SJ vad tycker vi om dem?

  • Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date

Kneedrag

Guest
Man har läst om instängda folk , krossade rutor m.m.
Hur kan man misslyckas så totalt? i vintras var det samma sak.

Är det för mycket kontorsnissar i ledningen med bara siffror i huvudet? Jag tycker de saknar helt handlingsförmåga och praktisk problemlösar visioner.


[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/WZHXOpfMjgo&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/WZHXOpfMjgo&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Tycker det gått utför när det gäller järnvägarna sedan marknaden avreglerades. Verkar inte vara någon ordning alls.
 
Infrastruktur som järnvägar, landsvägar, elnät, vattenledningar etc. ska vara en statlig, non-profit servicefunktion som - stabilt och långsiktigt - stöder medborgares och företags aktiviteter.

Inte drivas av bonuskåta direktörer och styrelser i privatföretag som inte ser längre än nästa kvartalsrapport.

Edit: VBK hann före
 
Som jag förstått det denna gången så har TÅGEN brakat ihop, dvs i detta fallet SJ:s huvudvärk.
Är det däremot spåren eller signaler som slutar funka så är det banverkets ansvar.

Att de är instängda är nog säkerhetsbestämmelser som nån ombordpersonal inte vågar bryta mot.

Tåg: Funkar bäst mellan +10 - +15 grader (förutsatt att det inte regnar, blåser, åskar, ... ... ... :) )

Kuriosa: Angående avregleringen så var det sagt för lääängesen att de länder som öppnat upp just järnvägstrafiken har hamnat i kaos. Dock så trodde man ju inte på det utan gjorde samma sak här...
 
Kuriosa: Angående avregleringen så var det sagt för lääängesen att de länder som öppnat upp just järnvägstrafiken har hamnat i kaos. Dock så trodde man ju inte på det utan gjorde samma sak här...

Precis som med elen... och nu bilprovningen, bara en tidfråga innan priserna för en besiktning ligger på tusenlappen. Trots att de haft fakta på bordet att detta kommer bli kaos med väldigt höga priser.

MEN om det nu ska vara så att staten inte ska driva företag som ugglan maaaaaaaaauuuud sägen så varför avregleras inte sprit och spelmonopolen?? Enkelt svar på den frågan är, dessa två är fina små kassakor!! Officeiella svaret är att svensson inte kan hantera sin sprit och spel. Trots att vi här har fakta som visar att det visst fungerar jättebra med fri marknad för sprit o spel. (beroendet ökar inte)

Snacka om dubbelmoral och omyndigförklarande av sin befolkning!
 
Telefonin funkade rätt bra, vill inte betala 6-8kr/min till telia igen :)

OK, där har du en poäng.

Kanske alla avtal om utförsäljningar/avregleringar av offentliga verksamheter skulle innehålla en klausul om rätt till återköp/annullering efter 10-15 år om verksamheten inte levererar förbättrad service till samhället.
 
ingen som tycker youtube låten jag länka i första inlägget var lite småkul?:D:näsblod kass men sann
 
Efter att ha pendlat med bussar i norrlands skogar under 2års tid innan jag fick körkortet. Vi snackar resor på 50mil á 8-10h förutsatt att inget går på tok, vilket det alltid gör...

Så är SJ en dröm. Visst har man fastnat pga signalfel etc. Men på ett tåg finns det restuarangvagn och åtminstone lite yta att sträcka på benen.

I bussjävlarna sitter man packad som en sill med svindyr skitmat (förutsatt att man inte hamnar på extrabussarna som varken har mat eller tar kort) och det är alltid någon buss någonstans som är försenad vilket skapar sjuk oreda. Ingen personal vet någonsin någonting och bryr sig inte särskilt mycket heller.
TV-apparaterna är konstant paj. Radion är så dåligt jordad att de två kanaler som funkar inte går att lyssna på till följd av allt generatorvin.
AC är det inte tal om.
 
Jag gillade låten.... :D

Här är en liknande

[YOUTUBE-ID]WcsjQo2WfaE[/YOUTUBE-ID]
 
Sj kallas av oss pendlare för satans järnvägar. Tack o lov åker jag inte me krysset som dras med stora! problem sedan många år o dels har jag månadskort från Västtrafik som har betydligt generösare resegarantier.

Lena, dagl pendlare Skövde gtb o tidigare medlem i tågpendlarförening.

Edit. Tips ta inte kontakt me sj kundtjänst vid klagomål utan vänd er till sj Kundombudsman, de har gett mig otaligabiobiljetter som kompensation genom åren.

Jag kan acceptera förseningar men det som jag o många andra pendlare blir förbannade på är BRIST PÅ INFORMATION!
 
Last edited:
Avreglering av infrastruktur borde det lagstiftas i mot.

Det kan jag hålla med om. Faktum är att staten fortfarande äger spåren och aktionerar ut licenser till olika operatörer. Staten tjänar nog minst lika mycket pengar idag som man någonsin gjorde när man drev allt solo.

SJ som bolag har verkligen tappat anser jag. Kolla bara på deras senaste påfund hur man ska prissätta sträckorna. Att hoppa på tåget och veta att det kostar en viss summa går inte idag. Helst ska man boka månader i förväg. Vem kan planera sin tid så exakt?

Och de vill ha bort bilarna från trafiken....

Med bilen vet man åtminstone hur mycket det slutar och att man kommer fram i tid om det inte händer en olycka på vägen eller bilen går sönder. Ett telefonsamtal senare sitter man i en taxi om det värsta skulle inträffa.

Avregleringen av elmarknaden var ingen succé direkt och jag tror inte bilprovningen kommer att bli det heller. Att man sålde några apotek och gjorde det lättare att köpa huvudvärkstabletter i vanliga kvartersbutiker ser jag positivt på. Även avregleringen av telemarknaden var bra. Konkurrensen tvingade om inte annat Telia att anpassa sina priser till mer rimliga nivåer.

Telias kundtjänst är fortfarande överlägsen de allra flesta konkurrenter. Försök ringa till ComHem eller Tele2 eller någon annan och förberedd dig på att sitta i kö länge.
 
nu va det som sagt tåget som brakat sönder, alltså inget fel på el,signal eller spår...
Det jag inte förstår är varför dom inte kunde köra dit ett annat tåg för snabbare transport av dom som satt fast. Den banan är det fortfarande banverket aka Infranord som har underhållet på så det är inget som har förändrats sen det va statligt...
 
nu va det som sagt tåget som brakat sönder, alltså inget fel på el,signal eller spår...
Det jag inte förstår är varför dom inte kunde köra dit ett annat tåg för snabbare transport av dom som satt fast. Den banan är det fortfarande banverket aka Infranord som har underhållet på så det är inget som har förändrats sen det va statligt...

Som jag förstod det gick det prestige i ärendet. Önskar jag kunde länka till något annat än Aftonbladet, men det var där jag läste det.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7469128.ab
 
där ser man. Verkar helt åt helvete .

Med elloket sparade vi lite på miljön samtidigt, säger SJ:s Tobias Johansson

haha ja värt o låta så många sitta i timmar.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top