Sjuk balans

där kan man tydligt se att det går fint att åka tolvor utan insprutning :tummenupp
 
Jag har en klx250 från 81 och den har samma chassie som denna tvåtaktare. så hojen är nog från 78-81nångån!

Det där med bilen gillar ja skarpt!!!( synd att det inte var polisen)
 
hur skulle han kunna ha drivning på framhjulet? Det enda som syns e ju en trumbroms och inget som kan ge drivning ser ut att vara kopplat till framhjulet.

Sökte lite på google och fann lite fakta där det stod att han använde en elmotor för att hålla framhjulet konstant snurrande.
Citat: "Notice that the front wheel is constantly spinning, Domokos used an electric motor to drive the front wheel, the gyroscopic effect of the spinning front wheel gave more balance."

Titta på vänster gaffelben nere vid bromstrumman så syns det en liten svart klump som då tydligen är en elmotor.
 
Sökte lite på google och fann lite fakta där det stod att han använde en elmotor för att hålla framhjulet konstant snurrande.
Citat: "Notice that the front wheel is constantly spinning, Domokos used an electric motor to drive the front wheel, the gyroscopic effect of the spinning front wheel gave more balance."

Titta på vänster gaffelben nere vid bromstrumman så syns det en liten svart klump som då tydligen är en elmotor.

Och vad gör det för skillnad? Har faktiskt ingen aning.
 
Och vad gör det för skillnad? Har faktiskt ingen aning.

Gyroeffekten är faktiskt rätt imponerande!
Att hojjen blir stadigare i rull än stillastående vet vi alla.
Detta beror väl antagligen på fler faktorer än gyroeffekten.
Men:
När jag var på "Veteranmotorns dag" i Degeberga (rekomenderas!) för något år sedan, så var där en herre med en Indian scout, byggd för "Wall off death" http://www.youtube.com/watch?v=3uludZJfJTQ .
Han hade tillverkat en "rullande landsväg" med två rullar för bakhjulet.
Kickade igång.
Lade i växel.
Släppte kopplingen och varvade upp till sisådär 4000varv = 60-70 km/h.
Direkt bakhjulet började snurra, så tog han upp fötterna på fotplattorna.
Med lite fart på drivhjulet släppte han styret.

Det enda som höll hojjen upprätt var gyroeffekten.
Imponerande!
 
Promenerade upp för den för ett tag sen, och den brantare än man tror.
Behövde nästan syrgas när jag kom upp.:)
 
Och vad gör det för skillnad? Har faktiskt ingen aning.

Läs hela citatet om du förstår engelska ;) Det har med gyroeffekten att göra.
Med roterande framhjul fick han helt enkelt bättre balans.
 
Last edited:
Läs hela citatet om du förstår engelska ;) Det har med gyroeffekten att göra.
Med roterande framhjul fick han helt enkelt bättre balans.

Förstod ditt inlägg till 100% men förstår bara inte varför man får bättre balans med ett snurrande framhjul! Gyroeffekten ftw!
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top