FläsketBrinner
Sporthojsnörd
Hej! tänkte lägga upp en omärkvärdig tråd om en riktigt märkvärdig hoj.
Det är en Suzuki GS 500 E från 1978 och går under projektnamnet "Sju lösa plomber"(han som startade projektet var tandläkare). Den köptes av min fars kompis, Jörgen(tandläkaren), 1982 och skulle bli ombyggd till "superbikestuk". Under många år gjordes allt möjligt, vartenda kvitto och papper är kvar. Vad som är gjort är bl.a vassare kam, borrad till 605cc, Karlgard behandlad motor, öhlinsdämpare, metmachex-sving, tomaselli clip-on osv. Fruktansvärt mycket gjort och alla kvitton är kvar. Kåpkitet har han gjort till större delen själv.
1991 krockade Jörgen med bil och fick allvarliga skador och blev aldrig lik sig igen, 2005(??) tog skadorna överhanden och han avled. Då jag är född 1995 har jag aldrig fått lära känna den riktiga Jörgen eller hans hojar. Han var en mycket bra vän till min far och när änkan ville ha hjälp att sälja hans bilar och motorcyklar tyckte jag att projektet skulle fortsätta i mina händer men med samma mål som han.
Det enda som vi VET behöver göras är att få ordning på förknaseriet då de befintliga inte hänger med resterande trim. Om det räcker med en ombestyckning eller om jag måste köpa nya föggar kommer märkas då en annan av min fars goda vänner är en riktigt duktig trimgubbe med egen bänk.
Jag hoppas att någon kan komma med synpunkter eller andra saker som kan hjälpa mig om det behövs. Jag ville ge hojen den publicitet den förtjänar så jag tänkte starta denna tråd.
Jag själv är förresten en enduroåkande motornörd med siktet inställt på att bli civilingenjör med inriktning på motorer.
Lite bilder kommer här nere






Det är en Suzuki GS 500 E från 1978 och går under projektnamnet "Sju lösa plomber"(han som startade projektet var tandläkare). Den köptes av min fars kompis, Jörgen(tandläkaren), 1982 och skulle bli ombyggd till "superbikestuk". Under många år gjordes allt möjligt, vartenda kvitto och papper är kvar. Vad som är gjort är bl.a vassare kam, borrad till 605cc, Karlgard behandlad motor, öhlinsdämpare, metmachex-sving, tomaselli clip-on osv. Fruktansvärt mycket gjort och alla kvitton är kvar. Kåpkitet har han gjort till större delen själv.
1991 krockade Jörgen med bil och fick allvarliga skador och blev aldrig lik sig igen, 2005(??) tog skadorna överhanden och han avled. Då jag är född 1995 har jag aldrig fått lära känna den riktiga Jörgen eller hans hojar. Han var en mycket bra vän till min far och när änkan ville ha hjälp att sälja hans bilar och motorcyklar tyckte jag att projektet skulle fortsätta i mina händer men med samma mål som han.
Det enda som vi VET behöver göras är att få ordning på förknaseriet då de befintliga inte hänger med resterande trim. Om det räcker med en ombestyckning eller om jag måste köpa nya föggar kommer märkas då en annan av min fars goda vänner är en riktigt duktig trimgubbe med egen bänk.
Jag hoppas att någon kan komma med synpunkter eller andra saker som kan hjälpa mig om det behövs. Jag ville ge hojen den publicitet den förtjänar så jag tänkte starta denna tråd.
Jag själv är förresten en enduroåkande motornörd med siktet inställt på att bli civilingenjör med inriktning på motorer.
Lite bilder kommer här nere






Last edited: