Självmordsmyror?

korvgubbe skrev:
Är du helt säker på att det verkligen var en myra som avsågs sist?! Kan det inte varit så att han missuppfattat och egentligen pratade om just den bombarbagge som jag visade i mitt föregående inlägg?

.......eftersom just denna bagge används i DI-siskussionen?! (som framgår av länken)

Helt säker. Bombarbaggen har jag hört om förut och kan lättare förstå deras evolution eftersom de lever som individer.

Hittade denna text som handlade om självmordbombare men iallafall

http://www.stnews.org/News-1301.htm skrev:
When the experts looked to nature, they encountered suicide bombers among the ants. Bert Holldobler and Edward O. Wilson, in their book Journey to the Ants: A Story of Scientific Exploration, explain that the colony is the unit of meaning in the lives of ants. For the loyal, sterile worker ant, the key issue is the protection of both its queen ant and its worker brothers and reproductive sisters so that they can survive to establish new colonies. In one ant species, worker ants will voluntarily commit suicide to defend their colony, exploding themselves by muscular contraction to spray poison over their enemies. Holldobler and Wilson call destroying enemies by committing suicide in defense of the colony “the ultimate sacrifice in public service” for the ant.

SSB skrev:
Det som krävs för att en mutation (som kanske är meningslös) får leva kvar är ju egentligen endast att inte FÖRSÄMRAR artens överlevnadschanser. Samt att den kan gå i arv såklart.

Ahh det där gjorde att mycket klarnade i mitt huvud, tack! :tummenupp

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!