Självporta en topp?

Svalans

ratbiker
Gick med
12 May 2010
Ort
Mitt i skåne.
Hoj
ZX9-R och Scrambler 1200XC
Provade att fråga i en annan tråd men måste tydligen göra en egen:).
Så kom igen nu alla trimnördar!
Jag såg några foton på en topp före och efter portning. Som det ser ut handlar det om att slipa ner alla ojämnheter och skapa ett så fritt flöde som möjligt utan turbulens. Utan att låta nedsättande eller sarkastisk. Vad är det som säger att man inte kan göra det själv?
Och andra frågan: Vad innebär det att man plastar kanalerna efter portning?
Sist men inte minst. Finns det nån prosentsats för hur många extra hästar man får ur en portad motor?:va
 
Du är helt fel ute.....du tror att det är att borra ett hål efter godtycke...jbweldspackla det o tro att det blir bra...

Haha - NO - det är ett speciellt släkte som portar och får det bra - jag tror inte du lyckas.
 
Klart man kan porta själv, hur tror du alla som kan har lärt sig.. Det kan vara en bra ide att läsa på om ämnet för att minimera risken att du gör fel. En möjlighet att testa motorn före och efter portning är också bra att ha. Lycka till!
 
de man kan göra som vanlig lekman är att ta bort gjutskägg etc i kanalerna. man ska inte börja plasta insugskanalerna de första man gör.

de är ett hantverk att porta.

åk till närmaste motor renoverings firma och fråga om du får vara med och se när dom portar din topp. fråga va man ska tänka på etc. man förstår bättre när man ser någon gör det i verkligheten.
 
Du kan ju fixa några gamla kassa toppar o träna på först
Fast är dom kassa är det ju rätt svårt att se vad portningen gör för skillnad ;) Möjligen för att träna på själva fräs å slipjobbet, men det kan man ju lika gärna göra med vilket aluskrot som helst.

Jag gick loss på min gixxer, tog bort skavanker från gjutningen, passade in gummistosarna bättre osv, dvs lite tillsnyggning bara. Fan vet vad det gjorde för skillnad, men det blev nog inte sämre iaf, det var flera mm tjocka kanter "original", gummina satt snett osv :(
 
Tack för tipsen hörni, alltid lär man sig något.:tummenupp
Klockringaren, du var mig en positiv dude. Lever du hela ditt liv efter "skadeglädje är den enda sanna glädjen"?
Var i min fråga hittade du detta" du tror att det är att borra ett hål efter godtycke"?

Nä alltså jag mena det är inte bara och börja fila och spackla - det är en vetenskap bakom.

Bara ett gott råd så:krama.
 
Finns en bok av David Vizard, han har filat i toppar innan dom uppfann cykeln. :D
Jobbade bla med McLaren
I boken beskrev han hur han byggt en enkel flödesbänk, mätte bara undertrycket och inte flödet i toppen.

Hittar inte länken bara

Men som folk säger, bara på och prova, nåt lär man sig alltid
 
Det beror lite på vilken trimningsgrad man har från början

En gammal 1100R från 80 - 90 talet kan nog dom flesta få lite mer fart i ( till och med jag)

Som att trimma en moppe ungefär

Har man en modern maskin 1000cc med 160-170 literhästar så har man inte mycket där att göra

Man bör vara rätt påläst om gashastigheter och tvärsnittsareor ,kamprofiler och kompförhållanden innan man ger sig i kast med nått dyligt

Tar nog en 4-5 år innan man är nått på spåren

Dom jag känner som är säkra på sånt här har hållit på hela livet och timmat
 
Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top