Självrisk vid vagnskada

niclas_idag

Glajdarn
Gick med
27 Feb 2006
Hoj
Kawasaki ER6n
Hej.
Jag blev i torsdags förra veckan en lycklig ägare av en sprillans ny Kawasaki ER6n. Jag kom hem sent i lördags natt, parkerade hojen utanför porten.
Morgon efter så ringer grannen på dörren och säger att hojen ligger ner, förskräckt springer jag ut och lyfter upp den.
Kåpor, fotpinne och lite annat har gått sönder.. fick ha hojen ifred i 3 dagar.
helt sanslöst!

I vilket fall, jag snackade med försäkringsbolaget (Bil sport mc) och det är en självrisk på 3000 kr för detta.
är det verkligen rimligt att jag ska betala 3000 kr i självrisk (kostnaden för halva försäkringen) för att någon j*vel backar på/sparkar/ puttar min hoj?

Känns som att jag borde gå "fri" eftersom jag inte gjort något fel alls.

må väl!
Mvh
Niclas

Köp nya delar, det kan bli billigare. Annars har du ju faktiskt gått med på villkoren i försäkringen och då är du tyvärr 'rökt'.

Var glad att du inte har If's Hondaförsäkring och supersporthoj. Då är vagnskadesjälvrisken 25.000kr :näsblod.
Liten tröst i sammanhanget kanske. Försäkringsbolagen sätter självrisker för att slippa undan små "skitutgifter" där administrationen kostar mer än skadan, t.ex. om man får en spricka i blinkersglaset som kostar 75kr så känns det kanske onödigt att nyttja försäkringen. Däremot bör självrisker hållas på en rimlig nivå och vissa bolag verkar inte ha förstått vad ordet "rimlig" innebär...

Hej.
Jag blev i torsdags förra veckan en lycklig ägare av en sprillans ny Kawasaki ER6n. Jag kom hem sent i lördags natt, parkerade hojen utanför porten.
Morgon efter så ringer grannen på dörren och säger att hojen ligger ner, förskräckt springer jag ut och lyfter upp den.
helt sanslöst!

I vilket fall, jag snackade med försäkringsbolaget (Bil sport mc) och det är en självrisk på 3000 kr för detta.
är det verkligen rimligt att jag ska betala 3000 kr i självrisk (kostnaden för halva försäkringen) för att någon j*vel backar på/sparkar/ puttar min hoj?

må väl!
Mvh
Niclas

Hmm på bil så fungerar det ju som så att om du polisanmäler händelsen (behövs inga vittnen eller så) så kan du få halva självrisken från brotsofferfonden! Försäkringsbolagen känner till detta och mitt bolag har upplyst mig varje gång då jag blivit påkörd på en parkering 2 gånger där bilen smet!

Du kan ju ringa och kolla!

Hmm på bil så fungerar det ju som så att om du polisanmäler händelsen (behövs inga vittnen eller så) så kan du få halva självrisken från brotsofferfonden! Försäkringsbolagen känner till detta och mitt bolag har upplyst mig varje gång då jag blivit påkörd på en parkering 2 gånger där bilen smet!

Du kan ju ringa och kolla!

Okej, då ringer jag dit och kollar.
Tack så mycket för hjälpen!

Mvh
Niclas

Hej.
helt sanslöst!

må väl!
Mvh
Niclas

mitt förra bolag ville ha 6 000kr för samma självrisk...nu har ja 2500kr...//goba

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman