Sjukt ont i handlerna *tips*

oMega69

P.i.M.P
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
VFR 400cc HRC 88a / CBR 150cc R 08a / Honda PCX 10a
Hejsan vänner. .
Har ni några knep på hur man gör så man inte får så sjukt ont i handlederna/fingrarna efter ett tags körande., glider på en VFR 400a..
iofs så är mina pegs inställda för bankörning ska rätta tillbaxs vinklen på dom.
Men annars finns lite tipps från Er eller? iofs inte kört på ett tag nu kanske bara e träningsvärk :P . inte nog med att koppling e trög som satan vilket ja oxå förhoppningsvis utan att köpa ny koppling kan få den mjukare.. tipps på det uppskattas... , en fråga till har brembos racing brosar fram, e det nån ide å slänga på samma bak oxå? , kör iofs bara gata...... och en liten sak till.. har Öhlins bak dämpare till nc30?...... Tack gubbs för svar!!

Hejsan vänner. .
Har ni några knep på hur man gör så man inte får så sjukt ont i handlederna/fingrarna efter ett tags körande............

Du behöver träna dina underarmsmuskler och samtidigt öka din rörlighet i
handlederna med hjälp av töjning. Ta kontakt med nån instruktör/personlig tränare på nått gym så får du hjälp att träna RÄTT!

KentW

Fick problem med underarmarna ett år utan att fatta vad det var!
Det visade sig när jag böt handskar att de gamla satt för hårt runt handleden
och stoppade blodflödet när jag böjde handen.
Detta gjorde ont som satan i handlederna/underarmarna.
Eller så är du otränad / du klarar inte av vibrationerna!

Du behöver träna alla muskler, så du orkar hålla upp kroppen utan att hänga på styret med armarna. Styrketräning!

om du hänger på styret är det viktigt att du har "raka" handleder dvs om du knyter handen så ska handen och armen gå i linje...om du har handleden så kan du belasta den mycket mer utan att den tar stryk...

Last edited:
Som anja säger, använd andra muskler än armar och axlar till att hålla upp kroppen. Knip hårt med knäna om tanken och håll upp kroppen med mage och rygg. Det resulterar i brutal träningsvärk i ljumskar och rygg om du är otränad men då vet du vilka muskler du behöver träna... :tummenupp

smörj alla vajrar..
du klämmer inte för hårt i styret då?
isf kan tjockare handskar hjälpa lite.

Fick också det problemet förra året att händerna domnade/krampade det visade sig att jag hade vinklat ner kopplingsgrepp/bromsgrepp för mycket (de gick då i linje med armen) provade med att vinkla upp dem en aning och då försvann krampen.

Jag får ibland ont i vänsterhanden om jag vart ute länge, gör ont som fan att koppla. Vinklade ner handtaget lite, blev aningens bättre men om det inte försvinner så vet jag inte vad jag kan göra mer. Träna kopplingsmuskeln?

Jag hade samma problem en gång i tiden när jag ägde min första och sista hoj med lite sportigare körställning. Efter ungefär halva säsongen insåg jag att det inte fungerade och bytte hoj. Jag hade ständigt ont i axlar och handleder när jag körde. Efter det har jag bara valt hojar med lite mer upprätt körställning. Jag förstår mycket väl att man vill sitta på ett visst sätt på bana, men på landsväg och i stan (där jag befinner mig) så fungerar det inte alls för mig, men ser bara skitnödig ut tycker jag. Jag vill ha kul när jag kör hoj och det har jag inte när det gör ont och är obekvämt hela tiden.

okey gubbs tack för Era svar !
ja ska dra igång träning på gymet så lär de bli bättre ;)

Hejsan vänner. .
Har ni några knep på hur man gör så man inte får så sjukt ont i handlederna/fingrarna efter ett tags körande., glider på en VFR 400a..
iofs så är mina pegs inställda för bankörning ska rätta tillbaxs vinklen på dom.
Men annars finns lite tipps från Er eller? iofs inte kört på ett tag nu kanske bara e träningsvärk :P . inte nog med att koppling e trög som satan vilket ja oxå förhoppningsvis utan att köpa ny koppling kan få den mjukare.. tipps på det uppskattas... , en fråga till har brembos racing brosar fram, e det nån ide å slänga på samma bak oxå? , kör iofs bara gata...... och en liten sak till.. har Öhlins bak dämpare till nc30?...... Tack gubbs för svar!!

Kör, kör och åter kör. Det går över, när du fått muskler på rätt ställen :)

No pain, no game

Jag får ibland ont i vänsterhanden om jag vart ute länge, gör ont som fan att koppla. Vinklade ner handtaget lite, blev aningens bättre men om det inte försvinner så vet jag inte vad jag kan göra mer. Träna kopplingsmuskeln?

Samma här, dock efter att ha kört med sommarhandskar i feb *_* nu är det åter bara kopplingshanden vars fingrar strejkar efter ett tag... o hur faaaen tränar man fingrarna? :va

Fyf-n vad ont jag har :) Hämtade hem hojen från Skövde (Väring) 35 mil. Har träningsvärk i hela kroppen...Så idag fick jag vila.... Men j-vlar vad nöjd jag är för övrigt :)

Hejsan vänner. .

Börja träna, de finns ochså sådana man tränar handlederna med eller börjar du runka lite oftare :D

Samma här, dock efter att ha kört med sommarhandskar i feb *_* nu är det åter bara kopplingshanden vars fingrar strejkar efter ett tag... o hur faaaen tränar man fingrarna? :va

"Gummiring" eller "handklämma" (vete faen vad det heter) finns antagligen i sportaffärer. Tränar handled,underarm och fingrar. Funkade skitbra när jag spelade mycke tennis. Du kan ju träna vänstern när du spammar SH (eller högern om du är vänsterhänt) och vid vilket tillfälle du kan träna den andra är upp till dig :D

Låter som om det är träning som är receptet.
Ett tips för att träna underarmarna så de blir "sega" är att ta tex en 1.5 liters pet flaska och fylla den med vatten. Fäst ett snöre i den och sedan kapar du till tex ett soppborste skaft. Borra ett hål i mitten på det och fäst snöret där, sedan är det bara att börja rulla upp och ner flaskan på den. :tummenupp
Grymmt jobbigt. Fungerade bra för mig i allfall.
/Mange
Hejsan vänner. .

Gå ner i vikt... ;)

Nyheter
ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Harley‑Davidson ”Creators Custom Clash”

Harley‑Davidson drar igång ...

Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Back