Sjuk försäkringshöjning

tottelias

Sporthojsnörd
Gick med
10 Jun 2009
Hoj
z800 ,CBR1000RR -08, R1 -06 såld, R1 -99 stulen
tjaa

ringde folksam idag o till min förvåning så har försäkringspremien gått upp
från 1350kr/mån/halvförskring till 4200kr/mån/halvförsäkring
från förra sommarn till nu i år.

jag har inte haft några skador eller krockar.
Hur fan kan dom chockhöja sådär?
hojen är en cbr1000rr -08 bor i sthlm
nån mer som har en likadan hoj o vart försäkrar ni o till vilket pris?

hmm låter lite väl saftigt. prova ring igen och hoppas på en annan handläggare. jag ringde if som ville ha 2995:- /månad och jag visste att det var för högt så jag bad att få prata med någon annan och då vart priset 535:-/månad:huvet ..... detta var för 2veckor sedan. snubben jag prata med först visste tydligen inte vad han pysslade med.

Kolla fler bolag? Men det har diskuteras höjningar på bl.a. ER6 från Bilsport och MC.
* haha kom på att alla bolag kanske inte försäkrar din hoj ;)

Kolla med If, de har märkesförsäkring för Honda. Visserligen bara helförsäkring, men det borde i alla fall bli billigare än ditt nya pris hos Folkskam. Du kan räkna ut pris direkt på hemsidan. http://www.if.se/honda

Verkar som folksam inte vill försäkra sporthojar längre, dom var billiga för 2 år sen men nu ville dom ha runt 4k i månaden halvförsäkring. Kolla trygghansa.

har ringt länsförsäkringar, trygg hansa,
länsförsäkringar kosta 34000 år/endast trafik, trygghansa 3010kr/mån/halv,
If:s märkes kolla jag förra året då var den svindyr runt 4000kr oxå plus 25 000kr självrisk,

faseeen nu har man ju knappast råd att köra i sommar :(

If:s märkes kolla jag förra året då var den svindyr runt 4000kr oxå plus 25 000kr självrisk,

Å andra sidan, hur ofta har du blivit stoppad av snuten? :D

Passade du på att fråga hur skadeutfallet såg ut på din hoj och/eller din åldersgrupp? Många skador (på objekt och/eller person) är ju en rät pådrivande faktor när det gäller försäkringar.

Varför kör du inte HONDA/IF, märkesförsäkring?
Folkslem har alltid varit dyra på mina hyndor när jag ringt... :dummer

edit: OK, H/IF var uppe... men om 4 loppor är dyrt, då undrar jag vad man vill ha i 08 för de pengarna? Hur gammal är du? 25 loppor i självrisk... tja, skall du köra o krasha? Se det som en motivation att inte pajja hojen :rolleyes:

(jämförelsevis kan det ju ses dyrt vid försa anblicken, men vad innehåller försäkringarna i övrigt?)

Last edited:
Iof nästan aldrig stoppad men vill ju inte köra oförsäkrat ändå.

achtin, jag fråga henne "ge mig ett svar på varför ni har tredubblat premien på ett halvårs tid, då både jag o hojen har blivit ett år äldre, verkar ju orimligt" hon sa bara "det är detta jag får upp i datorn"

kollade lite på if:s länk som nån posta verkar vara bättre hos dom i år 2500kr/hel/mån och '"bara" 6000kr i självrisk, ska ringa dom imorn fortfarande rätt dyrt men det får man väl ta om man ska åka hoj.

edit. 25 000kr självrisk hos if när det är en sportklassad, fan helt sjuk jävla självrisk,
jättebra märkesförsäkring.

Last edited:
verkar som att sen SMC-Folksam la ner samarbetet så har SH-försäkringarna haft en tämligen brant uppgång i premiekostnad. Nu finns det nog inget vettigt alternativ längre för helkåpa :död

Kolla med gjensidige eller Svedea. Gjensidige var överlägset billigast när jag kollade på en gammal sporthoj iallfall.

Ta och kolla me Sveland vet att dom tar R-höjar till rimliga priser, och självrisken är inte skyhög.

edit. 25 000kr självrisk hos if när det är en sportklassad, fan helt sjuk jävla självrisk,
jättebra märkesförsäkring.

Kan ju hänga samman med att sporthojar har en trist överrepresenterad tendens att köra föraren av vägen o vålla denne en massa fysiskt obehag eller eller dess familj ett hastigt farväl.

Men så länge inte det inträffar, anser iaf jag att jag har fått valuta för pengarna. Speciellt på min gamla Blackbird. (...o ja, min SP1:a är Honda/If-försäkrad)

edit: Som någon nämner, Svedea... Vad gällder sporttouring, fick en bekant halverad kostnad... Säkert värt att jämföra även på supersport.

Last edited:
Kan ju hänga samman med att sporthojar har en trist överrepresenterad tendens att köra föraren av vägen o vålla denne en massa fysiskt obehag eller eller dess familj ett hastigt farväl.

Men så länge inte det inträffar, anser iaf jag att jag har fått valuta för pengarna. Speciellt på min gamla Blackbird. (...o ja, min SP1:a är Honda/If-försäkrad)

edit: Som någon nämner, Svedea... Vad gällder sporttouring, fick en bekant halverad kostnad... Säkert värt att jämföra även på supersport.

jo att sporthojar är överrepresenterade i olyckor/stölder det vet jag ju, men jag tycker ändå att if:s märkesförsäkring är märklig när den kostar som dom flesta andra bolag men har en självrisk på 25k istället för 6k som hos de flesta andra. och då kallar dom den förmånlig honda märkesförsäkring, ser inget förmånligt med den.

... ser inget förmånligt med den.

Man får nog göra sig omaket att jämföra vart o ett enskillt fall, per bolag. Allt som märke modell. I deras fall, om man bortser till självrisken, är det inte en förmånlig försäkring?
Vissa bolag hissar priserna för att slippa kundsegmentet som orsakar stora kostnader...

Det skumma med bolagens räknesätt, är att de går efter vilken församling hojen är adresserad på. (Vad nu kyrkan skall ha med saken o göra?!) IF räknar iaf även med rutnät om 400x400 m. Har man otur, bor man nära en olycksdrabbad korsning = dyrare försäkring.

jo att sporthojar är överrepresenterade i olyckor/stölder det vet jag ju, men jag tycker ändå att if:s märkesförsäkring är märklig när den kostar som dom flesta andra bolag men har en självrisk på 25k istället för 6k som hos de flesta andra. och då kallar dom den förmånlig honda märkesförsäkring, ser inget förmånligt med den.
Håller med ang IF märkesförsäkring.. Dom skulle ha 22' per/år för en Fireblade 93 medan Gjensidige tog 4'.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman