sjukt

Men sånt här händer ju precis exakt varje skoldag för en eller annan. Skriv en ny tråd varje dag i sånna fall om mobbning i skolan.

Ja, det är skit - men ska alla skriva mail till just den skolan så fortsätt sen med de resterande tusentals där det förekommer.

Händer ju lite då och då att eleverna går ut med det. Bullen?

Slår vad om att en del som skriver här hur fel det är att mobbas har mobbat någon nån gång. Man gick ju trots allt 9 år i grundskolan :D

Mavve skrev:
2621124
Ja, det är skit - men ska alla skriva mail till just den skolan så fortsätt sen med de resterande tusentals där det förekommer.

Bättre att göra något än inget.
Det jag tyckte var störigt var att rektorn hade så dåliga ursäkter, typ: Vi har en antimobbingplan, funkar den inte så får vi göra en annan plan. Killen som bytte bord när hon satte sig ville se tavlan bättre.

Hon skjuter liksom bort ansvaret från sig själv hela tiden. :cool:

Och så va det en ny artikel som nästan är värre. För fan detta är inte mobbning detta är grov misshandel. De som gör detta ska in på ungdomsvårds anstalt eller tas hand om av sociala myndigheter.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,935852,00.html

Ne inför Skol uniform som jag sa innan. det står att de retade honom för hans Levis jeans, vem fan går inte i det då, Jag äger jävlar inte ett plagg avv gucci eller prada men klarar mig jävligt bra utan med. Detta är ju sjukt. Hoppas minna kids slipper detta i framtiden. Om jag skulle få ungar som blir behandlade skulle de nog få en far i fängelset i kanske 2-3år för detta skulle man ju aldrig kunna ta...

///Micke

Mr_Mike skrev:
2621988Om jag skulle få ungar som blir behandlade skulle de nog få en far i fängelset i kanske 2-3år för detta skulle man ju aldrig kunna ta...

....en av de faktorer som garanterat skapar mobbare är att det finns farsor som på allvar tror att våld löser problemen....

:rolleyes:

Mr_Mike skrev:
2621988 Och så va det en ny artikel som nästan är värre. För fan detta är inte mobbning detta är grov misshandel. De som gör detta ska in på ungdomsvårds anstalt eller tas hand om av sociala myndigheter.

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,935852,00.html

Om jag skulle få ungar som blir behandlade skulle de nog få en far i fängelset i kanske 2-3år för detta skulle man ju aldrig kunna ta...

///Micke
Nu är det så här: Barn kan inte uppfostra sig själva!!! Deras beteende bottnar i just brist på en massa saker som dom INTE fått/får med sig hemifrån från tidigt ålder. Dvs Detta är ett föräldraransvar och ett vuxenansvar från början.
Det är alldelse för lätt att lägga skulden på en *ungjävel* för det barnet har inte blivit en *ungjävel* på egen hand.

korvgubbe skrev:
2622054 ....en av de faktorer som garanterat skapar mobbare är att det finns farsor som på allvar tror att våld löser problemen....

Att man ska fostra sin unge utan våld är väl förhoppningsvis en självklarhet.
Att man ska skydda sin unge utan våld är nog inte lika självklart.

Eller vad ska man göra när inget funkar? Det är ingen hemlighet att elaka storebröder har kunnat få stopp på mobbning genom hot och näsblod.

Vad ska offrens anhöriga göra när utövarnas anhöriga inte gör ett skit?

Lärare ska visserligen inte uppfostra ungarna i skolan, men de måste kunna se vad som händer.

Vi är mitt uppe i en tvist i min lillebrors skola. Jag är djupt besviken på hur lärare/rektorer hanterar situationen och vi ska få till ett möte snart där även jag tänker närvara oavsett vad de tycker.

Igår ringde pappa till skolan och pratade med klassföreståndaren. Pappa förklarade min brorsas situation och läraren har mage att vräka ur sig att "det händer värre saker i skolan"

Blir spännande att höra hans försvar på mötet.

korvgubbe skrev:
2622054 ....en av de faktorer som garanterat skapar mobbare är att det finns farsor som på allvar tror att våld löser problemen....

Är pappa, och skulle tveklöst även använda mig tillochmed av våld för att försvara mitt barn.

Du vet, det ligger lite i människans natur.

Lärare och övrig personal i det här fallet i tråden är vidriga.
Att inte vilja hantera konflikter och undvika dem i absurdum är för mig skrämmande.

Bikerbitch skrev:
2622067 Lärare ska visserligen inte uppfostra ungarna i skolan, men de måste kunna se vad som händer.

Vi är mitt uppe i en tvist i min lillebrors skola. Jag är djupt besviken på hur lärare/rektorer hanterar situationen och vi ska få till ett möte snart där även jag tänker närvara oavsett vad de tycker.

Igår ringde pappa till skolan och pratade med klassföreståndaren. Pappa förklarade min brorsas situation och läraren har mage att vräka ur sig att "det händer värre saker i skolan"

Blir spännande att höra hans försvar på mötet.
Dom ska och måste reagera och det var ett idiotiskt svar från en klassföreståndare som har ett barn i sin klass som mår dåligt.
Tyvärr är det kanske så att hans/hennes resurser inte räcker till om en skola eller klass har många problem. En lärare har en viss press på sig också att skolstadgarna efterföljs vad det gäller undervisninngen. Antal X timmar på olika ämnen osv..

Om det tex är problem i klassen så kanske man kan ordna ett föräldrarmötet kallat av föräldrar där läraren/rektorn är närvarande.
Ett sådant möte kan ge mer än man tror när man aktivt drar in alla föräldrar i en diskussion och det brukar bli intressanta diskussioner och ofta en *ögonöppnare för många.
Dessutom kan en del svar komma per automatik då det kan komma fram vissa förklaringar till varför det har uppstått ett problem.

Lycka till med din lillebror.

Badger skrev:
2622086 Är pappa, och skulle tveklöst även använda mig tillochmed av våld för att försvara mitt barn.

Du vet, det ligger lite i människans natur.

Lärare och övrig personal i det här fallet i tråden är vidriga.
Att inte vilja hantera konflikter och undvika dem i absurdum är för mig skrämmande.

Tror nog att alla föräldrar skulle göra vad som helst för att försvara sina barn. Men det gäller ju också att kunna ta tag i sina barn och kanske inse att de inte alls alltid är små änglar med glorior. Barn kan vara väldigt elaka mot varandra. Det är inte alltid andras snorungar som mobbar och är elaka. Nån gång kanske det är ens eget barn som är elak. Som förälder måste man våga se verkligheten och ta reda på sanningen. Skulle det vara så att det är ens eget barn som mobbar så måste man som förälder ta sitt ansvar och göra nåt åt situationen och inte skylla på andras ungar. Så visst absolut att man försvarar sina barn med näbbar och klor men samtidigt vara ödmjuk och realistisk. Är det mitt barn som gör fel, då måste jag ta tag i det här.... osv..
Både föräldrar och skola måste ta sin del av ansvaret och inte bara skylla ifrån sig....

Kia skrev:
2622130 ... Det är inte alltid andras snorungar som mobbar och är elaka. Nån gång kanske det är ens eget barn som är elak. .....

Det där är bara den uppenbara sanningen om hyckleriet bakom mobbing. Del två om det här är att det är många som varit aktiva mobbare utan att fatta det. Det är bombsäkert folk som skriker ut sin avsky i den här tråden som på sin tid stod i mobbarskaran för att inte själv sticka ut.

Och om vi var mobbare - hur ska vi då kunna lära våra barn att inte vara det?

Badger skrev:
2622086 Är pappa, och skulle tveklöst även använda mig tillochmed av våld för att försvara mitt barn.

Ja, för att försvara sitt barn skulle de flesta tveklöst vara beredda att använda våld.

Att däremot besöka skolan och aktivt spåra upp förävarna och där spöa dem är däremot inte försvar utan hämnd och det är inte rätt väg att gå enligt mig även om rådade situation lär vara otroligt frustrerande.

Om mina barn skulle bli mobbade skulle jag snarare söka upp mobbarnas föräldrar och på ta ett snack med dem, lärare, skolledning och om jag inte får gehör, snabbt polisanmäla så de förstår att det är allvar.

Att som vuxen söka upp och spöa upp barn i skolan är som sagt knappast något jag skulle stödja.

Chrille skrev:
2622140 Det där är bara den uppenbara sanningen om hyckleriet bakom mobbing. Del två om det här är att det är många som varit aktiva mobbare utan att fatta det. Det är bombsäkert folk som skriker ut sin avsky i den här tråden som på sin tid stod i mobbarskaran för att inte själv sticka ut.

Hur ska vi kunna lära våra barn att inte mobba om vi föräldrar vägrar inse att det kanske är just VÅRA egna barn som kastar sten på hackkycklingen....

Kia skrev:
2622130 Det är inte alltid andras snorungar som mobbar och är elaka. Nån gång kanske det är ens eget barn som är elak.
Iofs... Men när jag får egna barn så ska de fan uppfostras som jag själv är uppfostrad, Att alla människor är lika värda ovavsett hur man ser ut eller har på sig. man ska inte kasta skit om man är skit själv säger alltid min mor. Skulle jag komma på min unge med att mobba någon så skulle han/hon få ett kok styck och sen skulle han/hon få åka till den drabbade och be om ursäkt.

///Micke

Mr_Mike skrev:
2622167
Kia skrev:
2622130 Det är inte alltid andras snorungar som mobbar och är elaka. Nån gång kanske det är ens eget barn som är elak.
Iofs... Men när jag får egna barn så ska de fan uppfostras som jag själv är uppfostrad, Att alla människor är lika värda ovavsett hur man ser ut eller har på sig. man ska inte kasta skit om man är skit själv säger alltid min mor. Skulle jag komma på min unge med att mobba någon så skulle han/hon få ett kok styck och sen skulle han/hon få åka till den drabbade och be om ursäkt.

///Micke

Håller med dig i stort...
Men har ett flertal gånger sprungit på föräldrar som helt vägrar inse att deras barn också kan göra fel....
Föräldrar som tar det som kritik mot deras barnuppfostran om man berättar att deras barn faktiskt var med och gjorde fel...

Mina barn och andras skitungar... eller vad man säger.... ;)

Chrille skrev:
2622140 Det där är bara den uppenbara sanningen om hyckleriet bakom mobbing. Del två om det här är att det är många som varit aktiva mobbare utan att fatta det. Det är bombsäkert folk som skriker ut sin avsky i den här tråden som på sin tid stod i mobbarskaran för att inte själv sticka ut.

Jag kan med 110% säkerhet säga att jag ALDRIG stog på någon mobbares sida varken aktivt eller passivt!!

Det fanns flera gånger där jag gick imellan och försvarade andra och det hjälpte. Varken killar eller tjejer är speciellt tuffa när någon ställer sig upp och säger ifrån att JAG accepterar inte det här. Att jag själv drabbades av skit direkt efteråt är smällar man får ta. Man måste bestämma sig om man vill leva som en feg liten lort resten av livet eller inte.

Och om själv har varit en mobbare så hoppas jag att den personen uppfostrar sitt barn till att respektera att alla är vi olika och fan ta dig om du inte kan acceptera det!!!

I min familj har vi alltid diskuterat enormt mycket och vändigt och vridigt på olika problem vilket har fått en att tänka till om hur man vill bli behandlad och hur man bör behandla andra.

Kia skrev:

Visst är det så. Man ha ju ett "föräldraransvar" också

Men när andra vuxna inte "reagerar", dvs stoppa huvudet i sanden likt en struts och påstå att det inte är några problem. Skulle det vara problem så får "utredningen visa det"

Den avsaknaden av civilkurage hör inte hemma i någon skola eller arbetsplats. Det strider mot det mest fundamentala inom konflikthantering.

Och hur f-n få det här fortsätta ...:mad:

korvgubbe skrev:
2622142 Ja, för att försvara sitt barn skulle de flesta tveklöst vara beredda att använda våld.

Att däremot besöka skolan och aktivt spåra upp förävarna och där spöa dem är däremot inte försvar utan hämnd och det är inte rätt väg att gå enligt mig även om rådade situation lär vara otroligt frustrerande.

Om mina barn skulle bli mobbade skulle jag snarare söka upp mobbarnas föräldrar och på ta ett snack med dem, lärare, skolledning och om jag inte får gehör, snabbt polisanmäla så de förstår att det är allvar.

Att som vuxen söka upp och spöa upp barn i skolan är som sagt knappast något jag skulle stödja.

:tummenupp

Mitra skrev:
2622176 Jag kan med 110% säkerhet säga att jag ALDRIG stog på någon mobbares sida varken aktivt eller passivt!!

Det fanns flera gånger där jag gick imellan och försvarade andra och det hjälpte. ....

Det där är precis som allt annat med värderingar och moral. Var självkritisk och få folk runt dig att tänka efter. Nästan alla som uttalar sig i den här frågan säger som du - Sanningen vet du själv och människorna runt dig.

Jag har sett folk dra samma harang fast jag kan säga "Nej det är ren skär lögn, jag såg dig..."

Sen kan man inte kräva att man ska gå emellan i alla lägen. Tänk om alla ungar hade fått lära sig att inte delta istället...

Chrille skrev:
2622202 Det där är precis som allt annat med värderingar och moral. Var självkritisk och få folk runt dig att tänka efter. Nästan alla som uttalar sig i den här frågan säger som du - Sanningen vet du själv och människorna runt dig.

Jag har sett folk dra samma harang fast jag kan säga "Nej det är ren skär lögn, jag såg dig..."

Sen kan man inte kräva att man ska gå emellan i alla lägen. Tänk om alla ungar hade fått lära sig att inte delta istället...

Håller med om att det är lätt att säga men svårt att göra.

Och man kan inte kräva att man ska gå emellen i alla läge. Men man kan kräva att man ska tänka efter om det är rätt eller fel.

Och sen kan man KRÄVA att lärare och rektor ställer sig på den mobbades sida och INTE bara sopar det under mattan eftersom det är jobbigt att ta tag i och kräver extra jobb.

Är tyvärr alldeles för vanligt att lärare svara en mobbade att är du riktigt säker? Det händer värre saker! Eller den som har gett sig in i leken får leken tåla!

Har en liten motfråga till dig: OM du hade varit rektorn som mötte tjejen gråtandes i korridoren och fått det svaret som hon fick vad hade du gjort?

Vad hade du gjort som rektor om någon på skolan hade gjort som de har gjort här?

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg