Självriskkonto,hur funkar det egentligen?

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
En fet en!
Några bolag har ett såkallat självriskkonto,i detta fallet IF.

Har 3 samlade försäkringar hos dem och tydligen får man 200 kr självrisk bonus för varje skadefritt år.
Lyckats skrapa ihopa 1200 kr på det kontot.
Visst jag förstår att jag kan utnyttja de 1200 kr i bonus vid händelse och självriskbetalning.
Men vad händer när jag kommer upp i 4000 kr och fortsatt är händelsefri ?

Och vad sker när/om jag avbryter mina försäkringar där?

Knappast tror jag att man får nån nytta av den ihopsamlade bonusen i form av någon rabatt eller utbetalningskort. Nog bara ett taktiskt drag att binda sina kunder,ser ju bra ut samt är säkert bra vid eventuell händelse.

Självriskkonto
Om du har hem-, personbils-, eller villaförsäkring hos oss får du ett personligt självriskkonto. För varje år du är skadefri på någon av de här försäkringarna sätter vi in 200 kr på ditt självriskkonto. Du kan samla upp till 4000 kr på ditt självriskkonto.

Utan att veta, tror jag också "pengarna" försvinner om byter/bryter.

Har man ett par självrisker insparade är det nog lätt hänt att det "händer" något för att få ut valuta för tjänsten..

Men bra idé av bolagen annars, aldrig hört tidigare.

Får du alltså bonus även för hojförsäkringen?
Framgick ju inte av texten du klistrade in...

Får du alltså bonus även för hojförsäkringen?
Framgick ju inte av texten du klistrade in...

Så står det på IF's hemsida:

Självriskkonto
Om du har hem-, personbils-, eller villaförsäkring hos oss får du ett personligt självriskkonto. För varje år du är skadefri på någon av de här försäkringarna sätter vi in 200 kr på ditt självriskkonto. Du kan samla upp till 4000 kr på ditt självriskkonto.

Så jag förmodar att det även gäller kanske på hojen,dock nog bäst att förhöra sig.
Får väl ta och maila dem.

Har bil,hemförsäkring och BMW märkes försäkring hos dem.

Försvinner vid bolagsbyte,har dock för mig att de sade att den kan ligga vilande om du kommer tillbaka till dom igen men inte helt säker på att jag uppfattade det rätt,bara ringa och fråga.

Henrik

det är företagets sätt att belöna/primera trogna kunder, vilket gör du som kund hellre stannar kvar än att byta bolag, eftersom du har en lägre självrisk om det skulle hända nåt, (tack vare din intjänade självriskkonto)

byter du bolag försvinner dina intjänade "pengar"

rätt smart om jag får säga det själv... både för företaget och dig som kund!

Tror inte att man får det via hojförsäkringen, de flesta bolag verkar inte ens ha med hojförsäkringen som rabattgrundande om man har flera försäkringar.
"De står för sina egna kostnader"....

Tror inte att man får det via hojförsäkringen, de flesta bolag verkar inte ens ha med hojförsäkringen som rabattgrundande om man har flera försäkringar.
"De står för sina egna kostnader"....

Sant! Har skickat iväg ett mail till dem,se om de bemödar sig att svara.

Och så har jag ju "gubba" hoj BMW R1200 GS Adventure.
Deras märkesförsäkring.

det är företagets sätt att belöna/primera trogna kunder, vilket gör du som kund hellre stannar kvar än att byta bolag, eftersom du har en lägre självrisk om det skulle hända nåt, (tack vare din intjänade självriskkonto)

byter du bolag försvinner dina intjänade "pengar"

rätt smart om jag får säga det själv... både för företaget och dig som kund!

Det stämmer!

Man tjänar ihop upp till max 4 000 kr. Pengarna kan tas ut vid en skada på vilken försäkring som helst.

Men när du inte har någon försäkring kvar på If så nollställs också ditt konto.
Det är ungefär som ett medlemskap på K-Rauta eller nåt, man får inte hem en check om man inte löst ut bonusen på ett tag.

Det är duration, dvs hur lång tid du stannar på varje bolag, som bolagen tjänar på. Ju längre tid du varit kund ju mindre har du oftast kostat bolaget.

Vilken otroligt fascinerande idé, man når slutsumman på enbart 20 år :D Jag tror faktiskt det är bättre att avsätta en 50-lapp per månad i ett eget "självrisk" konto så får du 600 spän per år och kan skratta dig lycklig efter 20 år då du kommit upp till 12000 spänn istället :tummenupp

Matematiskt problem

Vilken otroligt fascinerande idé, man når slutsumman på enbart 20 år :D Jag tror faktiskt det är bättre att avsätta en 50-lapp per månad i ett eget "självrisk" konto så får du 600 spän per år och kan skratta dig lycklig efter 20 år då du kommit upp till 12000 spänn istället :tummenupp

Hahaha!

Ja det kan tyckas. Men Ifs tanke är att man ska samla ALLA sina försäkringar på samma bolag. Låt säga att du är den typiske motorcykelägaren. Du har en hoj, kanske två som i ditt fall, ett boende. Varför inte i ett hus. Du har en bil att kuska runt i på vintern och... nej, det kanske räcker.

Då bör du ha 2 x hojförsäkring, en villaförsäkring och en hemförsäkring, och en bilförsäkring. Jag kommer fram till att du har fem försäkringar. Och eftersom If sätter av 200 kr per år PER försäkring om du är skadefri så borde du ha..... 2x60 =....mummel mummel... delat med 365 + 24... 1000 spänn!

Och banne mig om inte 1000 spänn gånger 4 år är 4 000 kr! Faan, då har du gått misste om 400 spänn per år :)

Hahaha!

Ja det kan tyckas. Men Ifs tanke är att man ska samla ALLA sina försäkringar på samma bolag. Låt säga att du är den typiske motorcykelägaren. Du har en hoj, kanske två som i ditt fall, ett boende. Varför inte i ett hus. Du har en bil att kuska runt i på vintern och... nej, det kanske räcker.

Då bör du ha 2 x hojförsäkring, en villaförsäkring och en hemförsäkring, och en bilförsäkring. Jag kommer fram till att du har fem försäkringar. Och eftersom If sätter av 200 kr per år PER försäkring om du är skadefri så borde du ha..... 2x60 =....mummel mummel... delat med 365 + 24... 1000 spänn!

Och banne mig om inte 1000 spänn gånger 4 år är 4 000 kr! Faan, då har du gått misste om 400 spänn per år :)

Är väl fortfarande bättre att spara själv än att betala en högre premie för att finansiera ett "sparande" som i slutändan gynnar IF mest. Det egna sparandet förvinner inte bara för att man byter bolag, kommit upp i maxsumma etc.

Är väl värt om IF har den billigaste försäkringen av de man kollar med. Dock så har det aldrig varit så för mig men säljarna på IF har alltid haft självriskkontot som argument. Senast fick halv/hel hos IF för ca 11000:-/år. Folksam skulle ha 9000:-/år. Då försöker idioten övertala mig att de har ju självriskkonto. Känns ju som att det är en lite bättre deal att sätta undan de 2000:- per år jag spar på att välja ett annat bolag :-).

Den som spar han har

Är väl fortfarande bättre att spara själv än att betala en högre premie för att finansiera ett "sparande" som i slutändan gynnar IF mest. Det egna sparandet förvinner inte bara för att man byter bolag, kommit upp i maxsumma etc.

Är väl värt om IF har den billigaste försäkringen av de man kollar med. Dock så har det aldrig varit så för mig men säljarna på IF har alltid haft självriskkontot som argument. Senast fick halv/hel hos IF för ca 11000:-/år. Folksam skulle ha 9000:-/år. Då försöker idioten övertala mig att de har ju självriskkonto. Känns ju som att det är en lite bättre deal att sätta undan de 2000:- per år jag spar på att välja ett annat bolag :-).

Absolut! Har du karaktären att spara det du lyckas spara i premie så är det bara att köra så det ryker. Men de flesta tycks inte ha den disciplinen, då kan det ju vara bra att ha det där kontot.

Man kan ju inte stirra sig blind på enbart priset heller. Men det är klart. Min hoj kostar 900 kr, drygt. Men ett av de större bolagen ville ha 9 000 kr.
Jag skulle ha ett ganska bra självriskkonto antar jag - om jag hade haft karaktär.

If 56000 hel/hel bilsport&mc 12000 hel/hel för en yamaha fz1. jag spar ca 7 själrisker per år

Ja fast...

If 56000 hel/hel bilsport&mc 12000 hel/hel för en yamaha fz1. jag spar ca 7 själrisker per år

... jag vet inte riktigt om man kan resonera på det viset när prisskillnaden är så stor. Jag är en simpel arbetare och har inte så mycket pengar att lägga undan.

Eftersom försäkringsbolagen inte får neka konsumenter sådana försäkringar som bolagen normalt sett tillhandahåller så är enda möjligheten att "neka" sådan försäkring att prissätta dem som onormalt höga och på så vis göra bolaget oattraktivt. Som du råkat ut för på din Yamaha...

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park