Självsvängande motorcykel?

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har ett problem med min motorcykel som jag inte riktigt blir av med.

Problemet är lite svårt att förklara utan att ha känt det själv. Men körningen rakt fram känns väldigt bra, inga problem där. Kan släppa styret och rulla på neutral utan att jag behöver korrigera osv.

Vänstersvängar känns väldigt bra och håller sig i linje.

Högersvängarna är dock lite jobbiga. Motorcykeln känns som om att den vill svänga själv. Får alltså ingen fin linje utan det känns som om att styret vill slå över till höger själv. Detta medför att jag istället för att åka med kurvan så får jag nästan styra emot. Lite svårt att förklara men detta är oavsett böj på högersvängen. Minsta lilla så känns det som om att den skall självsvänga.

Vad har jag gjort då?
Givetvis pillat och skruvat på fjädringen och alla dess inställningar men det blir ingen större skillnad vad jag anser. Däcken är relativt nya från förra säsongen (mitten). Hade ett begagnat bandäck innan där jag hade samma fenomen. Som om att däcket är mer kantslitet på högersidan vilket medför detta?

Har slut på idéer? kan det vara något med bromsarna? tycker den rullar lite tungt.

Det kan bero på mycket, men två saker kan vara bra att kolla:
Att bakhjulet är upplinat (använde gärna metoden med fisklina). I den här länken beskrivs metoden, visserligen för HD, men det funkar även på din hoj. http://www.motorcyclemetal.com/downloads/Harley Davidson Wheel Alignment Made Simple.pdf
Att framgaffeln inte är sned, åtgärdas genom att släppa på kronorna så att gaffelbenen kan räta till sig, sedan dra åt igen

Last edited:
Såna problem kan också bero på konstigt slitna däck.
Jag lyckas alltid slita min däck så man får bända in hojen i kurvan, och när man kommer över en viss gräns så trillar den in nåt förskräckligt och blir vinglig istället, sen när man bytt till fräscha däck är det en ny hoj.
Så var det på hojen när jag köpte den och den gått 300 mil, så det kan ske snabbt, hur gammla däck är det på den nu?

Jag lyckas alltid slita min däck så man får bända in hojen i kurvan, och när man kommer över en viss gräns så trillar den in nåt förskräckligt och blir vinglig istället, sen när man bytt till fräscha däck är det en ny hoj.
Så var det på hojen när jag köpte den och den gått 300 mil, så det kan ske snabbt, hur gammla däck är det på den nu?

Så där blir det ofta så fort man slitit en platta på däckets mittsektion, fast då samma fenomen åt både höger och vänster. Hojen blir då även känslig vid passage av tex vägens mittlinjer, går som en full snok

Det kan bero på mycket, men två saker kan vara bra att kolla:
Att bakhjulet är upplinat (använde gärna metoden med fisklina). I den här länken beskrivs metoden, visserligen för HD, men det funkar även på din hoj. http://www.motorcyclemetal.com/downloads/Harley Davidson Wheel Alignment Made Simple.pdf
Att framgaffeln inte är sned, åtgärdas genom att släppa på kronorna så att gaffelbenen kan räta till sig, sedan dra åt igen

Får göra en noggrann kontroll på spårningen med hjälp av tex fisklina då. Kronorna har jag släppt på och satt tillbaka

Är ju just detta som jag hade problem med sist. Men däcket kan nog inte ha gått mer än 300mil. Kan ju inte ska måsta byta framdäck var 300e mil? bakdäck kanske i värsta fall.

Så där blir det ofta så fort man slitit en platta på däckets mittsektion, fast då samma fenomen åt både höger och vänster. Hojen blir då även känslig vid passage av tex vägens mittlinjer, går som en full snok

Stämmer! men i detta fall så är det bara till höger :(

Kanske kan vända däcket åt andra hållet! :D

kolla även däcktrycket. jag fick liknande symptom när jag hade lågt tryck.

Nej, det är inget skoj o byta däck efter 300 mil, jag vet, jag var tvungen eftersom den var helt okörbar.
Vet inte hur länge du haft hoj, men med åren har mina däck slitits jämnare (läs: mindre platta på mitten =), så körteknik kan säkert påverka det en hel del.

Var dessutom samma problem på 600an när jag köpte den, föregående ägare har lyckats slita däcket till nåt fiskfjällsmönster så det "durrade" nåt så till den milda grad när man började lägga ner lite...

Nej, det är inget skoj o byta däck efter 300 mil, jag vet, jag var tvungen eftersom den var helt okörbar.
Vet inte hur länge du haft hoj, men med åren har mina däck slitits jämnare (läs: mindre platta på mitten =), så körteknik kan säkert påverka det en hel del.

Var dessutom samma problem på 600an när jag köpte den, föregående ägare har lyckats slita däcket till nåt fiskfjällsmönster så det "durrade" nåt så till den milda grad när man började lägga ner lite...

Finns det tillräckligt med mönster kvar i mitten så kan man börna bort plattans båda kanter om man vill. Bara att bränna däck och luta ned hojen åt höger resp vänster, du kan ju ta hjälp av ngn kamrat som håller i bakdelen under akten. Hojens alltså

Last edited:
Skall kontrolleras, men då borde det vara samma symptom på båda sidor eller har jag fel...igen :)

Ja, det borde vara samma åt båda håll. Jag läste nog första inlägget lite för slarvigt.

Mitt framdäck blev utslitet halvvägs ner, dvs längst ner o mitt på var det mönster kvar, det gjorde att hojen ramlade in i kurvorna. Rätt skoj tyckte jag då:D

Finns det tillräckligt med mönster kvar i mitten så kan man börna bort plattans båda kanter om man vill. Bara att bränna däck och luta ned hojen åt höger resp vänster, du kan ju ta hjälp av ngn kamrat som håller i bakdelen under akten. Hojens alltså

Var det inte på någon hojträff för gjutjärnsmaskiner dom hade en burnout-låda som var formad som ett V

Tanken var att ingen ville slita mer på mitten men gärna kunde offra lite gummi på sidorna.

Var det inte på någon hojträff för gjutjärnsmaskiner dom hade en burnout-låda som var formad som ett V

Tanken var att ingen ville slita mer på mitten men gärna kunde offra lite gummi på sidorna.

Låter intressant att introducera kilremsprincipen för tuff-tuffgubbarna.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back