Självrisk efter brott!!!

Helmut

En vacker dag så kanske....
Gick med
30 May 2005
Hoj
Thundercat *såld* R1*såld*Aprillia sportcity*såld* Dr600*såld* XT660R*såld* KTM 690 ENDURO 2008 *såld*, Honda CB500t-1975
Familjens lilla Scooter (250cc) blev stulen i helgen!
Det polisanmäldes och en dag senare ringer polisen och berättar att den är upphittad.

Tydligen var det ganska mycket skador på den då förövarna hade tagits på bar gärning och lyckats klota under polisjakten, så den ska nu in på verkstad för lagning.

Försäkringsbolaget tar 2000kr i självrisk, och det jag undrar vem ska stå för självrisken? Jag eller förövarna?
Nu verkar det som att det var 2 yngre grabbar som jag misstänker har en gedigen lista med liknande brott bakom sig, är det då upp till mig att "kräva" in ersättning eller är det fogden som går in där?

Känns surt att betala självrisken som jag själv ska kräva in. Lika bra att se sig i stjärnorna efter dom pengarna isåfall:huvet

Har någon varit med om liknande? och vad är det som gäller.

Eftersom gärningsmannen är gripen så verkar ju det logiska vara att han pyntar ALLA skador han förorsakat, problemet är att detta klientel i samhället inte brukar vara kapabla att stå för sina kostnadet....tyvärr.

Du kommer få pynta självrisken och sen kräva förövaren på pengarna. Alltså via kronofogden och det kan du ju glömma att du får några pengar från. Med tanke på att som du själv skrev.. Dom har uppenbarligen en gedigen lista på sig. Och har säkert en massa skulder redan.. Sorry sånt e livet. 3 ggr har jag råkat ut för det. Att begära pengar efter att straffen har gåt igenom och i domen blivit dömda att betala. Men dom har ju inga pengar så man får gå via kronofogden.

Gärningsmännen ska självfallet betala. Inte självrisken utan totala skadan, försäkringsbolaget har väl inte kvaddat din hoj:va

Polisen tog två 16åringar på bar gärning i min bil när dom efter att ha slagit in bakrutan försökte tjuvkoppla densamma, jag skickade in kvitto på vad det kostade och åklagaren(sic!) ringde upp mig och ville att jag skulle ta det via mitt försäkringsbolag och nöja mig med att kräva in självrisken. Jag var måttligt intresserad av det. :tungan

Dom dömdes till att solidariskt betala skadan så jag kollade upp vem av dom som verkade ha mest ordnad bakgrund (den andra var hobbykriminell) och stämde honom på beloppet och hans föräldrarar betalade. Hur kidsen sedan gjorde upp det mellan sig är inte min sak att lägga mig i.

Edit: Ja i verkliga världen blir det nog försäkringsbolaget som får stå för den stora smällen då det kan vara för stor risk att ligga ute med det medan man kräver kidsen på pengar, men självrisken ska du definitivt kräva in enligt ovan, i samband med domen fick jag en "bakgrundsbeskrivning" som hjälpte mig att välja vem som var mest lönt att kräva på pengar.

Last edited:
Precis det är så jag tänker. Egentligen så borde mitt försäkringsbolag kräva hela ersättningen för verkstadskostnaden av gärningsmännen som hamnar på minst 25000kr. Men som du säger så är detta klientel inte stans kapitalstarkaste och villiga att göra rätt för sig.

Det slutar väl med att de åker dit för sin 4 olovliga körning, 10 stöld, ett snack med deras föräldrar som inte bryr sig ett skit och jag samt andra försäkringsbetalare får stå för deras nöjestripp.

vad jag minns så behövde mina föräldrar inte pynta självrisk när deras bil blev stulen och nöjeskörd tills rattlåset gick i. men de är ju också ca 15år sedan.

Den normala gången är att hojen lämmnas in för reparation, ditt försäkringsbolag tar stora notan och du tar självrisken.

Sedan kan du och försäkringsbolaget kräva pengarna av förövarna, men dom har aldrig några så i själva verket så vet försäkringsbolaget att dom aldrig kommer att få in några pengar, och höjer därför premierna tills det går runt ändå...
Dina 2000:- spänn hamnar sist hos kronofogden eftersom dom har en massa andra skulder som ska drivas in först, så du blir blåst på dom pengarna också...

Dessutom tycker numera försäkringsbolaget att du är en risk-kund och höjer din premie ännu mera...

Man blir förbannad!

Brottsofferfonden.

Som många säger här så har du rätt att begära ersättning för självrisken och även andra omkostnader som du har haft i samband med stölden. Det kan exempelvis vara så att du måste ha en hyrbil eller liknande för att utföra ett arbete eller vad det nu må vara. Du kan garanterat också begära ersättning för resor som har med reparationer och liknande att göra.

Om nu inte den åtalade har några pengar så kommer som sagt var kronofogden att bli indragen. Sedan så finns ju brottsofferfonden som betalar ut ersättning till just brottsoffer. Alla som döms i en förhandling kommer att få betala en ersättning till brottsofferfonden på 500:-. Detta för att brottsoffer ska få en chans till att få ersättning trots det att den åtalade inte själv har möjlighet att betala för sig.

Nu ska jag inte säga att man betalar ut några pengar till personer som har blivit bestulna på sin bil eller mc, men det kan vara värt att göra ett försök om det nu är så att du inte kommer att få ut några pengar direkt av förövarna.

Lycka till!!

Jag tycker det verkar konstigt att förövaren kan bli ålagd att betala självrisken. Du har tecknat en försäkring med ett avtal som ålägger dig att vid stöld stå för x kronor av skadan. Om du se'n rent juridiskt kan kräva tillbaka de pengarna från den som bestal dig, är det ju helt rätt rent moraliskt, jag undrar bara om det är helt logiskt med tanke på innebörden i ordet självrisk.

Jag tycker det verkar konstigt att förövaren kan bli ålagd att betala självrisken. Du har tecknat en försäkring med ett avtal som ålägger dig att vid stöld stå för x kronor av skadan. Om du se'n rent juridiskt kan kräva tillbaka de pengarna från den som bestal dig, är det ju helt rätt rent moraliskt, jag undrar bara om det är helt logiskt med tanke på innebörden i ordet självrisk.

Då förövaren är känd är dina kostnader så som självrisk och annat ett eget mål er imellan, precis som försäkringsbolaget kommer kräva tillbaka alla sina utgifter utav den eller de som blir dömda i själva brottsmålet.

Det som är bra är ju att du iaf slipper bekosta Kronofogdens avgift som man måste göra vid fakturafrågor tex.

Har själv suttit med i förhandlingar där den åtalade har blivit ersättningsskyldig för självrisken som målsägande har fått betala. Givetvis så måste målsägaren själv betala självrisken, men det är fullt möjligt att kräva tillbaka den av den åtalade. Om det sedan finns pengar att utmäta är ju en annan fråga, men om man har tur då så kan man möjligtvis få hjälp av brottsofferfonden.

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...