Självporta en topp?

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och FZ750
Provade att fråga i en annan tråd men måste tydligen göra en egen:).
Så kom igen nu alla trimnördar!
Jag såg några foton på en topp före och efter portning. Som det ser ut handlar det om att slipa ner alla ojämnheter och skapa ett så fritt flöde som möjligt utan turbulens. Utan att låta nedsättande eller sarkastisk. Vad är det som säger att man inte kan göra det själv?
Och andra frågan: Vad innebär det att man plastar kanalerna efter portning?
Sist men inte minst. Finns det nån prosentsats för hur många extra hästar man får ur en portad motor?:va
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du är helt fel ute.....du tror att det är att borra ett hål efter godtycke...jbweldspackla det o tro att det blir bra...

Haha - NO - det är ett speciellt släkte som portar och får det bra - jag tror inte du lyckas.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Klart man kan porta själv, hur tror du alla som kan har lärt sig.. Det kan vara en bra ide att läsa på om ämnet för att minimera risken att du gör fel. En möjlighet att testa motorn före och efter portning är också bra att ha. Lycka till!
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Du kan ju fixa några gamla kassa toppar o träna på först
 

driverinblack

Turbo är roligt men dyrt
Gick med
2 Jun 2005
Ort
sundsvall
Hoj
MOTO-GUZZI V100
de man kan göra som vanlig lekman är att ta bort gjutskägg etc i kanalerna. man ska inte börja plasta insugskanalerna de första man gör.

de är ett hantverk att porta.

åk till närmaste motor renoverings firma och fråga om du får vara med och se när dom portar din topp. fråga va man ska tänka på etc. man förstår bättre när man ser någon gör det i verkligheten.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du kan ju fixa några gamla kassa toppar o träna på först
Fast är dom kassa är det ju rätt svårt att se vad portningen gör för skillnad ;) Möjligen för att träna på själva fräs å slipjobbet, men det kan man ju lika gärna göra med vilket aluskrot som helst.

Jag gick loss på min gixxer, tog bort skavanker från gjutningen, passade in gummistosarna bättre osv, dvs lite tillsnyggning bara. Fan vet vad det gjorde för skillnad, men det blev nog inte sämre iaf, det var flera mm tjocka kanter "original", gummina satt snett osv :(
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Tack för tipsen hörni, alltid lär man sig något.:tummenupp
Klockringaren, du var mig en positiv dude. Lever du hela ditt liv efter "skadeglädje är den enda sanna glädjen"?
Var i min fråga hittade du detta" du tror att det är att borra ett hål efter godtycke"?

Nä alltså jag mena det är inte bara och börja fila och spackla - det är en vetenskap bakom.

Bara ett gott råd så:krama.
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Finns en bok av David Vizard, han har filat i toppar innan dom uppfann cykeln. :D
Jobbade bla med McLaren
I boken beskrev han hur han byggt en enkel flödesbänk, mätte bara undertrycket och inte flödet i toppen.

Hittar inte länken bara

Men som folk säger, bara på och prova, nåt lär man sig alltid
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Det beror lite på vilken trimningsgrad man har från början

En gammal 1100R från 80 - 90 talet kan nog dom flesta få lite mer fart i ( till och med jag)

Som att trimma en moppe ungefär

Har man en modern maskin 1000cc med 160-170 literhästar så har man inte mycket där att göra

Man bör vara rätt påläst om gashastigheter och tvärsnittsareor ,kamprofiler och kompförhållanden innan man ger sig i kast med nått dyligt

Tar nog en 4-5 år innan man är nått på spåren

Dom jag känner som är säkra på sånt här har hållit på hela livet och timmat
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top