Självmord

Självmord - vems rätt eller fel?

• Antal röstningar
    0
Det är en ruskigt svår fråga men väldigt viktig. Det är viktigt att berätta för sina anhöriga hur man själv vill ha det.
En annan aspekt på det hela:
När min mormor fått sin 6e hjärtinfarkt tyckte hon att det var nog. Hon hade tröttnat på att åka in och ut på sjukhus och tröttnat på att vara rädd för att dö ensam i sin lght. Hon slutade helt enkelt att äta. Hon bodde vid det tillfället på ett äldreboende. Hon tyckte att hon hade gjort allt hon velat. Sett sina barnbarn växa upp någotsånär (jag var 4 år). Efter ett par veckor och många samtal med en superb sköterska så ändrade hon sig. Hon var glad och fick flytta till en egen lght. Hon levde i sju år till och levde BRA. Tänk om någon hade gett henne dödshjälp när hon bad om det... Jag fick fira jul med min mormor sju ggr till och hon fick se mej börja skolan... Hon fick se sin dotter börja jobba med ett jobb som berikade henne otroligt...
Vad är rätt och vad är fel? Kan en människa verkligen bestämma själv när livet är slut. SKA en människa ta det beslutet??

/Carin

Skulle dom inte kunna införa typ som donator kort alltså att man kan fylla i ett dokument som redogör om man ska få dödshjälp eller inte?

Att de dokumentet gäller om man är så pass borta som man inte kan kommunicera?

Det är naivt att tro att alla har tillgång till "rätt hjälp och rätt folk runt omkring".

Du är ute och cyklar. Den senaste siffran som presenteras på KI´s hemsida är 1376 självmord för år 2003.

http://www.ki.se/suicide/sm_sverige_total.html

Japp, då var jag ute och cyklade, hade nåt helt annat i tankarna helt enkelt...

Visst är det naivt att tro att alla har tillgång till rätt hjälp och rätt folk omkring sig - jag sa att det oftast går att få folk på rätt spår med rätt hjälp och rätt folk, inte att alla hade tillgång till det. Om jag omformulerar det sista:

"Vi ser ju i dagens samhälle, med 1300 självmord om året, att den hjälp och den vilja att hjälpa inte finns."

Så kanske du ser vad jag menar.

Tänk om det varit du?

ja tänk dig in i situationen,,ni som är Emot dödshjälp. Tänk om du en dag blir förlamad och vill inget hellre än att få avsluta ditt liv. Men kan inte, för du kan inte ens röra dig? Hur fan kan man vara emot dödshjälp? Det är väl ingen som ber om att få dö om dem verkligen inte vill det eller.
Mer personligt ansvar kan det inte bli, än att man får bestämma om man vill leva eller inte.
Om jag blir förlamad i kroppen, tappar livsgnistan, får ingen ¨bra hjälp och jag känner att allt är åt helvette så kommer jag göra vad som helst för att få slippa eländet.

// Oskar.

Donation.

Lite ot men vet att det är många som inte vet vad som gäller så:

Vad säger lagen?

Varje människa har rätt att bestämma om sin egen kropp. Enligt transplantationslagen har varje människa också rätt att själv bestämma om han eller hon ska bli donator efter sin död, förutsatt att man avlider under sådana omständigheter att en donation är möjlig.

När den avlidne har uttryckt sin vilja, oavsett vilken denna är, gäller den alltid. När den avlidne inte har uttryckt sin vilja – men det inte på något sätt går att fastställa att en donation skulle strida mot den avlidnes vilja – utgår lagen ifrån att han eller hon var positiv till donation (så kallat förmodat samtycke). I dessa fall har dock de närstående rätt att säga nej och därmed förhindra en donation.

Om den avlidne inte har uttryckt sin vilja måste därför de närstående informeras om den tilltänkta donationen samt om deras rätt att säga nej till denna. Om de närstående inte känner till den avlidnes vilja ber man dem att försöka tolka denna. Om de närstående inte kan nås, eller om det råder oenighet inom gruppen av närstående, får donation inte genomföras.

Enligt lagen kan man göra sin vilja i donationsfrågan känd på flera likvärdiga sätt. De vanligaste sätten idag är att man informerar sina närstående, fyller i ett donationskort eller anmäler sig till donationsregistret. Man kan använda ett eller flera av dessa sätt. De är alla lika giltiga och det är den senast registrerade uppgiften som gäller.

Donationsrådet rekommenderar dock alla som vill donera organ och vävnader att göra sin vilja känd.

Oavsett beslut så hade jag stöttat. (var bara 13 år när det hände). En sak vet jag dock, jag är inte rädd för döden.

Tack o lov så går ju forskningen framåt.

Det jag vill få fram är ju att om nån man älskar är väldigt sjuk (nära döden) obotligt och tar beslutet att avsluta sitt liv så tror jag de allra flesta (oavsett vad man tycker för/emot personligen) så stöttar man...

Absolut går forskningen framåt inom många områden. Men det verkar ju som att ju fler botemedel vi hittar på lika många nya sjukdomar kommer det?? Det kommer nog alltid att finnas obotliga farliga sjukdomar, så ett ställningstagande (precis som med donation) i den här frågan är nog inte helt fel att meddela sina nära... ??

2744243 Hur tänker du då? Väljer du att helt enkelt bortse från "själsliga sjukdomar" och hur de är att leva med?
Tyvärr jag tror inte på själsliga sjukdommar. Ahh min flickvänn dumpa mig nu hoppar jag framför ett tåg. Jag har inga kompisar nu tar jag massa piller osv. Tyvärr jag köper det inte, det är det fegaste man kan göra. Sen de jag främst tänker på som tar livet gör att andra personer far illa ut tänk stackaren som kör tåget eller hittar sin son som har skurit sönder sig osv.
Har man levt klart är obotligt sjuk och känner att man inte har något mer att tillföra i livet så ska det ske under ordnade former i sammspråk med annhöriga.
På ett hummant sätt mot alla. inte jag tar livet av mig offentligt så vi får bekosta "psykiatri" åt 10personer i ett år för 1miljon kr. Ne nån måtta får det vara.

Är det verkligen ett problem för folk som kör sporthoj att ta livet av sig?

Är det inte lite konstigt att om man går till sjukhuset och vill få sitt ofödda barn avlivat
så går det bra, men vill man bli avlivad själv så går det inte?

2744590 Tyvärr jag tror inte på själsliga sjukdommar. Ahh min flickvänn dumpa mig nu hoppar jag framför ett tåg. Jag har inga kompisar nu tar jag massa piller osv. Tyvärr jag köper det inte, det är det fegaste man kan göra. Sen de jag främst tänker på som tar livet gör att andra personer far illa ut tänk stackaren som kör tåget eller hittar sin son som har skurit sönder sig osv.
Har man levt klart är obotligt sjuk och känner att man inte har något mer att tillföra i livet så ska det ske under ordnade former i sammspråk med annhöriga.
På ett hummant sätt mot alla. inte jag tar livet av mig offentligt så vi får bekosta "psykiatri" åt 10personer i ett år för 1miljon kr. Ne nån måtta får det vara.
Shit vilken bärtur du är ute på gällande psykiska sjukdomar.

Tyvärr jag tror inte på själsliga sjukdommar. Ahh min flickvänn dumpa mig nu hoppar jag framför ett tåg. Jag har inga kompisar nu tar jag massa piller osv. Tyvärr jag köper det inte, det är det fegaste man kan göra. Sen de jag främst tänker på som tar livet gör att andra personer far illa ut tänk stackaren som kör tåget eller hittar sin son som har skurit sönder sig osv.

Själv tror jag inte på fysiska sjukdomar, cancer finns till exempel inte.

2744590 Tyvärr jag tror inte på själsliga sjukdommar. Ahh min flickvänn dumpa mig nu hoppar jag framför ett tåg. Jag har inga kompisar nu tar jag massa piller osv. Tyvärr jag köper det inte, det är det fegaste man kan göra. Sen de jag främst tänker på som tar livet gör att andra personer far illa ut tänk stackaren som kör tåget eller hittar sin son som har skurit sönder sig osv.
changco1 det du säger är så dumt att det tänker jag inte ens kommentera.

När det gäller självmord/aktivdödshjälp vet jag ärligt talat inte vart jag står.. Om man som många skriver ligger som ett kolli och aldrig kommer kunne leva det liv man haft och aldrig kommer bli frisk så visst tycker jag att de ska få avsluta sitt liv. OM de själva tar beslutet och får slippa lida.

Om människor däremot kan bli friska från fysiska eller psykiska sjukdommar tycker jag att man ska göra allt som går för att hindra dessa att ta sitt liv. Slet själv ner en av mina bästa vänner från ett balkongräcke i somras, hade en annan tjej som var med inte fått tag i hennes kjol hade hon inte levt nu. Vi stoppade henne i sista sekunden och det var den värsta natten i mitt liv. Men nu mår hon mycket bättre! Hon är inte helt fri från sina problem men det blir bättre och bättre. Jag tycker att vi gjorde rätt som stoppade henne.

Svår fråga att svara på, det finns ju inget definitivt rätt eller fel. Men om man kunde få aktiv dödshjälp när man vill kanske det skulle hindra människor från att ta livet av sig i "förtid" dvs att man tar livet av sig för att man är rädd att sluta som ett kolli.

Det är en ruskigt svår fråga men väldigt viktig. Det är viktigt att berätta för sina anhöriga hur man själv vill ha det.
En annan aspekt på det hela:
När min mormor fått sin 6e hjärtinfarkt tyckte hon att det var nog. Hon hade tröttnat på att åka in och ut på sjukhus och tröttnat på att vara rädd för att dö ensam i sin lght. Hon slutade helt enkelt att äta. Hon bodde vid det tillfället på ett äldreboende. Hon tyckte att hon hade gjort allt hon velat. Sett sina barnbarn växa upp någotsånär (jag var 4 år). Efter ett par veckor och många samtal med en superb sköterska så ändrade hon sig. Hon var glad och fick flytta till en egen lght. Hon levde i sju år till och levde BRA. Tänk om någon hade gett henne dödshjälp när hon bad om det... Jag fick fira jul med min mormor sju ggr till och hon fick se mej börja skolan... Hon fick se sin dotter börja jobba med ett jobb som berikade henne otroligt...
Vad är rätt och vad är fel? Kan en människa verkligen bestämma själv när livet är slut. SKA en människa ta det beslutet??

/Carin

Jag skulle kunna berätta en annan historia som ger allt en annan vinkling. Den är dock lite för personlig för jag skulle vilja skriva den på ett forum. Om dödshjälp hade vait tillåten hade det dock uppstått en diskussion kring det, man kanske hade kunnat ge den som vill ta sitt liv stöd att få livsgnistan att fatta eld igen. Men när folk beslutar sig och gör slag i saken på egen hand får vi aldrig chansen att visa dem att det faktiskt fortfarande är värt att leva.

Last edited:
När jag tänker självmord så blir det snabba associationer med ungdomar i svåra förhållanden. Menar du dödshjälp? Isåfall tycker jag det är en bättre topic än just självmord tycker jag.

Ja, jag är för dödshjälp när det kommer till vissa omständigheter, såsom Joakim

En fråga till er som är för aktiv dödshjälp.
Vem skall utföra handlingen? Snackar vi om en ny yrkeskår typ (legitimerad livsavkortare)

Seriöst, det som inte dödar härdar. Kolla bara på alla nere i u-länderna där de får gräva efter sitt dagliga vatten syrran blev våldtagen för 10gången detta året. Far blev skjuten brorsan dog när han skulle stjäla mat. Men inte tar de livet av sig ne vi fjolliga personer har för mycket att bry sig om så tyvärr så tror jag inte på själsliga "sjukdommar" det har någon hittat på som inte vill dömas som en frisk. Visst den som våldtar osv är inte frisk men någon ursäkt är det inte.

Seriöst, det som inte dödar härdar. Kolla bara på alla nere i u-länderna där de får gräva efter sitt dagliga vatten syrran blev våldtagen för 10gången detta året. Far blev skjuten brorsan dog när han skulle stjäla mat. Men inte tar de livet av sig..
Klart att folk tar livet av sig även i u-länder. Skillnaden är att det inte finns statistik över det och att du inte läser om det i Aftonbladet.

ne vi fjolliga personer har för mycket att bry sig om så tyvärr så tror jag inte på själsliga "sjukdommar" det har någon hittat på som inte vill dömas som en frisk. Visst den som våldtar osv är inte frisk men någon ursäkt är det inte.
Vilken någon har hittat på psykiska sjukdomar? De som drabbas av det eller en utomstående som har stora vinster att göra på att folk har något att "skylla på". Psykiska sjukdomar är inget påhitt, mer än i din fantasi.
Alla som våldtar är inte sjuka, långt ifrån, men det finns psykiskt sjuka personer som våldtar.

Back