Sjukanmäld på ett, jobbar på annat?

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Förre kollegan här på jobbet fick ju sluta. Veckan därpå fick han ett 3veckors vikariat och igår fick han en provanställning som bilmekaniker - bra för honom, det var det han ville jobba med.
Men, han har en vecka kvar på sitt vikariat och sjukanmälde sig endast för att håva in sjukpeng samtidigt som han får lön från mekjobbet.

Hur kan det fungera? Vem kollar upp sånt?

Då kan man ju skaffa sig 300 jobb och håva in sjukpeng ett par veckor tills de tröttnar på en och sen jobbar man bara kvar på sitt vanliga jobb :confused:

Han påstår att en vecka spelar ingen roll för det är först efter en(kanske 2?) vecka som försäkringskassan ska betala ut till en?
Kommer detta att fungera en hel vecka?

Måste ha svar - dagens: "Våga fråga!"

Första veckan betalar väl arbetsgivaren sjuklön, sen kommer försäkringskassan in, och dom kanske upptäcker det.
Men hans förra boss behöver inte märka det om inte nån säger det...

Ricken skrev:
2645334 Första veckan betalar väl arbetsgivaren sjuklön, sen kommer försäkringskassan in, och dom kanske upptäcker det.

Jaha - så han kommer gå fri från detta med nån tusing till i handen?

Jaja, finns det kryphål så är det väl bara att ta dem tydligen

Och jo förresten, mycket riktigt att arbetsgivaren betalar sjuklön första veckan, sen ska Fkassan täcka resten, men han hade ju bara en vecka kvar på sitt vikariat så det upphör ju på fredag.
Bara att gratulera i sånna fall. :huvet

det är lugnt Mavve, du kan plocka dom där "laxarna" utan att någon märke det! (om ingen här känner till vart du jobbar vill säga...)

:D ;)

Werzion skrev:
2645372 det är lugnt Mavve, du kan plocka dom där "laxarna" utan att någon märke det! (om ingen här känner till vart du jobbar vill säga...)

:D ;)

Fattar du hur många gånger jag kollat på din avatar i tron om att det är jag?
Än idag är jag inte helt 100 på om det är du/nån annan eller jag själv.

Ja, om det är du så liknar vi varandra tyvärr - till någons fördel/förtret :gnissla
(jag har ett på pricken likadant foto som det på mig, säg(inte) att det är det fotot!)

Hörde på radion igår att det var nån subba som under 3 års tid hade både jobbat och lyft bidrag Det är väl för fan inte tänkt att ens skattepengar ska betala för nån jävla kuksugares dubbelspel.

Jävlar vad förbannad man blir. :mad:

Nu tror jag att hon, med all rätt, skulle bli återbetalningsskyldig.

Undrar hur mycket staten egentligen skulle få tillbaka om man upptäckte alla dessa jävla fuskare som mjölkar ut vårat stackars sytem som villigt låter sig utnyttjas. :rolleyes:

Mavve, är det idioten du rök ihop med för ett tag sen?? Anmäl honom dIreCkT!!

Edit: Ändrat så att det står som jag menade. :rolleyes:

Last edited:
Madhonda skrev:
2645930
Nu tror jag att hon, med all rätt, skulle bli återbetalningsskyldig.

Det blir väl som vanligt, nedskrivet och avskrivet.
Kolla den där ungen som blåste någon miljon på att falskt anklaga sin pappa för övergrepp, hon ska betala tillbaka halva skadeståndet. Vadå halva? Varför inte hela? Plus att man vet att en sådan där liten LVU-fitta har blåst allt på braj och folköl och kanske på någon kille med ankarkedja och tribaltatuering så det kommer sluta med att hon inte betalar ett dugg. :mad: :mad:

Madhonda skrev:
2645930 Hörde på radion igår att det var nån subba som under 3 års tid hade både jobbat och lyft lön. .....!

Eller så var det kärringen som ahde lyft extra bidrag för att hon uppgav att hon var ensamstående när hon hade gubbe..... kanske:tungan

Andas djupt och fint tant :pannkyss Inte hetsa upp sig så...

Chrille skrev:
2645950 Andas djupt och fint tant :pannkyss Inte hetsa upp sig så...

Haha....jodå tanten är lugn och fin. :)

Men jag blir ändå upprörd. Det finns så många puckon som ställer till det för sig, sen ska dom snika på staten för att klara sig. Som man bäddar får man ligga. Och det gäller att bädda långsiktigt.

Och ja jag vet att vissa tycker det är synd om folk som blir drabbade av saker som inte är förutsedda...men med lite självinsikt och brains kan man faktiskt undvika vissa "katastrofer".

Ricken skrev:
2645334 Första veckan betalar väl arbetsgivaren sjuklön, sen kommer försäkringskassan in, och dom kanske upptäcker det.

Jag tror det är så att försäkringskassan går in den 15:e sjukdagen och börjar betala sjukpenning....
Innan dess är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen. Så det är väl arbetsgivaren han blåser... ???

Mavve skrev:
2645177 Hur kan det fungera? Vem kollar upp sånt?
Bedrägligt beteende? Arbetsgivaren borde väl kunna polisanmäla honom om han plockar ut sjuklön utan att vara sjuk och dessutom jobbar på ett annat ställe? :va

Madhonda skrev:
2646145 Excuse me dårå...jag menade såklart FÅTT BIDRAG FÖR NÅT SOM HON INTE SKULLE FÅ BIDRAG FÖR!!!!!!

F'låt! :pannkyss Jag kunde inte motstå frestelsen :tungan
Men jag håller med dig i sak :tummenupp

Esquire skrev:
2645996 Bedrägligt beteende? Arbetsgivaren borde väl kunna polisanmäla honom om han plockar ut sjuklön utan att vara sjuk och dessutom jobbar på ett annat ställe? :va

Ja det kan arbetsgivaren säkert göra, men han tror ju att killen är sjuk såklart.

Det är min förre kollega här och han var jävligt sjysst som jag även umgås med lite nu. Jag kommer inte ange honom.

Anger ni alla era kompisar som skenförsäkrar? Tror inte det va, rättare sagt - VET.

Staten har ju gjort någonting fel med så att betala tillbaka hela sjukersättningen behövs väl inte då antar jag, ja jag vet inte men nånting sånt beror det kanske på att man slipper.

Lite sjukt att det funkar så lätt egentligen.

Måste inte man ha jobbat visst länge för att få sjuklön? Jag tror inte att
två veckor räcker...

Kia skrev:
2645994 Jag tror det är så att försäkringskassan går in den 15:e sjukdagen och börjar betala sjukpenning....
Innan dess är det arbetsgivaren som betalar sjuklönen. Så det är väl arbetsgivaren han blåser... ???
Alldeles riktigt.. :)
Han är således olovligt frånvarande från sitt "första" jobb.

Heol skrev:
2646727 Måste inte man ha jobbat visst länge för att få sjuklön? Jag tror inte att
två veckor räcker...
Jo, fjorton kalenderdagar i följd är tillräckligt för att han ska få sjuklön.. Arbetsgivaren får ju dock avgöra om han anser att personen i fråga är tillräckligt sjuk för att vara hemma..:tungan

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...