Sjukt kinkig kall.

MrTurbo

Pucko utan puckar...
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Göta
Hoj
MT-10
Har lånat en -97 VN800 av en polare som stått i ca 15 år.
Gjort rent tank och förgasare, bytt olja, filter, stift osv.

Grejen är att den är mycket kinkig tills den kommer upp i temp.
Väl varm går den jämt och är lättstartad, precis när man startar går den hyggligt bra någon minut sedan börjar det hosta, spotta och den dör vid gas. Testat olika läge på choke men får ingen logik i det.

Någon med förslag på vad det beror på?
 
Jag läste rubriken som sjukt kinky kall, lite som att TS hade kinky tvångstankar, och i teknikforumet så måste det ju bara bli en bra tråd :brynad

Hur mår tändkablarna och tändspolen? Är det båda burkarna som hickar eller bara en av dom?
 
Kan möjligen vara att förgasarna blir tomma i flottörhusen. Man kan fastställa det genom att ställa bensinkran i läge "pri" och låta bryggan fyllas först. Får min Bandit stå en några dagar så måste jag göra så.
 
Tack för svaren. Ska kika lite.
Den skjuter rätt gött i luftfilter ibland med märkte jag igår. Men bara kall alltså.
 
Nå, har du fixat hojen nu?
Bytte luftfilter. Smörjde upp chocken.
Låter man den stå ca 60 sekunder (peta in en snus, knäppa hjälm, ta på handskar) tomgång innan man försöker köra någonstans är den numer hyggligt medgörlig. ??
 
Å andra sidan var jag å köpte mig en egen båge så kommer inte sätta mig på den där klumpen någe mer. ??
 
Bytte luftfilter. Smörjde upp chocken.
Låter man den stå ca 60 sekunder (peta in en snus, knäppa hjälm, ta på handskar) tomgång innan man försöker köra någonstans är den numer hyggligt medgörlig. ??

Typiskt tecken på något flottörhus med för låg nivå. Har sagt det förut till dig, men säger igen: Ställ kran i PRI ett litet tag så flottörhusen får fyllas upp.
 
On är typ off. Blir on när motorn skapar vakuum och öppnar kranen. Därför viktigt att dessa småslangar är täta.
i PRImerläge förbikopplas all "automatik" och är ständigt ON.
 
Last edited:
Kall förgasarhoj körs med choke typ tills den går hyffsat på treans växel, typ 2 minuter. Finns inget annat att göra (förrutom EFI) utan att låta grundbestyckningen bli för fet vid fullt uppvärmd.
 
Jag har alltså skapat ett problem av något som är normalt?
Har själv en mc med insprutning så kunde inte relatera. :va
 
Jag har alltså skapat ett problem av något som är normalt?
Har själv en mc med insprutning så kunde inte relatera. :va

Ja jag tror de är helt normalt. Som ex om bränsleskruvarna för lågfartsbestyckning är ställda lite snålt får man choka under säkert 5+ min innan den går rent o fint utan choke (den här årstiden). Nu är de rel kall luft och då kan den gå sopigt i säkert 7 minuter innan motorn är fullt varm. Jag provkörde nyss en vildstar 1800 och den fick man vakta med choke i närmare 10 min kändes det som men sen gick den perfekt utan choke. Jag ställer om lågfatrtsskruvarna typ vid våråkning/högsommar/höst om de sitter rel lättåtkomligt man ställer dem lite åt fetare hållet på vår och höst helt enkelt.
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top