sjukhubesök

ROCKON

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1199 Panigale-2012, Ducati 999 S -2003
Då har man legat på sjukhus igår.
Var uppe och skulle köpa en hoj i Värnamo.
En R1-98 mattsvart med highpipe, stålomspunna slangar. KN-filter mm
Priset var 41000 . . . vilket var väldigt billigt.
Testkörde den en runda och allt kändes fint.
PÅ vägen tillbaka till säljaren körde jag på en lite öde 90 väg i 80-90 km/h max.
Plötsligt körde där ut en vit bil mitt framför mig från vänster ca 20 m ifrån.
Bromsade för livet . . .kom närmre och närmre bilen tills att jag blev tvungen att låsa bakdäcket och lägga mig på sidan för att inte ramma bilen.
Kasade ytterligare 70-80 m på högersidan.
Motorcykeln kasade förbi den vita bilen samtidigt som den vita bilen förstår att han gjort fel. Idiot jäveln smiter ifrån olycksplatsen och där blir jag liggande själv kvar.
Jag ser hur motorcykeln fattar eld och försöker springa efter den med halva högra knäskålen hängande utanför knät för att försöka släcka elden på hojen som brinner för fullt.
Förstår snabbt att det var meningslöst att ens försöka.
Några bilar stannar till och ringer efter ambulans och polis.
Polisen åkte ut för att leta rätt den vita bilen utan några lyckade resultat.
När sen polisen kommer och snackar med mig berättar dem för mig att hojen är oförsäkrad.
Jag hade dock 2 vänner med mig upp som kan intyga att jag frågade om hojen var försäkrad innan jag provkörde den, annars hade jag aldrig testkört den.
Dem sa då att den var försäkrad !!
Ambulansen hämtade mig och körde in mig till akuten.
Hela högra knät var förstört in till knäskålen, köttsår längs med hela högra låret, ett stukat finger, skadad vänsterfot, smärtor i nacke, axel, bröst och rygg.
Röntgades X antal ggr och sydde sen ihop det som där var kvar av knät.
Killarna stod sen utanför och väntade med en armè agressivt och försökte kräva mig på pengarna.
Själv så menade jag på att detta var en försäkrings och polisfråga och att våra försäkringsbolag skulle göra upp denna saken.
Det är ju det ända rättsliga rätta . . även polisen menade på detta.
Tittade även till hojen som som såg ut som ett riktigt lik uppbrunnen och kass.
Lyckades ta oss hem utan en misshandel.
Dem meddelade dock klart och tydligt att dem skulle komma och knacka på min dörr om inte pengarna fixas fram av mig eller försäkringsbolag.
Nu ligger man hemma sjukskriven.

Vad fan ska jag göra ????!!!!
En smitning utan vittne och killen hade inte den försäkrad som han ändå intygade.
Ska jag behöva betala 41000 för ett lik när det inte är mitt fel ??

Tacksam för kommentarer och tips grabbar !!

Rock on !!

Grymt öde. Jag får komma ut någon dag och hälsa på dig som jag sa i telefonen igår kväll.
Har du vittne på att de har sagt att hojen var försäkrad får de ju stå sitt kast. Det kommer ju nog garanterat bli en rättslig process av det hela men det kanske kan vara värt att ta upp telefonen och ringa till http://www.trafikjuristen.se

Krya på dig mister.

Usch fyfan vad hämskt :(

Jag tycker inte du ska betala nånting han e väll själv så dum i huvet o lånar ut den utan försäkring ? vad som hälst kan ju hända :kocko

Skönt att du klarade dig någorlunda synd med knäet :(

kyra på dig.

Gör inga förhastade beslut!!, det viktigaste är ju att du har livet i behåll.

Hur kan de som lånade ut motorcykeln (som du skulle köpa) vara arga på dig, det var ju inte ditt fel, har de ingen sympati alls?.

Ring och prata med polisen/försäkringsbolag och berätta ärligt hur allt ligger till. Hade du skrivit på några papper ang köp av motorcykeln innan du kraschade?. .

Lycka till /Lena.

Tofast4Hjo skrev:
Gör inga förhastade beslut!!, det viktigaste är ju att du har livet i behåll.

Hur kan de som lånade ut motorcykeln (som du skulle köpa) vara arga på dig, det var ju inte ditt fel, har de ingen sympati alls?.

Ring och prata med polisen/försäkringsbolag och berätta ärligt hur allt ligger till. Hade du skrivit på några papper ang köp av motorcykeln innan du kraschade?. .

Lycka till /Lena.

nej ingenting . .

Kasade du cirka 70-80 meter i en hastighet som är nedbromsad från 80-90? Det låter mycket.

Till saken: Du som förare är skyldig att kontrollera huruvida ett fordon är försäkrat eller ej. Du kommer troligen bli skyldig att betala en dags avgift till trafikförsäkringsföreningen. Angående säljaren: Du framförde fordonet, du betalar. Tyvärr. Även om fordonet varit försäkrat så är det ju du som blir skyldig att betala skadorna, om inte säljaren går med på att du betalar självrisk samt eventuell premiepåverkan. Samma sak när du provkör en bil från handlare och smäller. Har du inte avtalat med säljaren att du är försäkrad via dom vid provkörning så är det du som har fullt betalningsansvar vid eventuell olycka. Kontrollera om du har täckning via din hemförsäkring (du har definitivt ingen via dina eventuella motorförsäkringar då de inte gäller detta fordon).

Var glad att du lever (det är nämligen vi) och inte körde in i den vita volvon.

Håll oss dock uppdaterad om vad som händer. Och polisanmäl omedelbart säljaren för olaga hot. Då blir det värre för honom OM något händer, samt att du visat att du menar allvar också.

Hmmm.. tufft läge. :va
Försöker sätta mig in i båda parters situation. Skulle själv bli jävligt sne om nån vurpade min hoj på provkörning, även om den var försäkrad. Eftersom försäkringsbolaget inte ersätter till 100% av hojens värde, och så får man betala självrisk och så. Och massor av strul...

Klart trist läge för dig oxå. Jag skulle själv må jävligt dåligt omjag klotat nån annans hoj, särskilt om man får reda på att den är oförsäkrad som den tydligen var. Förstår att du inte vill betala för skrotet.

För att slippa sånt här så gör jag alltid klart att "You break it, you buy it" innan provturen påbörjas...

Usch du har verkligen otur! Först firebladen o nu denna hojen.
Tur att du klarade dig med livet i behåll.Krya på dig! :(

Har mina sympatier !
Jäkla trist, du får nog snart starta en egen trafikskade fond eller nått, donerar gladeligen några kronor till den.

:)

Skönt att det inte blev värre för din del.
Vilken j-a pajas den där säljaren. Hoppas det löser sig med knäet iaf.

Tur att det gick bra med dig trots omständigheterna.......... men det är jävligt trist att det ska det finnas rötägg :kocko Du får slå oss alla en signal om du får besök av idioten.

Detta är ett fall för Trafikförsäkringsföreningen.
De betalar skador som orsakats av smitare.

Tyvärr är det inte helt ovanligt att det dyker upp "vita bilar", rådjur och annat när folk tabbar sig och vurpar.
Alltså kan det vara lite halvjobbigt att bevisa en sån sak.

Har säljern lurat ut dig på en cykel som är helt oförsäkrad är det hans fel.

zykl0n skrev:
Har säljern lurat ut dig på en cykel som är helt oförsäkrad är det hans fel.

Nej det är du som tycker så.

Däremot är det Jims skyldighet att kolla så den är försäkrad och så allt står rätt till. Ej stulen o så...

Fattar inte vad bekymret är när det bara gäller 40.000kr för den hojen?
Det räcker ju att starta den och lyssna lite o sen slå till :va

Kommer han o ska slå dig Jim så kommer jag o slår honom - fair enough va? :)

ROCKON skrev:
Vad fan ska jag göra ????!!!!
En smitning utan vittne och killen hade inte den försäkrad som han ändå intygade.
Ska jag behöva betala 41000 för ett lik när det inte är mitt fel ??

Rock on !!

Trist, men som jag ser det är det bara och pynta, vilket även du skulle kräva om någon gjorde så med din båge. Som Mavve skrev så är det din skyldighet att kolla att cykeln är OK och säljarens ansvar att kolla att du har körkort.

Mavve skrev:
Nej det är du som tycker så.

Däremot är det Jims skyldighet att kolla så den är försäkrad och så allt står rätt till. Ej stulen o så...

Fattar inte vad bekymret är när det bara gäller 40.000kr för den hojen?
Det räcker ju att starta den och lyssna lite o sen slå till :va

Kommer han o ska slå dig Jim så kommer jag o slår honom - fair enough va? :)

Jim frågade säljare, som intygade att den varförsäkrad, så Jim kollade...

att säljaren ljög kan inte han klandras för.

Om du tycker 40.000 är "bara" så får du gärna ge mig en sådan "bara" slant... :rolleyes:

40k för en kass R1a är TOK mycket, 40k för en R1a är vad de är värda. Om de är hela, och man ska ALLTID ALLTID ALLTID provköra en hoj. Det är först då man märker om den är ram sen eller om något är å tok...

Jim:
Kommer de och slår dig Jim, så ver jag var några som slår hårdare bor... (de är och MC intresserade, typ HD och sådant... :hihi )

Krya på dig och hoppas att fixar sig.

Det är en Polis och försäkrings sak. Säljaren hade ju koll på att den inte var försäkrad och ljög för dig att den var det, så han får skylla sig själv.

Du skulle siktat på bilen... :/

I värsta fall får väl tingsrätten berätta för dem att de är de som ska betala...
Tråkigt som fan att man inte kan lita på folk :(

Kommer du få några bestående meen? tänkte på knät o så.... :eek:
Låg skinbrallerna i garderobel eller hjälpte de inte ändå?

behöver du fortfarande hjälp me bilen (hade glömt de, sorry :rodnar

Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...