Sjuk toppfart

Chris Ash skrev:
Capirex 347km/h på Catalunya.......

Vad säger man?


347,4 för att vara exakt...
4 förare som var på 340 lr högre....

Capi 347.4
sete 342.3
Barros 341,7
Tamada 341,0

snabbaste Suzuki 337,9 Hopkins

Yamman rossi 337.5
 
Det här måste ju vara på väg åt samma utveckling som F1 har? Om utvecklingen fortsätter såhär så kommer hojarna om några år att göra 400km/h, frågan är då om det inte kommer att tvingas till med restiktioner för att få ner farterna.
 
Intressant toppfartsutveckling....

1998 Alex Barros Honda NSR500 307.7km/h
1999 Alex Criville Honda NSR500 305.1 km/h
2000 Nobuatsu Aoki Suzuki RGV500 305.9 km/h
2001 Valentino Rossi Honda NSR500 303.5 km/h
2002 Tohru Ukawa Honda RCV 211V 317.2 km/h
2003 Loris Capirossi Ducati Desmosedici 325.9km/h
 
Chris Ash skrev:
Intressant toppfartsutveckling....

1998 Alex Barros Honda NSR500 307.7km/h
1999 Alex Criville Honda NSR500 305.1 km/h
2000 Nobuatsu Aoki Suzuki RGV500 305.9 km/h
2001 Valentino Rossi Honda NSR500 303.5 km/h
2002 Tohru Ukawa Honda RCV 211V 317.2 km/h
2003 Loris Capirossi Ducati Desmosedici 325.9km/h

Under vilka förutsättningar har du tagit fram dessa tider?
Jag vet att capirossi körde över 330 km/h 2003...
 
Chris Ash skrev:
Bara Capirex var över 330 förra året.
Näe
:fakta
Mugello-Italien_2003_top-sp.gif
 
Chris Ash skrev:
Intressant toppfartsutveckling....

1998 Alex Barros Honda NSR500 307.7km/h
1999 Alex Criville Honda NSR500 305.1 km/h
2000 Nobuatsu Aoki Suzuki RGV500 305.9 km/h
2001 Valentino Rossi Honda NSR500 303.5 km/h
2002 Tohru Ukawa Honda RCV 211V 317.2 km/h
2003 Loris Capirossi Ducati Desmosedici 325.9km/h

Fruktansvärt hårigt!

Men vädret måste ha varit mycket sämre förra året. För inte kan väl Suzuki plötsligt vara 17 km/h snabbare än förra årets Ducati!? :confused:
 
Holger skrev:
2takt är bättre effektmässigt.....men dom var bara på 500cc mot 990cc nu.
Ja jag vet men det finns säkert en bra förklaring till att man väljer fyrtakt idag.
 
valmers skrev:
Mekarna vill sova på nätterna?

Jag har hört att de får mecka mer med 4taktarna än med 2 taktarna. kan det stämma? :va
 
willy skrev:
Jag har hört att de får mecka mer med 4taktarna än med 2 taktarna. kan det stämma? :va

På den nivån är det knappast någon skillnad i serviceintervaller mellan 2 och 4-takt och eftersom en diesel är mer komplicerad att skruva med så stämmer det säkert.
 
willy skrev:
Jag har hört att de får mecka mer med 4taktarna än med 2 taktarna. kan det stämma? :va

Serviceintervaller Yamaha M1.

Kamkedja 600 km
Kolvar & ventiler 800 km
Vevaxellager 1500 km
Vevstakar och vevaxel 4000 km
Motorblock 5000 km

Maxeffektern vd 15 350 rpm. Varvstopp vid 15 500 ( kommer höjas till 16 000 denna säsong)
Intressant att blocken bara håller i 500 mil innan de kasseras. Vevaxel är fräst/svarvad ur ett stycke.....billigt.

Fakta från Ichiri Yoda / Motorcycle Racer
 
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Back
Top