Sjuk försäkringshöjning

alla ni som har folksam kan ni inte snälla svara på frågan "är det en sporthoj?" med "hur definierar ni en sporthoj?" och sen tok vägra svara mer än det. Folksam har ingen definition verkar det som utan det låter typ så här. Men tycker du att det är en sporthoj, om du frågar andra har du en sporthoj, är det kåpor på den, antingen är det en 4hjuling eller sporthoj eller icke sporthoj... osv osv

De vill alltså att jag skall definiera mitt fordon och väljer jag fel vet jag inte vad som händer vid skada....:död

1 st 20-årig kille i rullstol resten av livet = många $ för försäkringsbolaget.
Omkommer han i kraschen blir det lite billigare, även om det nu också är dyrt jämfört med den premien han betalar per år.

Enligt den statistik som finns tillgänglig (som jag hittat hos Trafiksäkerhetsverket) har antalet mc-olyckor där personer allvarligt skadats kontinuerligt minskat sedan 2005-06. 2010 uppgick antalet till ca: 260. Under samma period har även dödsolyckorna minskat för att 2010 uppgå till 37 st. Supersporthojar (försäkringsklass -7) skall tydligen stå för en 50% representation i bägge kategorierna.

Av Sveriges mc-bestånd, ca: 300.000 hojar utgör supersport ca: 10%. Således 270.000 "normal" (!) hojar står för 130 olyckor med allvarlig poronskada som följd, 30.000 supersporthojar för 130. Förstår då att premien skjuter i höjden men om jag inte är helt ute och cyklar är förekomsten ca 9 gånger högre på en sporthoj som på en "normal" hoj.

Om man bortser från stölder och annat på hojarna skulle, med ovanstående resonemang, en supersporthoj vara 9 gånger dyrare att försäkra som en "normalhoj". Är det så?

Ett tips: Läs igenom MC-villkoret för det FB du har valt och se om du hittar ett stycke som heter "Försäkrat Intresse" Där bör det framgå hur FB ser på din lösning att låta morsan stå på försäkringen. Som någon sa tidigare, personen som sålde försäkringen är bara intresserad av att få sin provision och kan vrida och vända på det som står i villkoren men en skadereglerare reglerar skadan utifrån villkoret.

skena hur mycket ni vill, alla blir förlorare på det förr eller senare..

själv resonerar jag att "om" något olyckligt skulle inträffa så skulle jag inte vilja stå med skägget i brevlådan för att det gjorde ont i snåltarmen att betala försäkring på en pryl som faktiskt jag äger och brukar..

Lek med tanken att något händer/skadar sig och bolaget nystar upp och kommer fram till att detta är en solklart skenförsäkring.. Och vid behov behöver stöd så får hon/du stå för alla kostnaderna för att du skulle spara några lappar.. Bolagen resonerar som vi, att eftersom du skenade så har du ju sparat pengar och kan använda dessa sparade pengar till dina behov medan bolaget går fria ;) för olyckor händer tyvärr trots allt !

länsförsäkringar: 27 769kr/år/endast trafik
gjensidige: 57 000kr/år/halv
salus ansvar: 43 000kr/år/halv
if:s märkesförsäkring 31128kr/år/hel 25000kr självrisk
trygg hansa: 64 000kr/år/halv
folksam: 50 400kr/år/halv
sveland: 44 000kr/år/halv

ja så denna säsong ser inte så ljus ut än så länge =(.
blir nog heller inte att ställa på morsan känns för riskabelt om det skulle hända nåt trots allt.

blir nog heller inte att ställa på morsan känns för riskabelt om det skulle hända nåt trots allt.

Byt hojen till en 929:a eller 954:a så kan du fortfarande njuta av att köra hoj och ha råd att försäkra den. Eller en ännu billigare hoj att försäkra, motard.

Byt hojen till en 929:a eller 954:a så kan du fortfarande njuta av att köra hoj och ha råd att försäkra den. Eller en ännu billigare hoj att försäkra, motard.

ja kanske byter ner mig,

vad är ett vettigt pris för en cbr -08 som gått 3600mil? servad enligt boken o allt sånt.
dessa 3600mil är många touringmil och körde på en enda säsong

Last edited:

Det är sjuka pengar.. Skulle nog fan byta hoj.

ja kanske byter ner mig,

vad är ett vettigt pris för en cbr -08 som gått 3600mil? servad enligt boken o allt sånt.
dessa 3600mil är många touringmil och körde på en enda säsong

Ungefär 70 - 75 för snabb affär, 85 är nog max vad du kan få ut.

Last edited:
Jag kör en ZX10-r från 2006 och betalar idag 460:- mån halvf helår.
Blev lite nojig och kollade kommande premie som sätts från 11april och det var ingen höjning på gång, snarare ett par hundra ner precis som i fjol.
Nu är jag iofs 41 och bor i Stenungsund 4-5mil norr om Gbg, inte dyraste området kanske men det är som tjejen på Folksam sa, man tittar delvis på antalet försäkringsärenden regionsvis och i mitt område klarade sig vi hojåkare bra :O)

alla ni som har folksam kan ni inte snälla svara på frågan "är det en sporthoj?" med "hur definierar ni en sporthoj?" och sen tok vägra svara mer än det. Folksam har ingen definition verkar det som utan det låter typ så här. Men tycker du att det är en sporthoj, om du frågar andra har du en sporthoj, är det kåpor på den, antingen är det en 4hjuling eller sporthoj eller icke sporthoj... osv osv

De vill alltså att jag skall definiera mitt fordon och väljer jag fel vet jag inte vad som händer vid skada....:död

Brukar det inte vara nån klassindelning för effekt/vikt, och supersporthojar brukar ju hamna i den dyraste, klass 7.
Sen beror det väl på din personliga försäkringshistorik, som ålder och skadefria år samt bonusklass?

Jag fick sänkt från 15500 till 12900. Folksam Hel/hel. Hoj Ducati 1198s -10. +40 och har kört hoj i 17år.:tummenupp

Folksam höjde min garageförsäkring (då den är avställd) från 5500:- (2011) till 9500:- i år.
När den är i trafik så har de höjt den från 45000:- (2011) till 54000:- i år.

Hitta ny försäkring hos TryggHansa för 6900:- garageförsäkring och 16900:- i trafik.
Enligt handläggaren på TH så har dem bytt villkoren från och med 2012 så det är möjligt att ställa av och på som man själv önskar samt så ska det inte längre finnas några krav på skyddskläder eller liknande.
Skällde ut Folksam och bytte bolag direkt!

Hel-försäkring / Hel-år

Man, 35 år, bor i innerstan, KK i ca 8 år, inga skador. Gixxer 750 -08

Last edited:
Som jag skrev innan i en Folksam tråd så fick jag en höjning i år från 5800 till 11700 pix.. 34 år skadefri haft kortet sedan -97 och bor på landet. Frågade varför men fick ingen förklaring så jag bad dom dra åt helvete och flyttade alla försäkringar till Trygg Hansa då hamnade gammel moppen på 6000 halv/hel.

Okej, i mitt senaste försäkringsbesked som damp in här i dagarna så står det i avtalstexten att de gjort "vissa förändringar i villkoren" och "sett över prissättningen" på sina motorcykelförsäkringar.

Kände mig manad att ringa dit och kolla vad detta innebar.

Har tidigare betalat 1415:- /mån , halvförsäkring, avställningsbar.
"Vissa förändringar" visade sig vara en fördubbling av premien till 3100:-/ mån för samma omfattning som tidigare.

Någon anledning kunde inte ges.

Edit: Ska tillägga att ändringen träder i kraft när avtalsåret löper ut. För min del i början på April. Så mitt tips är att alla som har Folksam ringer och kollar vad de ska ha för att försäkra hojen på er om det vore en ny försäkring.

Last edited:
Jag har en offert hos Folksam på 852kr /mån halv/hel som löper ut 15/3. jag har is i magen och väntar till helgen och ser vad den hamnar på då.

Inget förvånar mig vad det gäller "Folkskam" Jag ägde en gång en Ducati 900 ss med ca 80 pållar. Den skulle de första året ha 5900/ år hel för. Bra sa jag och teknade den via telefon! Sen kom pappren hem då skulle den kosta 7900 helt plötsligt!:mad:
Lugn som man är ringer man tillbaka och försöker förklara vad som hänt och att ett muntligt avtal gäller osv osv. Gick väl sådär efter ha pratat med ca 10 handläggare och mailat hundra chefer som inte fatta något och inte kunde göra något fick ja tillslut rätt. ( Någon hittade väl någon gamal paragraf i arkivet om kundservice och kunden har alltid rätt osv osv )

Men eftersom jag då antagligen retat någon där så höjde de fösäkringen efter ett år till 8400 år. :dummer

Ringde upp och bytte omgående och fick bättre försäkring till lägre pris. Så aldrig mer Folksam

Folksam är ut. IF fick jag prutat mig till 1500/mnd på halv/avst. men tyvärr har dom för dyr garageförsäkring, 500+ / mnd. Länsförsäkringar:tummenupp

Det skumma med bolagens räknesätt, är att de går efter vilken församling hojen är adresserad på. (Vad nu kyrkan skall ha med saken o göra?!) IF räknar iaf även med rutnät om 400x400 m. Har man otur, bor man nära en olycksdrabbad korsning = dyrare försäkring.

Orsaken till att de kollar adress är att det stjäls mer hojar i vissa områden än i andra. Socialt utsatta område har fler hojstölder än "välbärgade" områden. Alltså är premien för den som bor i bättre kvarter lägre. Att det skulle vara dyrare att bo nära en olycksdrabbad korsning låter som ett missförstånd. Jag har väldigt svårt att tänka mig att det finns en överrepresentation av närboende som är inblandade i krascher i farliga korsningar? Men det är bara min gissning iofs.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman