Sjuka hundar

Om jag inte minns helt galet så är en av anledningarna till att dessa hundar är så farliga att deras käkar går i baklås när dom biter ihop. Ni har säkert sett div amstaff å pitbulls som hänger i pinnar å diverse. Om en hund hugger en gång så får man bitmärken, om en hund hugger och sitter kvar där den bitit och sliter å river, ja då får man transplantera en hel del hud!

Sen är det ju så att "vanligt" folk inte ska få ha sånna hära hundar. Det krävs väldigt mycket tid och disciplin och uppfostran samt att man ska inte hetsleka med sånna hära hundar, vilket MÅNGA gör. Har man en kamphund ska man inte locka fram kampen för då vet vi ju alla vad som händer.

Hårdare regler för hundar, inför license lr nått!
Ja, och medans dom hänger i din arm så nyper dom även hårt i din pung. :rolleyes:
Klart att inte käkarna går i baklås, då hade dom ju dött till slut, om ingen var vänlig nog att bryta upp käkarna åt dom.

3101012 Ja, och medans dom hänger i din arm så nyper dom även hårt i din pung. :rolleyes:
Klart att inte käkarna går i baklås, då hade dom ju dött till slut, om ingen var vänlig nog att bryta upp käkarna åt dom.
Tack för ditt oerhört smarta svar, det var mycket konstruktivt, så därför har jag tagit reda på fakta, på sidan 36-37 på följande .pdf finns svaret och du har rätt, det är en myt men det förklarar varför jag har hört det.

http://www.regeringen.se/download/3...2132&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment

På sidan 43 finns även ett avsnitt ang just Pitbulls, mkt intressant läsning.

Tack för ditt oerhört smarta svar, det var mycket konstruktivt, så därför har jag tagit reda på fakta, på sidan 36-37 på följande .pdf finns svaret och du har rätt, det är en myt men det förklarar varför jag har hört det.

http://www.regeringen.se/download/3...2132&cn=attachmentPublDuplicator_0_attachment

På sidan 43 finns även ett avsnitt ang just Pitbulls, mkt intressant läsning.

Intressant kapitel angående pitbullen där. Metodisk framavling av hundar med hög "gameness" och successivt minskad kommunikationsförmåga är säkert rätt väg att gå om man vill ha en trevlig familjehund... :rolleyes:

Förstår inte vad felet är? varför fattar ingen?? En hund är som ett barn dvs den blir som ägaren/föräldern gör den!! Pitbulls är en av väldigt få raser som avlats för så lite aggresivitet mot människor som möjligt. hundar som visar det minsta agg mot människor tas direkt ur avel pga att dom inte funkar som kamphund. seriösa uppfödare avlar enbart på gameness dvs väldigt liten eller obefintlig aggresisivetet mot andra hundar.

Nu skriver jag självklart om riktig pb-avel och inte Rinkeby-aveln med blandrashundar som kallas för pb av den stora massan samt media.

Numera avlas ju inte pb genom kamp men det finns många andra sätt att ändå hålla igång prestations-aveln. Jag tycker att pb/amstaff och så vidare är jättebra familjehundar till en aktiv familj som kan ge dem den stimulans dem behöver. I england kallas hundarna för nanny-dogs pga sin kärlek till barn.

Att så mycket skit kretsar runt dessa hundar är inte så konstigt när varenda gangster-ali på hörnet äger en.

Last edited:
Pitbulls är en av väldigt få raser som avlats för så lite aggresivitet mot människor som möjligt.

Hundar som visar det minsta agg mot människor tas direkt ur avel pga att dom inte funkar som kamphund. seriösa uppfödare avlar enbart på gameness dvs väldigt liten eller obefintlig aggresisivetet mot andra hundar.

Jahadu, nu vänder du väl uto ch in på orden iaf?

Mening 1: ...så lite aggressivitet som möjligt...MEN ändå ska den i mening två fungera som kamphund!
Hur går det ihop?

Tror du att man kan avla så väldigt specifikt? (kan säga att det krävs mångårig laboratoriemässig genetik-avel isf och det är väl knappast likt det vi talar om på en vanlig kennel (där man mer eller mindre chansar på att korsa goda egenskaper men egentligen inte vet vad man får ut förrän man ser resultetet? Eller där huvuddelen av kamphundar förds upp: i avelsfabriker i baltikum, för att därefter svartimporteras)

Och om den (kamphunden) vare sig är aggressiv mot människor ELLER andra djur, vari består då det du säger: "att fungera som kamphund" ??
Vilken "kamp" avser du?
På viket sätt är den DÅ kamphund?
Vad kampar den mot? Geleråttor?
(lustigt att du använde begreppet kamphund f.ö)

Och det (troligen) missförstådda ordet Gameness... sicket gallimatiassnack för att leda bort fokus från ordet kamp mot nåt som låter bättre...
Vad är gameness? Om inte kamplust?
Game betyder INTE lek på amerikanska eller engelska. Det är snarare jakt och eller kamp i dessa avseenden då djur är inblandade.
Vad är gameness för en kamphund då måntro?
Att gulla med småbarn?

Knappast...

Last edited:
Jahadu, nu vänder du väl uto ch in på orden iaf?

Mening 1: ...så lite aggressivitet som möjligt...MEN ändå ska den i mening två fungera som kamphund!

Tror du att man kan avla så väldigt specifikt? (kan säga att det krävs laboratoriemässig genetik-avel iaf och det är väl knappast det vi talar om på en vanlig kennel? Eller dör huvuddelen av kamphundar förds upp: i avelsfabriker i baltikum)
Och om den vare sig är aggressiv mot människor ELLER andra djur, vari består då det du säger: "att fungera som kamphund" ??
Vilken "kamp" avser du?
På viket sätt är den DÅ kamphund?
Vad kampar den mot? Geleråttor?
(lustigt att du använde begreppet kamphund f.ö)

Och det (troligen) missförstådda ordet Gameness... sicket gallimatiassnack för att leda bort fokus från ordet kamp mot nåt som låter bättre...
Vad är gameness? Om inte kamplust?
Game betyder INTE lek på amerikanska eller engelska. Det är snarare jakt och eller kamp i dessa avseenden då djur är inblandade.
Vad är gameness för en kamphund då måntro?
Att gulla med småbarn?

Knappast...

Det jag menade var just kamphundar då det är så pitbullen är framavlad (en kamphund är en hund som oavsett ras trännas till kamp).
Du verkar inte veta så mycket om hundavel och vilka egenskaper man kan få fram på ett par få generationer.

Tycker du ska läsa igenom det här nogrant innnan du skriver nåt mer http://www.regeringen.se/download/3b...r_0_attachment

Jag tycker att du kan skriva ner dina meriter,erfarenheter,kunskaper,osv angående genetik,avel,lydnad,osv och helst dina kunskaper angående PB/amstaff och liknande raser. Det kan gärna alla andra göra ochså.

Last edited:
Samma saker finns inom kattvärlden, fast där är det sk "seriös" avel som har gått snett. Persern är ett bra tecken på avel på helt fel gener, sådant ska förbjudas både inom katt och hundvärlden.
På "ett par generationer" som Wand säger så vinner man inte så mycket egenskaper som man vill eller tror, och jag tror knappast att alla uppfödare har koll på genetiken även om en del har läst sig till det mest grundläggande.
Bara namnet PitBull avskräcker mig men jag ser inga problem med en seriös avel på en hundras som i vanliga fall inte är så mycket värre än de flesta andra hundar som är specifikt avlade för vissa saker. Men man får anpassa sig, man tar inte med vovven på barnkalas.
Vi har tex fågelhund, han är jättebra som familjehund men man kan inte ha ankor som husdjur :D
Visst har media påverkat synen på hundarna men man behöver inte vara ett geni för att inse att denna hund inte lämpar sig lika bra som familjehund som tex en golden.

Jag äger en amstaff hane på 3 år och en PB tik på snart 4år och har en dotter på snart 4 år och en till på väg inom snar framtid. När folk snackar massa om mina hundar utan vetskap blir jag fruktansvärt upprörd. Skulle aldrig kunna tänka mig en annan ras. Lilltjeen fullkomligt älskar hundarna och kärleken är nog mer än besvarad och sen kan folk helt utan kunskap sitta och kasta ut en massa skit dom inte har en anning om (förutom det dom sett på nyheterna).

Ingen som sett "Mannen som kan tala med hundar"? Är är expert på alla raser. Hans favorit-ras är pittbull. Därför att det är en väldigt bestämd hund, som kräver stort ansvar. Som det nämnts tidigare, så är det ägaren som inte tar det ansvaret, som jag nästan är 100% säker på att den även triggar upp hunden på skojj. Vad leder det till? Att hunden har den fysiska egenskapen till att kunna göra illa kan man ej förneka. Men det finns fler raser som kan. Skulle kunna tänka mig att skaffa en, eftersom man är intresserad av hundar, och skulle lägga ner mig med uppfostran och skötsel. Folk snackar om att utrota rasen. Då skulle man kunna utrota flera olika djur. Sjukt att folk ens tänker sådana tankar.

wand: Tyvärr blåser media upp väldigt mkt av saker, bl.a. med dessa "kamphundar".
Jag har själv två hundar, labradorer, båda hanar. Tidigare en golden retreiver. Har iaf var kring hundar i över 16 år och ser dem som de bästa sällskapsdjuren man kan ha. När jag möter nya hundar, kompisens eller en kompis kompis för exempel så dyker jag inte ner med huvudet för att börja gosa med den som jag annars gör med mina grabbar utan känner av vart och vad man kan göra med den. Vissa hundar måste acceptera en annan människa innan den tycker om att det ok för en att leka eller gosa med den. Det gäller alla raser, labrador som amstaff eller en ettrig pudel.

Ingen som sett "Mannen som kan tala med hundar"? Är är expert på alla raser. Hans favorit-ras är pittbull. Därför att det är en väldigt bestämd hund, som kräver stort ansvar. Som det nämnts tidigare, så är det ägaren som inte tar det ansvaret, som jag nästan är 100% säker på att den även triggar upp hunden på skojj. Vad leder det till? Att hunden har den fysiska egenskapen till att kunna göra illa kan man ej förneka. Men det finns fler raser som kan. Skulle kunna tänka mig att skaffa en, eftersom man är intresserad av hundar, och skulle lägga ner mig med uppfostran och skötsel. Folk snackar om att utrota rasen. Då skulle man kunna utrota flera olika djur. Sjukt att folk ens tänker sådana tankar.

Mycket bra förslag! Ni kan ju kolla på det programmet ! :tummenupp

Ingen som sett "Mannen som kan tala med hundar"? Är är expert på alla raser. Hans favorit-ras är pittbull. Därför att det är en väldigt bestämd hund, som kräver stort ansvar.

Folk snackar om att utrota rasen. Då skulle man kunna utrota flera olika djur. Sjukt att folk ens tänker sådana tankar.

Nr:1 Mannan som kan tala med hundar vs Pitbull. Visst han pratar en hel del gott om just Pittbull. Men han kallar den också gladiatorhund. Exakt det uttryck han han nämnt i flera program.

Nr 2. Utrota andra djur som är farliga!!! Men kom igen. Vilket annat djur har människan avlat på detta sätt. Kamphundar torgs fram pga några människors perversa intressen, tex hundhetsning mot tex tjurar eller mot andra djur.
Hur kan du bara jämföra det mot andra farliga djur. Du kan absolut inte jämföra djur som genom årtusenden av evolution blivit till det dom är med kamphundar som avlats fram av människor.

Fan vad tuff du är. :Bugar :idol

Vad hade du gjort då? Satt dig ner på marken och börjat sjunga "We shall overcome"...:huvet
Hade någon hund anfallit mig på ett sådant sätt som i filmerna ovan dvs så ens eget liv är i fara eller mitt barn (som i den ena filmen) hade jag lätt gjort samma sak om jag kunnat.

Last edited:
Jag tycker att du kan skriva ner dina meriter,erfarenheter,kunskaper,osv angående genetik,avel,lydnad,osv och helst dina kunskaper angående PB/amstaff och liknande raser. Det kan gärna alla andra göra ochså.

Aha! - där har vi en sån! :D - "Du ska inte tro att du kan komma här och komma här om du inte är raketforskare på just MIN hundras och minsann inte är vetenskapsman på allt vad som har med hundar att göra"

Jaja..*suck* det betyder ju att ingen kan säga emot dig... smart.

Hörrö pysen, jag har nog med meriter i hundsvängen (vilka jag absout INTE behöver redovisa) och särskilt inte inför dig.
Det finns folk här som vet vad jag pysslat med tidigare, men det ska inte ha någon betydelse tycker jag.
Eller tycker du även att hockeytränare måste vara bättre än spelarna osv osv??
Även hundointresserade eller bara allmännt avogt inställda människor har rätt till en åsikt utan att såna som du ska såga dem bara för: "att de inte bevisat är duktigare än dig via diplom och grejer"

Och jodå, jag vet hur avel går till.
Kamphundar är t.ex avlade för kamp, med alla de egenskaper DET medför. Och de primära egenskaperna för kamp är INTE gosighet och vekhet.

Men visst låter det logiskt att man avlar fram en stridsmaskin - för att DÄREFTER avköna den med ytterligare avel så att det som återstår är en...kastrerad kelgris.
Jojo.
(det är självfallet DE egenskaperna som kamphundsägare väljer hunden sin efter) :rolleyes:

Så det var det hela från mig. Tänk att det alltid dyker upp nån som du i varje hundtråd. D.v.s som inte tål kritik, och som ska såga allt som inte passar.

Vill du föra en dialog med mig så var vänlig att svara på mina frågor istället.
Tack.

Och jodå, jag vet hur avel går till.
Kamphundar är t.ex avlade för kamp, med alla de egenskaper DET medför. Och de primära egenskaperna för kamp är INTE gosighet och vekhet.
Jag sträcker ut en hjälpande hand. Det som det syftades till var antagligen det stycket ur den länkade texten som jag citerar nedan.

I motsats till vad många tror, är pitbull i allmänhet inte speciellt
aggressiv, det vill säga den har en ganska liten benägenhet att bli
arg. Faktum är att den är relativt beskedlig i detta avseende. Detta
framgår dels vid traditionella mentaltester, men även då hunden
slåss med andra hundar; då två pitbull slåss finns förvånansvärt lite
ilska med i bilden. Det finns två skäl till att man velat begränsa
pitbullens tendenser att bli arg. Det första är att en hund som slåss i
ilska snabbt blir utmattad och därmed en enklare motståndare för
den andra hunden. Det andra kommer sig av det sätt på vilket verksamheten
kring organiserade hundslagsmål sett ut: I "piten", det
vill säga ringen/gropen där hundarna slogs, handhades hundarna av
för dem okända "handlers". För att dessa skulle kunna bryta slagsmålet,
något som sker flera gånger under en match, fick hundarna
inte ha några tendenser till att bita människor. De hundar som
visade sådana tendenser gallrades bort och förde därmed inte dessa
anlag vidare.

Vad hade du gjort då? Satt dig ner på marken och börjat sjunga "We shall overcome"...:huvet
Hade någon hund anfallit mig på ett sådant sätt som i filmerna ovan dvs så ens eget liv är i fara eller mitt barn (som i den ena filmen) hade jag lätt gjort samma sak om jag kunnat.

Självklart hade jag tagit till de metoder som krävts, jag har aldrig påstått annat. Men uttryck som "jag hade dödat..bla bla bla" visar bara på barnslighet och tillför inte diskussionen något överhuvudtaget.

När det är hans favorithund så pratar han självklart gott om dem.
Fråga honom om ang utrotningen av rasen. Får du nog ett svar som nästan innebär en rak höger. Det är en bra hund om den får rätt ägare. Du tror att rasen i sig bara kommer bli värre? Lägg ner. Din hundexpertis verkar noll.
Du skulle utan tvekan kunna hetsa vilken hundras som helst till att attackera människor. Vad innebär det? Jo, att det är ägaren som är delaktig i hela processen. Lika väl som jag sa om utrotning av andra djur som låter helt fel, som du själv hörde, låter det helt fel med att utrota en hundras. Kolla ägaren till hunden efter att en incident har inträffat så förstår du nog.
"Mannen som...." har en pittbull i sin hundgård där minst 15st olika raser är. När det var en problem-hund med i programmet så tog han med sig den in till dem. Hunden bet pittbullen när han va fram och nosade. Inte ett morrande gav pittbullen ifrån sig. Hur kommer det sig? Eftersom för dig är det just bara en farlig ras. Men konstigt nog gjorde han inte ett dugg? UPPFOSTRAN!

Nr:1 Mannan som kan tala med hundar vs Pitbull. Visst han pratar en hel del gott om just Pittbull. Men han kallar den också gladiatorhund. Exakt det uttryck han han nämnt i flera program.

Nr 2. Utrota andra djur som är farliga!!! Men kom igen. Vilket annat djur har människan avlat på detta sätt. Kamphundar torgs fram pga några människors perversa intressen, tex hundhetsning mot tex tjurar eller mot andra djur.
Hur kan du bara jämföra det mot andra farliga djur. Du kan absolut inte jämföra djur som genom årtusenden av evolution blivit till det dom är med kamphundar som avlats fram av människor.

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon