Sjön som försvann

Vilken typ av förberedelser görs inför den här typen av resor? Är det någon form av organisatör bakom som hjälper till eller gör man det på egen hand helt och hållet?

Vi fixade den helt och hållet själva. Jag skulle egentligen åkt med en polare, men han bangade ur i sista stund (som vanligt). Kom i kontakt med lite annat folk som var intresserade och efter ett års planering så kom vi iväg. Man kan dock göra det mycket lättare för sig än vi gjorde, vet jag nu. Hade jag tid och pengar skulle jag kunna vara på rull om en månad.

Jag har en bild över källor som är mätta under 25 års tid runt om i USA, men bilden är upphovsrättsskyddad. Kanske om du skickar pm med mail...

Det finns mycket att läsa på International Water Management Institutes hemsida.

Jag såg på någon tvkanal om "aquafärer" (som dom underjordiska vattenkällorna tydligen kallas) att en av dom största (man vet inte riktigt hur stor den är, med den sträckte sig under flera delstater) hade sedan mätningarna började på 50 talet legat på tämmeligen konstant nivå, för att sedan på 80 talet börjat sjunka i rasande takt utan förklaring.

Man försökte förklara det med ökad konstbevattning först, men det visade sig inte hålla som förklaringsmodell så nu lutade det åt att seismisk aktivitet hade skurit av något tillflöde alternativt öppnat ett utflöde någonstans.

Men i fallet med Aralsjön är det ju uppenbart omledningen av vatten som är orsaken.

Jag har en bild över källor som är mätta under 25 års tid runt om i USA, men bilden är upphovsrättsskyddad. Kanske om du skickar pm med mail...

Det finns mycket att läsa på International Water Management Institutes hemsida.
Jag vill inte vara den som är den. Men en organisation som listar danska och svenska regeringen som donatorer men med felaktiga länkar och som även saknar representation utanför Afrika&Srilanka känns lite.. Halvt?
Men en bild vill jag gärna se.

Problemet med den sjön var känt redan då jag gick i grundskolan, har aftonbladet slagit upp det nu?

Jag minns att vi såg filmer på fiskebåtar som stod kilometervis från vattnet, och tanken som infann sig då var "Varför har dom dumma jävlarna inte slackat på förtöjningarna med jämna mellanrum så har båtarna följt vattnets tillbakadragande"

Tänkte säga det, den har ju varit borta i typ 20 år. Är Aftonbladet osnabba eller har de nyhetstorka.

Jag vill inte vara den som är den. Men en organisation som listar danska och svenska regeringen som donatorer men med felaktiga länkar och som även saknar representation utanför Afrika&Srilanka känns lite.. Halvt?
Men en bild vill jag gärna se.

Jag vet inte hur det ser ut med grundvattennivåer i USA i stort, förutom att att man i bl.a. San Diego och Los Angeles har omfattande återanvändning av avloppsvattnet (för bevattning av odlad mark) för att inte belasta färskvattentillgångarna. Dock har man i USA ett liknande problem som Aral, då Colorado-floden vatten till stor del används för konstbevattning men eftersom Colorado-floden rinner ut i Stilla Havet är inte problemet lika tydligt. En annan "fördel" för USA är att problemen huvudsakligen hamnar i i Mexico, där flodens delta nästan helt har försvunnit och utarmat en ekosystem med flera unika arter.

Tänkte säga det, den har ju varit borta i typ 20 år. Är Aftonbladet osnabba eller har de nyhetstorka.

Numera har de ju "löst" problemet genom att dämma av sådär 90% av den ursprungliga sjön, för att höja vattennivåen i de kvarvarande 10%...

Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...