Självrisk, gångtrafikant, trafikförsäkringsfond

Wremo

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2008
Hoj
R1-05
Hej!

Bromsade omkull mig i morse på väg till jobbet. En kvinna sprang över vägen och jag bromsade hårt och fick framhjulssläpp och låg därefter på vägen med motorcykeln över benet. Inga personskador, men senare på dagen börjar det ömma lite i vaden, inget att tala om. På hojen blev det skador på högra sidan och en bruten fotpinne.

Jag tar kvinnans namn och telefonnummer, men ber inte om att få titta på id eller verifierar telefonnumret genom att ringa upp det. :huvet Telefonnumret visar sig senare inte stämma, och namnet var rätt vanligt. Detta måste väl likställas med smitning?

Jag får hjälp från en taxichaufför att resa upp hojen, och kan köra vidare till jobbet där det första jag gör är att ringa försäkringsbolaget. Kroppen hade ju klarat sig, nu var jag intresserad av hur plånboken skulle klara sig.

Från försäkringsbolaget får jag veta att jag får stå för självrisken själv, då de inte har någon motpart när det gäller gångtrafikanter då dessa inte har någon trafikförsäkring. Jag fick veta att sådant får man i så fall driva själv.

När jag lämnade in hojen på verkstaden nämnde killen som tog emot hojen att det fanns en trafikförsäkringsfond som kan täcka sådana här kostnader (självrisk). Någon som vet något mer om detta? Andra tips?

Finns tyvärr inte en chans i världen att du får pengar från TFF. Dom går in som trafikförsäkringsgivare när ett oförsäkrat eller okänt trafikförsäkringspliktigt fordon orsakat skada i trafiken. Alltså inte om gångtrafikant eller liknande orsakar skada. Din enda chans hade varit att ställa krav själv gentemot kvinnan. Försök lista ut vem hon är och stäm henne. Det är din bästa chans.

(Sånt här jobbar jag med)

Jag körde på en kille som gick mot röd gubbe en gång. På plats lovade han dyrt och heligt att hjälpa till med att betala självrisk och grejer. Fast sen ändrade han sig och jag kunde inget göra. Hoppas blåmärket i sidspäcket aldrig gick bort. :mad:

Edit: Sensmoralen är att du är nog rökt.

Shit,, bäst att byta namn eller sluta köra hoj,, heter oxå Peter, efternamnet börjar på A..

Bromsade omkull mig efter att en bil gjort en usväng framförmig.
Killen erbjöd sig att betala skadorna direkt, skjutsade t om mig till mc-varuhuset för att köpa delar.

Tyvärr visade det sig vara lite väl dyrt då jag märkte sen att gafflarna fått en smäll..

Väntar fortf. på försäkringspappren men jag tror att både du och jag är rökta och kommer åka på vållande.

De kommer med största sannorlikhet köra nåt i stil med att du skulle varit mer uppmärksam på gångtrafikanter osv. likadant som att jag borde varit mer uppmärksam på att bilen framför mig kunde gjort nåt oväntat.

jag antar att du inte tog några vittnesuppgifter, namn, telenr mm ?

i så fall ser det mörkt ut :huvet

Ser som sagt mörkt ut, jag tror ju att hon medvetet gav mig fel namn och telefonnummer.

Finns tyvärr inte en chans i världen att du får pengar från TFF. Dom går in som trafikförsäkringsgivare när ett oförsäkrat eller okänt trafikförsäkringspliktigt fordon orsakat skada i trafiken. Alltså inte om gångtrafikant eller liknande orsakar skada. Din enda chans hade varit att ställa krav själv gentemot kvinnan. Försök lista ut vem hon är och stäm henne. Det är din bästa chans.

(Sånt här jobbar jag med)

Jösses vad jag ångrar att jag inte tog id eller verifierade telefonnumret när jag fick det på plats... Dyr läxa.

Last edited:
Shit,, bäst att byta namn eller sluta köra hoj,, heter oxå Peter, efternamnet börjar på A..

Bromsade omkull mig efter att en bil gjort en usväng framförmig.
Killen erbjöd sig att betala skadorna direkt, skjutsade t om mig till mc-varuhuset för att köpa delar.

Tyvärr visade det sig vara lite väl dyrt då jag märkte sen att gafflarna fått en smäll..

Väntar fortf. på försäkringspappren men jag tror att både du och jag är rökta och kommer åka på vållande.

De kommer med största sannorlikhet köra nåt i stil med att du skulle varit mer uppmärksam på gångtrafikanter osv. likadant som att jag borde varit mer uppmärksam på att bilen framför mig kunde gjort nåt oväntat.

Ser där ja! :) Jag har ju bytt efternamn, men jag vet inte hur man ändrar sitt alias här på sporthoj.

Jag var ju inte ens i närheten av att köra på henne, jag bromsade lite lagom hårt för att ha goda marginaler till henne ifall hon inte skulle se mig och fortsätta springa in rakt framför mig. Tyvärr så missbedömde jag väggreppet (nya däck från i söndags och kall och disig morgon) och låste framhjulet och gick omkull.

Jag körde på en kille som gick mot röd gubbe en gång. På plats lovade han dyrt och heligt att hjälpa till med att betala självrisk och grejer. Fast sen ändrade han sig och jag kunde inget göra. Hoppas blåmärket i sidspäcket aldrig gick bort. :mad:

Edit: Sensmoralen är att du är nog rökt.

Hehehe... :cdevil

Rökt är vad jag känner mig. :6surkart

Last edited:
Jävligt surt, men huvudsaken att det gick bra med dig iaf...det kunde ju varit värre :näsblod

Alltid trist sånt där, men det värsta är ju dessutom att kräket var så iskall att hon gav dig felaktiga uppgifter :mad: . En tröst är att om hon var ute och gick så kanske det finns en liten chans att hon hör hemma i det området (förutsätter kanske att det inte var på Avenyn då) och du kanske kan stöta på henne igen..lämna dessutom in en polisanmälan iaf, man vet aldrig om man kan få glädje av det.

jaja, lycka till...hoppas att det inte blir alltför dyrt.

Jävligt surt, men huvudsaken att det gick bra med dig iaf...det kunde ju varit värre :näsblod

Alltid trist sånt där, men det värsta är ju dessutom att kräket var så iskall att hon gav dig felaktiga uppgifter :mad: . En tröst är att om hon var ute och gick så kanske det finns en liten chans att hon hör hemma i det området (förutsätter kanske att det inte var på Avenyn då) och du kanske kan stöta på henne igen..lämna dessutom in en polisanmälan iaf, man vet aldrig om man kan få glädje av det.

jaja, lycka till...hoppas att det inte blir alltför dyrt.

Jag funderar på det där med polisanmälan, så hamnar det på papper i alla fall. En arbetskollega tyckte att jag borde ha kört på henne istället, han trodde att då kanske jag hade sluppit självrisken... (vi får väl hoppas att han skämtade, men jag är inte helt säker...)

:felämne
Har köpt depåstöd inför nästa säsong... :2cool vad man nu skall med dem till utan alla andra prylar som man också behöver... :(
:backontop

Tyvärr är det nu sista månaderna i säsongen som alla olyckor börja ske pga kall asfalt, ja fick också framhjulssläpp idag när en framförvarande bilist tvärnitar för en cyklist som står vid ett bevakad övergångsställe (Vi hade grönt ljus), ja höll på köra in i henne och då släppte framhjulet, som tur var räddade jag den. Problemet var att det var precis efter en korsning som hon tvärnita, kom så jävla oväntat!

Last edited:
Jag funderar på det där med polisanmälan, så hamnar det på papper i alla fall.

I vissa fall kan du slippa självrisk om du polisanmäler,,,,,,, annars är ju fotgängare och cyklister oförsäkrade och fordonsförsäkringen får betala,,, djävla fyrkantig regel tycker jag, men så är det.

Polisanmäl det kan ju finnas nån som sätt vad som hände.

I vissa fall kan du slippa självrisk om du polisanmäler,,,,,,, annars är ju fotgängare och cyklister oförsäkrade och fordonsförsäkringen får betala,,, djävla fyrkantig regel tycker jag, men så är det.

Polisanmäl det kan ju finnas nån som sätt vad som hände.

Tycker att försäkringsbolaget borde ha upplyst om detta... skall kolla upp detta. Tack för tipset!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla