Sjukvårdspersonal på RR Träningar

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Hejsan,

Tänkte ta upp frågan här, hur många klubbar har följt regel 6.1.1.1 när det gäller träningar?
Urklipp ur SVEMO SR Roadracing
http://www.svemo.se/file_out.php?id=202
Sid 37

6 TÄVLINGAR OCH TRÄNINGARS GENOMFÖRANDE
6.1.1.1 Personal
Minst en läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård krävs.
Om avståndet till sjukhus överstiger 20 km krävs två läkare och en sjuksköterska med erfarenhet av akutsjukvård. Sjukvårdspersonalen skall placeras på bestämda platser utefter banan under såväl träning som tävling. Bemanning runt banan ska följa den bemanningsplan som är bilaga till banbesiktningsprotokoll utfärdat av Svemo besiktningsman

Denna regel ska ha funnits sen 2004, nu är det 2007... de senaste två åren, hur många har sett röken av ambulans+sjukvårdspersonal på träningar? (förutom tor/fre-träningarna innan tävling, som de flesta nog tolkat denna regel som att det gäller endast innan tävling men det gäller ALLA träningar enligt SVEMO)

LMS kommer från och med i år ha ambulans+sjukvård på alla träningarna

Lite OT, men det där borde ju egentligen gälla alla bandagar också. Visserligen blir det ju ett annat tempo på träningar, men samtidigt mer banrutinerade förare som är vanare att slåss med andra på banan. Men jag har en känsla av att det kostar en hel del att få ut läkare + sköterska? :(

Lite OT, men det där borde ju egentligen gälla alla bandagar också. Visserligen blir det ju ett annat tempo på träningar, men samtidigt mer banrutinerade förare som är vanare att slåss med andra på banan. Men jag har en känsla av att det kostar en hel del att få ut läkare + sköterska? :(
De flesta bandagar har ambulans och 2 st utbildade akutsjukvårdare.

HMS/Knudan har alltid minst en ambulans och läkare/sjukvårdare på samtliga TR & Tävlingar.

Om det t.e.x under ett långlopp tar slut på ambulanser så går SC ut på banan och håller ner tempot tills ambulansen är tillbaks.

FMK har ALLTID minst en ambulan och en räddningsbil på tränings kvällar.

När det är mc träning försöker vi ha två ambulanser + räddning och skamskärra.

Förra året va de nog bara en eller två träningar med mc som vi "bara" hade en ambulans redo...

// Mathias
FMK Rescue

Hejsan,

LMS kommer från och med i år ha ambulans+sjukvård på alla träningarna

Du menar att ni har kört utan tidigare:skrämd
Jag skulle aldrig få för mig att köra en meter utan att ha koll på att det finns utbildad personal på plats.

Jag skulle aldrig få för mig att köra en meter utan att ha koll på att det finns utbildad personal på plats.

Efter att ha provat ligga på banan efter att ha vurpat, oförmögen att ta mig upp, med motorcyklar susande förbi huvet, tänker jag nu mer som du. För min del får de gärna även införa i reglementet att det ska finnas folk på posteringarna också. Kändes som jag låg en evighet utan hjälp, även om det kanske inte var så.

Finns inte ambulans på plats tycker jag inte heller att man ska vara rädd för att ringa den vid olycka.

Banan ligger 4-5km från både brandstation och US.

det är ju iof bra. Men om dom är ute på annat håll, får banan reda på det då? det kan vara lång väntan om något händer.
Nu kan det ju kvitta eftersom ni (LMS) ska ha ambulans på plats i fortsättningen. bra jobbat:tummenupp

Banan ligger 4-5km från både brandstation och US.
Visserligen, men om det är som Håkan skriver så har ju LMS brutit mot de regler Svemo satt upp. Kvalificerad personal på plats direkt vid en olycka kan betyda mycket.

Bra att det blir ordnat till den här säsongen :tummenupp

Utbildad personal har alltd funnits på plats, beroende på vad du menar med utbildad.
Det finns alltid funktionärer/förare med fräsh 1:a hjälpen utbildning på plats.
1:a hjälpen kit med förband, filtar etc har också funnits ute hos den som varit ansvarig för träningen.

Sen att det tar ambulansen 5 minuter att komma på plats har underlättat också, dock hjälper det föga om personen inte får hjälp väldigt fort vid tex andnöd.

Jag förmodar att du inte vart på LMS o kört nån träning de senaste åren ;)
De gånger jag kört på andra platser när detinte var innan tävling har inte heller haft ambulans/sjukvårdspersonal på plats, dock har ambulans varit inom några minuters avstånd.

Så ni som varit på RR träningar på övriga ställen, hur har det varit?
Icke RR förare behöver inte svara...

//håkan

Last edited:

Jag förmodar att du inte vart på LMS o kört nån träning de senaste åren ;)

//håkan

du har alldeles rätt, har endast kört tävling där, SM+B-race, och då har säkerheten varit bra.
Jag har tränat på Falken och Knutstorp. Där har alltid funnits ambulans och personal på plats. Om/när något händer så att läkaren lämnar området så stannar all körning. knutstorp brukar ha två ambulanser.
Falkenbergs ambulans har jag åkt i:yoparty mkt trevlig och kunnig personal.

Hyllinge och Falkenberg har det alltid funnits på när jag har varit med. Sturup är inte RR-träning i normal bemärkelse men där kör nästan uteslutande licensförare i vita gruppen. Där finns alltid ambulans välutbildad akutsjukvårdspersonal. De enda gångerna jag varit med om att det inte funnits är vid privata banarrangemang med en licensgrupp. Men då är det å andra sidan heller inte någon regelrätt RR-träning, i reglementets bemärkelse.

Tycker sjukvårdsbiten över lag sköts föredömligt bra.

Minns inte riktigt hur det vart på karlskoga på onsdagsträningarna där.
På just LMS har jag inte vart alltför orolig eftersom brandstationen ligger så nära och mer eller mindre har raka spåret till sviestad iaf.
Det enda jag upplevt som lite farligt på LMS träningar är att så många posteringar är tomma, och att vissa vurpor faktiskt inte uppmärksammats eftersom det ibland varken är många förare eller funkisar på banan som kan se om nåt händer.
Ambulansen från stan kommer fortare än funkisen springer från bergskurvan till torparn ;)

eftersom jag inte visste så var jag tvungen o fråga.

På alla träningar i sommar kommer det finnas ambulans+sjukvårdspersonal på plats i vilket fall som helst.

Tisdagsträningarna börjar vecka 16 och slutar vecka 39.

Så ni LMS:are som vill ha hand om träningen, anmäl er LMS.se

Sviesta har haft sjukvårdspersonal inofficiellt på plats de flesta träningar förra året. Och väldigt bra funktionärer. Inte att glömma bort.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...