jag väl säga att lb-chaufförerna inte hör till de flitigaste att flytta på sig när det gäller att t ex släppa in någon på motorvägen. Se till att städa lite framför egen dörr innan ni spyr galla över mc-förarna.

det är väl klart man kör om ngn man kommer ikapp...gör inte du det?

sen att du inte har tid att vänta medans vi kör om bör vara ditt problem...åk 10 minuter tidigare nästa gång!

att alla inte går åt sidan kan bero på mkt, för det första finns det folk i/på alla fordon som inte vill hjälpa till i trafiken, en annan sak kan bero på att man vill ha bra sikt på väg-grenen så inget plötsligt dyker upp som gör att man måste vika ut och preja dig eller ngn annan in i mötande fordon...

när det gäller att släppa in ngn på motorvägen så har ni en hel påfartsramp oftast att anpassa er fart och hitta en lucka...
våran redan dåliga miljö vill inte ha en massa tradare som ska släppa på farten för att sen spy ut mer skit än nödvändigt när man ska upp i fart igen

det är väl klart man kör om ngn man kommer ikapp...gör inte du det?

sen att du inte har tid att vänta medans vi kör om bör vara ditt problem...åk 10 minuter tidigare nästa gång!

att alla inte går åt sidan kan bero på mkt, för det första finns det folk i/på alla fordon som inte vill hjälpa till i trafiken, en annan sak kan bero på att man vill ha bra sikt på väg-grenen så inget plötsligt dyker upp som gör att man måste vika ut och preja dig eller ngn annan in i mötande fordon...

när det gäller att släppa in ngn på motorvägen så har ni en hel påfartsramp oftast att anpassa er fart och hitta en lucka...
våran redan dåliga miljö vill inte ha en massa tradare som ska släppa på farten för att sen spy ut mer skit än nödvändigt när man ska upp i fart igen
Dessa jävla miljöargument. Det handlar väl inte om att jag inte har TID att ligga bakom er och vänta tills ni kört om, man får ju inget flyt i körningen. Om ni har så jävla bråttom så ni måste sega er om, så kan väl NI köra tio minuter tidigare för att hinna med färjan eller vad fan det nu är.
Givetvis inser jag att ni inte kan flytta era arslen när det finns bilar i andra filen, men alla gånger det INTE gör det då? Det finns inte många bra undanflykter killen, brorsan har också kört lastbil och håller med fullständigt.

Dessa jävla miljöargument. Det handlar väl inte om att jag inte har TID att ligga bakom er och vänta tills ni kört om, man får ju inget flyt i körningen. Om ni har så jävla bråttom så ni måste sega er om, så kan väl NI köra tio minuter tidigare för att hinna med färjan eller vad fan det nu är.
Givetvis inser jag att ni inte kan flytta era arslen när det finns bilar i andra filen, men alla gånger det INTE gör det då? Det finns inte många bra undanflykter killen, brorsan har också kört lastbil och håller med fullständigt.

ja har du ngt emot miljöargument så borde du se dig omkring i världen och sen tänka om..

bråttom har jag aldrig sagt att jag har, jag försöker få trafiken att flyta själv så jag lär inte vara ditt största irritationsmoment i trafiken...men kommer jag ikapp ngn så kör jag om, det kommer du oxå göra om du kommer ikapp ngn och vi har väl samma rätt i trafiken, eller?
det är dock sällan jag kommer ikapp ngn då jag är en av dom som försöker hålla 80-85 rätt mkt(på 90-110väg såklart), dock inte alltid...så ska jag om ngn så håller jag 90 under omkörning.
ang när ni ska in på motorväg eller annan påfartsramp så fattar jag inte att folk med "snabba" fordon i förhållande till lastbil inte klarar av att under en lång påfartsramp anpassa sin fart så ni hamnar i en lucka...klarar ni inte det så får ni väl lära er det för det är knappast ngt svårt.

jag behöver inga undanflykter... :tummenupp

sen kan du väl använda ett bättre språk så spårar inte denna diskussion ur.:D

ja har du ngt emot miljöargument så borde du se dig omkring i världen och sen tänka om..
........

:fakta
Bra tele ställ skåpet på rätt plats. :whip

bråttom har jag aldrig sagt att jag har, jag försöker få trafiken att flyta själv så jag lär inte vara ditt största irritationsmoment i trafiken...men kommer jag ikapp ngn så kör jag om, det kommer du oxå göra om du kommer ikapp ngn och vi har väl samma rätt i trafiken, eller?
det är dock sällan jag kommer ikapp ngn då jag är en av dom som försöker hålla 80-85 rätt mkt(på 90-110väg såklart), dock inte alltid...så ska jag om ngn så håller jag 90 under omkörning.
ang när ni ska in på motorväg eller annan påfartsramp så fattar jag inte att folk med "snabba" fordon i förhållande till lastbil inte klarar av att under en lång påfartsramp anpassa sin fart så ni hamnar i en lucka...klarar ni inte det så får ni väl lära er det för det är knappast ngt svårt.

OK, du vill ha miljöargument... Ni (kanske inte du personligen, men chaffisar), kastar er ut i omkörningsfilen för att ni tänker "nu har jag en lucka", kanske under rusningtrafik och tvingar 2 bilister att använda bromsen, bara där har du ett extra utsläpp i form av all skit som bromsbeläggen består av. Och i o med att du håller 90 km/h och den du kör håller 88, så växer kön med bilar bakom dig, inget ovanligt att det är 10-12 bilar i kön och alla dessa bilar ska senare gasa upp till sina tidigare 110-120, inklusive jag som kör lätt lastbil i jobbet. Allt för dina 2 km/h. Ta det kontra dina utsläpp från 88 till 90.
Vidare har du kanske märkt att det kan vara vissa personer som har svårt för att gasa ordentligt på påfartsramper, och när man ligger bakom dem, och inte kan tajma in en lucka för det kanske ligger 2-3 lastbilar i följd, hade det underlättat som fan om ni kunde flytta er. Men icke. De som gör det är lätträknade.

OK, du vill ha miljöargument... Ni (kanske inte du personligen, men chaffisar), kastar er ut i omkörningsfilen för att ni tänker "nu har jag en lucka", kanske under rusningtrafik och tvingar 2 bilister att använda bromsen, bara där har du ett extra utsläpp i form av all skit som bromsbeläggen består av. Och i o med att du håller 90 km/h och den du kör håller 88, så växer kön med bilar bakom dig, inget ovanligt att det är 10-12 bilar i kön och alla dessa bilar ska senare gasa upp till sina tidigare 110-120, inklusive jag som kör lätt lastbil i jobbet. Allt för dina 2 km/h. Ta det kontra dina utsläpp från 88 till 90.
Vidare har du kanske märkt att det kan vara vissa personer som har svårt för att gasa ordentligt på påfartsramper, och när man ligger bakom dem, och inte kan tajma in en lucka för det kanske ligger 2-3 lastbilar i följd, hade det underlättat som fan om ni kunde flytta er. Men icke. De som gör det är lätträknade.

Ursäkta spammandet...

Last edited:
Back