Men då kanske du kan förklara en text och berätta exakt vad dessa E och DOT nummer betyder...
Se TriumphNynäs utmärkta svar.
En enkel sökning på Google gav t ex dessa länkar, där de flesta beteckningar förklaras. Handlar om testprocedur och produktionsstandards, en certifiering av produkten. Däremot INTE om att däcken ges olika egenskaper:
http://ezinearticles.com/?Motorcycle-Tyre-Codes&id=6097218
http://en.wikipedia.org/w/index.php?title=Motorcycle_tyre&action=edit§ion=3
http://www.americanmotorcyclist.com/Riding/Street/Resources/TireDesignations.aspx
http://www.dunlop.eu/dunlop_euen/mc/tyres/sidewall_markings.jsp
Det där var lite intressant info. Har en bror som säger han har tyska dubbfria vinterdäck och de är glashala på vintern. Snudd på fullständigt odugliga.
Förklaringen från däckfirman var just det. Dvs att det är olika gummiblandning beroende på var de var köpta. Han har en bmw med någon trimmad motor och gör breda, ruskigt dyra, däck. Var därför lockande att köpa dem i tyskland.
Däcknasaren som sade det är dessutom granne med honom så dom känner varandra. Således rent nonsens då!?
Jupp. Det finns ingen dokumentation öht (som jag eller andra har lyckats hitta) som påvisar att en däcksfabrikant varierar ett däcks specifikation utan att då ändra beteckningen.
Min erfa är att vinterdäck som blir för gamla går in i ett "evighetsmode" där de aldrig slits, utan snarare spricker sönder. Personligen är min teori att mjukgöraren i gummit (som ska ge grepp i minusgrader) försvinner ur ytan och därmed slits det aldrig. Tyvärr innebär det också att greppet blir uselt...
Sedan är ju breda vinterdäck på en motorstark bil lite av en motsägelse, ska tillverkaren designa ett mjukt gummi med bra grepp men där kontakttrycket per ytenhet på grund av däckets bredd blir lågt och hållbarheten obefintlig på asfalt? Eller ett hårdare gummi med sämre vidhäftningsegenskaper men som håller för effekten? Det senare minskar väl i vart fall risken för reklamationer...
Så har Din bror inte tidigare kört motsvarande däck med betydligt bättre egenskaper är det möjligen en nackdel han får leva med. Det är av någon anledning många som kör mycket bil i vinterförhållanden försöker hitta så smala och höga däck som möjligt.
Men be gärna Din bror fråga efter någon form av dokumentation som bekräftar däcknasarens påstående. Så fort myten kommer på tal brukar jag vänligt be om en länk, produktblad eller liknande med förstahandsinfo om att däck tillverkas under samma beteckning men med olika egenskaper, tyvärr utan att få ett vettigt svar (än så länge)
