sjukpersonal se hitt: häxbryggd till sömnmedel (Och andra intressanta åkommor)

Om du får ont i ryggen av att ligga i din säng så är nog sängen för mjuk, prova att ligga på en madrass direkt på golvet, tröttheten kan bero på snarkningar, testa sån där klämma på näsan som Rossi har till att utvidga näsborrarna.:)
Trodde också det då min säng är mjuk så testa jag mina föreldrars stenhårda, min cp hårda bäddsoffa, golvet med tunn maddras spjällsäng (VÄRST!)

Snarkar har ingen nånsin sagt att jag gör så de tror jag inte. (Får ringa nått kvart i 3 ragg å fråga :rofl)

nja, du ska nog inte börja med citalopram eller annat antidep utan att uppsöka en läkare. verkar grymt korkat. gör inte det. och inte samtidigt som tramadol. gå till din vårdcentral och få hjälp.
diklofenaken kommer göra susen.
Känner mig inte deprimerad (Utom när jag ser hur huset ser ut, tittar i mitt tomma garage eller umgås med vissa personer :tungan) så kan inte se varför jag skulle äta dom tramadol och citadon håller jag mig borta från då jag hellre har on än är väck. Hatar att äta medecin men hatar att känna mig som en zombie ännu mer.

Diclofenac ska du äta, enda du kanske känner av dem är magsmärta men det går över.
Ok kan va skönt att veta! (Iof fick jag inga biverkningar när jag åt dom sist men jag tyckte inte dom hjälpte heller)

Last edited:
Man behöver inte vara ledsen för att vara deprimerad... Depression är en ganska bred benämning som även inkluderar utmattningsdepression, vilket du kan dra på dig genom att ställa för höga krav på dig själv, alltid gå runt och oroa dig osv.

Det låter som om du har en obalans som du bör prata med en läkare om istället för att söka råd här. Börja inte med antidepressiv medicin om du inte behöver. Det är ingen kortsiktig behandling och kan ha en del otrevliga bieffekter. Börja isf först med en psykolog som kan hjälpa dig reda ut roten till stressen/oron. Börja absolut inte ta de citalopram du hittade på eget bevåg. Normalt brukar man börja med en lägre dos för att sedan arbeta sig upp till den dos som passar. Motsvarande görs när det är dags att sluta. Dessutom bör du räkna med att vara på en sådan medicin i minst 6 månader och att det tar 1-2 månader innan du nått full effekt.
Med tanke på din ringa ålder så bör du vara på din vakt angående personlightesförändringar eller förändringar in tankesätt om du väljer att börja en antidepressiv behandling. Ofta blir det tydligen värre innan det blir bättre...

Ett bra sätt att ta reda på om det är stress som ligger till grund för dina problem kan vara att regelbundet använda en svag dos lugnande under en kortare period (2-3 veckor) och se om det hjälper. Givetvis i samrådan med läkare.

Nu är jag iofs inte läkare, men lite har man lyckats snappa upp från bekanta. :)

du verkar ha testat allt.......

1:Sök en annan läkare som tar dina symptom på allvar :gnissla

2: Du nämner hosta, whiskey rensar bra.

3:Citodon mot ryggvärk brukar funka men detta är något som läkare är mycket försiktig med att skriva ut utan en ordentlig utredning om orsaken.

Mot hosta finns förutom nämnt Cocillana-Etyfin även Lepheton, Mollipect är en svagare variant. Vill du ha svagare rådfråga på Apotekt (gäller även ovan ang ryggsmärta)..

4:Ångest och oro som gör att du inte kan sova?, tablett Atarax brukar man söva gött på.

5: Ljuset på sommaren brukar också vara en orsak till att det är svårt att sova (om det nu är tillfälligt), svalt och skönt och utan störrande moment är a och o.

6: Grynings- och skymningslampa?
Jag hade oerhört svårt för att sova och då framförallt att somna in men efter inköp av en "grynings- och skymningslampa och ny säng (=viktigt!, kanske dags att köpa ny, en dålig säng kan man få ont i ryggen av)* var det fingemang:tummenupp

Tillägg: Vid tillfälliga smärtor i, mitt fall, nedre delen av ryggen så kan jag rekommendera rispåsar (fyll t ex ett örngott med ris och in i mikron till lagom varmt, inte "grytlocksvarmt som Emil gjorde") . Reparil som finns på Apotekt brukar funka också.:tummenupp

(Med reservation för felskrivning då jag är "off duty" och inte har någon som mal i örona på mig :rolleyes: )

Psst till er tjejer som läser så är varma rispåser helt suveränt även mot magsmärtor ;)

Last edited:
Mitt råd är att motionera, jag hade sömbesvär efter att ha gått hemma med en kraschad axel i ca ett år! :(

När jag väll började jobba igen så hade jag ett helvete att orka med dagarna då sömnrytmen var sjukt rubbad.

Jag fick vid ett tillfälle en kur på 5st stilnoct som jag skulle ta var tredje dag, visst faan somnade man på dom men det löste inte problemet.

Ut och motionera, knalla i raskt takt en timme om dagen det förbränner "stressdemonerna" !

Har du svårt med sjävldiciplinen be din läkare att få en sk sömndagbok, du kan få hjälp om du vill!

Sorry om det redan skrivits i tråden!

Vissa människor sover dåligt helt utan anledning och för andra kommer det när pressen på sig själv ökar på grund av jobb och privatliv. Det viktigaste är nog att själv acceptera att så här är det just nu och att det enda man kan göra är att se efter sig själv.

För mig har regelbundenhet varit a och o. Att äta bra mat på samma tider varje dag. Att varva ner ordentligt innan man lägger sig och precis som någon annan skrev tar jag ut hunden på en lugn promenad precis innan läggdags och det gör att iaf jag summerar ihop dagen och gör en plan för nästa. Så behöver jag inte göra det så fort jag lagt huvudet på kudden.

Sen förstår jag frustrationen över att träffa läkare som ger rådet att dricka varm mjölk...

Har haft svårt att sova sen jag var riktigt liten och använt både sömntabletter och insomningstabletter men klarar mig med insomningstabletter som man inte blir lika seg av dagen efter.
Att sova på värktabletter är bara dumt.
Tror det är bra om du reder ut varför du har ont i ryggen och behandlar det men att du ändå ser till att du får hjälp att sova.

Sen är det inte så dumt att prata med någon..

Be läkaren skriva ut Stinoct och du kommer garanterat sova mycket bättre. Blanda dom inte med sprit och gå och lägg dig direkt efter du tar dom (eller när du redan är i sängen). Man kan nämligen hitta på skumma saker om man försöker hålla sig vaken efter intaget ... Propavan har inte hjälpt mig ett smack och jag blir mer seg dagen efter än utan. Med Stilnoct så är jag normal dagen efter och behöver inte ta dom speciellt ofta längre.

Träning är så klart bra också, och en bra säng.

Om du har depproblem så kan det vara läge att göra ett sjävtest för att se om du behöver söka dig vidare. Finns ett par på Netdoctor tex.

Glömde en liten detalj, blanda inte naturläkemedel med receptbelagda sömnpreparat. Men det lär läkaren/apotekspersonalen säga till dig.

Last edited:
Man ska inte laborera med mediciner! :mattias :ätapiller :sjuk :död

Det finns en receptfri åksjuketablett som jag har provat, 4 timmar efter att ha ätit en sån sover jag lätt 12-14 timmar, oavsett om jag försöker hålla mig vaken.

Absolut det värsta sömnmedlet jag har varit med om, jag provade tre gånger sen gav jag upp, om man tar en tablett på morgonen sover man bort hela eftermiddagen/natten och är ändå mosig på morgonen.

Jag har testat denna för att "sova bort" långa flygresor men den har aldrig funkat för mig.

Blev jätte seg av hostmedecinen och antiinflamatoriska och somna vid 21 igår och vakna pigg 5 i morse så jag verkar ha löst problemet , har fått massa gjort idag, usch va dyrt:D

Jag har lärt mig ett insomningstrick som fungerar förvånansvärt bra på mig:

Lägg dig i sovläge.

• Se på en sak. Titta på den ungefär lika länge som 1-2 andetag.
  • Se på en annan sak lika länge.
  • Se på en tredje sak lika länge.

• Lyssna på ett ljud lika länge.
  • Lyssna på ett annat ljud lika länge.
  • Lyssna på ett tredje ljud lika länge.

• Känn en sak lika länge. (Tex att det killar på näsan, hur hård/mjuk kudden är eller något annat.)
  • Känn en annan sak lika länge.
  • Känn en tredje sak lika länge.
Gör nu om allt (3*se, 3*lyssna, 3*känn) fast blunda samtidigt.
(Det kan det ju låta konstigt att se samtidigt som man blundar, men ögat uppfattar ju alltid någon
sorts ljusintryck även om ögonlocken är stängda. Se på dom.)

Gör om (Se-lyssna-känn med öppna ögon. Se-lyssna-känn med stängda ögon.) fast 2 gånger av allt istf 3.

Gör om fast 1 gång av allt istf 2.
Om man börjar vimsa bort sig är det ett bra tecken för det beror antagligen på att man håller på att somna.

Jag har testat denna för att "sova bort" långa flygresor men den har aldrig funkat för mig.

Be en läkare skriva ut sömntabletter. Funkar hyffsat för mig vid längre flygresor.

Klart bäst mådde jag dock en gång innan jag hade tillgång till sömntabletter och drog i mig ett par stadiga sobril. Vaknade med frukostbrickan i knät precis innan landning i Köpenhamn. Ingen jet-lag på den resan inte... :D

Blev jätte seg av hostmedecinen och antiinflamatoriska och somna vid 21 igår och vakna pigg 5 i morse så jag verkar ha löst problemet , har fått massa gjort idag, usch va dyrt:D

:tummenupp härligt!

Vilka mediciner tog du?. Ta det lugnt nu så du inte får återkomande symptom :pannkyss..

Att ta en svenska A kurs kanske?
O fan skrämmer det iväg hostan och ryggvärken :rolleyes:
Du har aldrig sett en läkare skriva va (har man ont är stavning det sista man tänker på :näsblod ).

Den medicinska terminologin är inte enkel att skriva för den som inte jobbar med det.

Last edited:
Be en läkare skriva ut sömntabletter. Funkar hyffsat för mig vid längre flygresor.

Klart bäst mådde jag dock en gång innan jag hade tillgång till sömntabletter och drog i mig ett par stadiga sobril. Vaknade med frukostbrickan i knät precis innan landning i Köpenhamn. Ingen jet-lag på den resan inte... :D

Mjo.. Det har funnits i bakhuvudet men jag äter sällan piller och tabletter öht så det känns lite overkill att gå till läkaren för den sakens skull.. Nu för tiden slipper jag ju flyga de ~30 timmar i månaden så nu får jag väl helt enkelt stå ut de få gånger jag långflyger.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT