Sjuk toppfart

Oro skrev:
Värt att notera att ett heltgäng förare fick se tidsträningen från sidan av banan efter en masskrasch orsakad av (just det) OLJESPILL! :rofl

Det är det här som är det märkligaste tvitaktssnacket som existerar. Räsrar är bevisligen revolutionerande prestandamaskiner då de uppenbarligen kör med torra lager! Överallt!!

Konstigt måste jag säga...
 
Bj.O.rn skrev:
500 mil är mycket!

/B

När jag tänker efter så förstår jag ju att de bygger sina block med otroligt små toleranser och så lätta som möjligt och då framstår ju 500 mil som helt ok.
 
Tittade in på motoGPs hemsida på morgonen, värt å tillägga tycker jag är att barros åkte 347.2km/h på sin Honda... Alltså inte bara Ducati som kan åka fort på rakorna ;)
 
Goodstuff skrev:
Serviceintervaller Yamaha M1.

Kamkedja 600 km
Kolvar & ventiler 800 km
Vevaxellager 1500 km
Vevstakar och vevaxel 4000 km
Motorblock 5000 km

Maxeffektern vd 15 350 rpm. Varvstopp vid 15 500 ( kommer höjas till 16 000 denna säsong)
Intressant att blocken bara håller i 500 mil innan de kasseras. Vevaxel är fräst/svarvad ur ett stycke.....billigt.

Fakta från Ichiri Yoda / Motorcycle Racer

De serviceintervallerna är ju ganska lika de på en 2-taktsracer, tänk vad trevligt billigt det kommer bli att köra racer om några år då de är fyrtaktare....
 
Chris Ash skrev:
De serviceintervallerna är ju ganska lika de på en 2-taktsracer, tänk vad trevligt billigt det kommer bli att köra racer om några år då de är fyrtaktare....
Om serviceintervallerna är lika täta, blir det väl inte dyrare? :va
 
valmers skrev:
Om serviceintervallerna är lika täta, blir det väl inte dyrare? :va

Ok, så att kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) komplett är lika dyrt/billigt som en kolv till en tvåtaktare? Skulle inte tro det.....

För att inte tala om priserna då det rasar.....
 
Chris Ash skrev:
Ok, så att kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) komplett är lika dyrt/billigt som en kolv till en tvåtaktare? Skulle inte tro det.....

För att inte tala om priserna då det rasar.....

Nu har du gått in i det fanatiska tvåtaktslandet igen.

Varför skulle BYTE av kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) vara självklart i service intervall??

Hur många gånger tror du att dina cylindrar spricker i år?? Skär??

I sanningens namn kan vi inte förtränga de faktiska räser-rasen om vi ska fabulera om en framtid med fyrtaktsprototyper.
 
valmers skrev:
Om serviceintervallerna är lika täta, blir det väl inte dyrare? :va

Jo det blir det! Fler delar att byta ut och mera komplicerat att serva dem! MotoGP mekanikerna tar ju betalt för sitt jobb..

Jämför hur cylindrarna ser ut på 2-t och ett par olika toppar till 4-t med olika karaktärer ser ut!

Har frågat motoransvarige på Proton Team KR om vad dom tyckte om övergången till 4-t och om det blev dyrare men han svarade inte direkt på mina frågor (fick kanske inte?) utan svarade med att det var lika för alla osv..

Har däremot hört från annat håll att motorerna gjort att det blivit mycket dyrare att köra största klassen i GP.
 
Chrille skrev:
Nu har du gått in i det fanatiska tvåtaktslandet igen.

Varför skulle BYTE av kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) vara självklart i service intervall??

Hur många gånger tror du att dina cylindrar spricker i år?? Skär??

I sanningens namn kan vi inte förtränga de faktiska räser-rasen om vi ska fabulera om en framtid med fyrtaktsprototyper.


Jag är inte inne i något fanatiskt tvåtaktsland mer än i er fantasi. Allt som skrivs från min sida i två vs fyrtakts kriget är inte blodigt allvar.

Jag syftade på de serviceintervall som Gubbstuff skrivit tidigare och allt det du skrev ovan byts med ungefär samma intervall som kolvarna på en tvåtaktare.

Mina cylindrar har havererat två gånger på tre säsonger, veven en gång och kanske 4-5 kolvar och jag tror uppriktigt inte att en fyrtaktsracer skulle klara sig utan ventil/lager whateverhaveri så mycket bättre. Skillnaden är det ekonomiska, laga en cylinder går på 2-3 k, en vev på 2k och en kolv 500kr.
Både du och jag vet alltför väl vad fyrtaktare kostar att laga.

Jag kör mer än gärna en fyrtaktsracer, men jag tror att så länge de är såpass mycket dyrare som de är idag så kommer de varken att återfinnas i VM eller SM.
 
Chrille skrev:
Varför skulle BYTE av kamkedja+ventiler+fyrtaktskolv(ar) vara självklart i service intervall??.

Av samma skäl som man byter vissa delar på en 2-taktare! Dvs att dom blivit slitna och tappar effekt eller att det finns en teoretisk risk med att det kan gå sönder!

Byte av kolvar i tex superbike och supersport är en självklar service efter en viss intervall.
 
Last edited:
Axxexs skrev:
Av samma skäl som man byter vissa delar på en 2-taktare! Dvs att dom blivit slititna och tappar effekt eller att det finns en teoretisk risk med att det kan gå sönder!

Byte av kolvar i tex superbike och supersport är en självklar service efter en viss intervall.

Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?
 
Chrille skrev:
Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?

Vad vet vi inte och vad spekuleras det om? Och varför tror rookies att 4-t inte slits? Och att det skulle vara påhopp mot 4-t om att dom gör d?

Byte av delar kan väl kallas service?
 
Chrille skrev:
Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?

Ja det är ju jättekonstigt.....

Det är väl inte så konstigt att man är skeptisk till att två kolvar,en kamkedja och en massa ventiler ska kosta 500kr eller mindre... :rolleyes:

Först sades det att 250:orna skulle börja fasas ut till förmån för fyrtaktare 2007 men VM-teamen satte sig på tvären så kraftigt att det idag är osäkert när det kan börja genomföras, det är inte för att det är roligare med tvåtakt utan att det är för dyrt med fyrtakt. De flesta privatteam i 250-VM har redan nu hårt ansträngda resurser och övergång till fyrtakt skulle knäcka de flesta. I Motogp har kostnaderna flerdubblats sen man övergav 500:orna.Även 125 hade man planer på att fasa ut, men det ser inte ut att bli gjort inom överskådlig framtid, av samma anledning.
 
Chrille skrev:
Kan så vara men orsaken till att jag yttrar mig är ju att vi inte vet än. Varför spekulera? Och framför allt varför spekuleras det MOT fyrtaktarna ?

Service-intervall är väl inte detsamma som bytesintervall?

För att förtydliga mitt tidigare inlägg så är de intervaller jag angivit för M1:an bytesintervall.
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top