Sjukt hala Metzeler M5!

Men då kanske du kan förklara en text och berätta exakt vad dessa E och DOT nummer betyder.
Den text jag hittar lyder "E Mark - Tyres sold in Europe must comply with European standards and be marked with an ‘E' code. The number that follows this letter will indicate the country that has approved the tyre for road use. The American equivalent is the DOT code (Department of Transport)."

Precis vad du själv citerat, numret anger i vilket land certifieringen är gjord. Beroende på produkt och var man har bra kontakter/tillverkning/utveckling så väljer man att göra godkännandet enligt gällande Europeiska standard i något land. Sedan är produkten godkänd i hela Europa och kan säljas där.
 
Men då kanske du kan förklara en text och berätta exakt vad dessa E och DOT nummer betyder...
Se TriumphNynäs utmärkta svar.

En enkel sökning på Google gav t ex dessa länkar, där de flesta beteckningar förklaras. Handlar om testprocedur och produktionsstandards, en certifiering av produkten. Däremot INTE om att däcken ges olika egenskaper:
http://ezinearticles.com/?Motorcycle-Tyre-Codes&id=6097218
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Motorcycle_tyre&action=edit&section=3
http://www.americanmotorcyclist.com/Riding/Street/Resources/TireDesignations.aspx
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/tyres/sidewall_markings.jsp

Det där var lite intressant info. Har en bror som säger han har tyska dubbfria vinterdäck och de är glashala på vintern. Snudd på fullständigt odugliga.

Förklaringen från däckfirman var just det. Dvs att det är olika gummiblandning beroende på var de var köpta. Han har en bmw med någon trimmad motor och gör breda, ruskigt dyra, däck. Var därför lockande att köpa dem i tyskland.
Däcknasaren som sade det är dessutom granne med honom så dom känner varandra. Således rent nonsens då!?
Jupp. Det finns ingen dokumentation öht (som jag eller andra har lyckats hitta) som påvisar att en däcksfabrikant varierar ett däcks specifikation utan att då ändra beteckningen.

Min erfa är att vinterdäck som blir för gamla går in i ett "evighetsmode" där de aldrig slits, utan snarare spricker sönder. Personligen är min teori att mjukgöraren i gummit (som ska ge grepp i minusgrader) försvinner ur ytan och därmed slits det aldrig. Tyvärr innebär det också att greppet blir uselt...

Sedan är ju breda vinterdäck på en motorstark bil lite av en motsägelse, ska tillverkaren designa ett mjukt gummi med bra grepp men där kontakttrycket per ytenhet på grund av däckets bredd blir lågt och hållbarheten obefintlig på asfalt? Eller ett hårdare gummi med sämre vidhäftningsegenskaper men som håller för effekten? Det senare minskar väl i vart fall risken för reklamationer...

Så har Din bror inte tidigare kört motsvarande däck med betydligt bättre egenskaper är det möjligen en nackdel han får leva med. Det är av någon anledning många som kör mycket bil i vinterförhållanden försöker hitta så smala och höga däck som möjligt.

Men be gärna Din bror fråga efter någon form av dokumentation som bekräftar däcknasarens påstående. Så fort myten kommer på tal brukar jag vänligt be om en länk, produktblad eller liknande med förstahandsinfo om att däck tillverkas under samma beteckning men med olika egenskaper, tyvärr utan att få ett vettigt svar (än så länge) :)
 
Last edited:
En liten allmän reflektion angående myten om att däck tillverkade för "Europa" då skulle vara annorlunda än de som köps i Sveriga (oaktat det faktum att Sverige är en del av Europa) :-).

Tittar man på länder som Spanien, Italien, Österrike, stora delar av Balkan så har man ju sådan höjdskillnader att det skulle vara livsfarligt att tom. köra inom landet om däcken skulle vara så annorlunda. Starta nere i Venedig på morgonen där det är varm och fint, däcken är naturligtvis gjorda för det "varma" eurropaklimatet. Har någon funderat hur kallt det kan vara samma kväll när man under en klar stjärnhimmel plockar serpentinkurvor högre och högre upp i Dolomiterna .
Sverige har ett väldigt "icke extremt" klimat, vi har golfströmmen, östersjön, inga höga berg etc..... det faller inte speciellt mycket snö på kort tid, vår is är inte halare än den i kasselbackarna (Tyskland för den som inte åkt där). Vi har inte brantare backar osv....
Det som utmärker oss är väl mest vajerräcken och snabeldrakar :-(. I Dolomiterna kör man sopmaskin för hålla gruset borta från populära hojvägar.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top