sjukt

Speedy_83

speedy
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
Cbr 600rr 03´
Är det klokt att det kan skilja 12.000-100.000 mellan bolagen! :5sure Trodde de skämtade när de sa att det kostade över 100.000 att helförsäkra en R6.a 99!!
Vem ska ha råd att köra tillslut!?

Låter helt sjukt..:va En av få fördelar att bli äldre, personligen kommer jag aldrig pynta sjuka pengar i premier per år, allt över 5000 är rena rånet i mina ögon sett.

Folksam ville ha runt 50k hel/hel o länsförsäkringar 46k när jag skulle skaffa försäkring. Hittade dock billigare alternativ.

Låter helt sjukt..:va En av få fördelar att bli äldre, personligen kommer jag aldrig pynta sjuka pengar i premier per år, allt över 5000 är rena rånet i mina ögon sett.

Jo jag håller med, men va f-n ska man göra ??
Betalar själv ca 1100kr/mån då hojen är påställd..
kontra det med antalet mil man kör så är det inte utan att man funderar över om det verkligen är värt det ...

ja. jag trodde de skämtade med mig när jag ringde!! Fördel för mig är ju att det finns tjejförsäkring, kommer ner en hel del då...men det är ändå snuskigt!

mmm. inte så farligt 1100 ändå... själv ligger jag på 1500 varje månad, DOCK bara sommarmånaderna.. sen kommer man ner i 400/mån på vintern...det är helförsälring då.

Last edited:
Obs! ingen reklam!! Obs!

men har du kollat med insplanet.se? har en del polare som fått tips om "billiga" försäkringar från dem, vet inte hur det funkar riktigt men men...

nej.. har jag inte... vet inte heller hur det fukar.. var inne där men det verkade klyddigt.. så jag skippade.. ringde hela listan istället.

ja. jag trodde de skämtade med mig när jag ringde!! Fördel för mig är ju att det finns tjejförsäkring, kommer ner en hel del då...men det är ändå snuskigt! det fula är ju att man betalar mer under sommarmånaderna...så det lönar sig inte att ställa över den på någon heller...

mmm. inte så farligt 1100 ändå... själv ligger jag på 1500 varje månad, DOCK bara sommarmånaderna.. sen kommer man ner i 400/mån på vintern...det är helförsälring då.

Ja själv ligger man på 2800:- i månaden och de va de billigaste. Kolla me salus ansvar! eller så går man smc kurserna och får billigt genom folksam. Jag kommer ner till 22tkr hel/hel då mot 33tkr hel/hel.

salus var INTE billiga, men inte bland de dyraste heller, ja det är ett dilemma det här med försäkringar =)

Är det värt att ha helförs. på en hoj som snart är 10 år? Kör halv så sparar du ihop till en krock per säsong, nästan iaf. Men det är väl som man kan läsa i många trådar om bla oljor och bromsbelägg+ mkt annat, det som är dyyyyyrt är det bästa. Alltså en riktigt bra försäkring, hahahahahahahahahahahahahah.

När jag köpte min GSX-R1100 -91:a så kollade jag med insplanet men det bästa de kunde åstadkomma var 711:- i månaden.
De flesta bolagen låg runt 11000:- hel/hel.
Men så fick jag tipset att ringa TryggHansa och där kom jag undan med 3284:- hel/hel.
När jag ringde Insplanet i ett annat ärende så passade jag på att fråga varför de inte hittade Trygghansa i sina sökningar.
Jag fick till svar att de inte ville vara med i sådana listor.
Så ett tips kan vara att kolla med Trygghansa om du inte redan gjort det.

jo, det är en hel del.. blir 11 på hela året... men hade bara tänkt köra med hel detta året.. nästa blir det halv, men det var faktiskt inte jättemycket som skiljer på hel och halv.

1 Försäkringsbolagen sätter överpriser för att dom inte vill ha in en viss grupp i sitt bolag.
2 Välj trafik eller halvförsäkring.
3 Köp en helt annan hoj , 1988 eller äldre klassas som veteran (1000:- hel/hel)
4 Kör avställt.

ja det är ju uppenbart att de inte vill ha en viss grupp i deras bolag. Kom faktiskt undan gaaanska smärtfritt ändå med helförsäkring. Men man måste ju kolla runt ändå.

Min gixxer 06a skulle kosta mig 95 tusen om året helförsäkrad...Så de fick bli trafik i stället surt om de händer nått men vad ska man göra

Inte så märkligt med tanke på hur det fungerade tidigare.

Tidigare så var vissa hojar svartlistade och nu höjer man i stället premien bara för att man inte vill försäkra vissa typer av hojar.

Detta kan också vara i kombination med försäkringstagarens ålder.

Bara att gilla läget och jaga fram den bästa försäkringen :)

Och.... den billigaste är inte alltid den bästa

Kolla villkor noga vad det gäller stöld bankörning mm

/Magnus

fick 132 000:- om året på en 748 sp hel hel på folksam ganska lustigt

Betalar 18000:- Hel hel på cbr1000rr från 05 just nu Helt ok med tanke på att ma n bor i sthlm o bara e 24

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025