Självmord

Självmord - vems rätt eller fel?

• Antal röstningar
    0

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Vad tycker du? Är det var och ens ensak och rätt att bestämma om man vill leva? Eller har samhället en skyldighet att skydda suicidala personer från sig själva? Och ska sjukvården upprätthålla liv till vilket pris som helst?

Joakim Alpgård (se länk) blev totalförlamad efter en bilolycka och valde till slut i samråd med sina anhöriga att avsluta sitt liv. Han åkte till Schweiz för att få den hjälp som inte är tillåten i Sverige.

Enligt svensk lag är det tillåtet att svälta ihjäl en människa genom passiv dödshjälp. Eller att avbryta medicinering så att döden inträffar. Däremot är det inte tillåtet för den som önskar att själv välja när man vill avsluta livet och ett outhärdligt lidande, genom att använda eutanasi eller läkarassisterat självmord.

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_10805198.asp

Last edited:
Fattar du vilka svåra frågor du ställer. För det första så tycker inte jag att vården håller liv i folk till vilket pris som helst. Sen Har varje patient rätt att avsluta vård (kalla det passiv dödshjälp om du vill) Det innebär ju inte att man behöver lida ihjäl det finns ju bra smärtlindring och sedering. Sen om en människa vill ta sitt liv och som inte är vid sina sinnes fulla bruk tycker jag att man har skyldighet att stoppa och hjälpa. Men hur bedömmer man det? Och de som är det då och ändå vill dö? Frågorna är många och svåra och jag tycker inte att det finns något svart eller vitt.
Sen att en del väljer att avsluta sina liv kan jag ha förståelse för, en del säger men tänk på barnen tänk på anhöriga. Ingen kan ju förstå hur dåligt denna person mådde och det finns väl ingen som skulle ta sitt liv som hade barn om det FAKTISKT inte går att fortsätta leva med den psykiska smärta man har.

Last edited:
Fattar du vilka svåra frågor du ställer. För det första så tycker inte jag att vården håller liv i folk till vilket pris som helst. Sen Har varje patient rätt att avsluta vård (kalla det passiv dödshjälp om du vill) Det innebär ju inte att man behöver lida ihjäl det finns ju bra smärtlindring och sedering. Sen om en människa vill ta sitt liv och som inte är vid sina sinnes fulla bruk tycker jag att man har skyldighet att stoppa och hjälpa. Men hur bedömmer man det? Och de som är det då och ändå vill dö? Frågorna är många och svåra och jag tycker inte att det finns något svart eller vitt.

På SH behöver man inte besvara dem svåra frågorna :tummenupp
Det är ungefär det enda som skiljer dehär stället från högstadiet.
Jävla moppefuckos överallt!:gnissla :näsblod :huvet

På SH behöver man inte besvara dem svåra frågorna :tummenupp
Det är ungefär det enda som skiljer dehär stället från högstadiet.
Jävla moppefuckos överallt!:gnissla :näsblod :huvet

Jasså du står och kollar dig i spegeln när du skriver? Du som verkar vara det enda moppfuckot här!

Är för aktiv dödshjälp b.la. om personen i fråga ligger som ett kolli eller lider så mycket att han/hon inte har vad man kan kalla för liv!

Det måste ju givetvis vara något som beslutas individuellt, och inget som föreslås av personal.

Jag kan bara utgå från mig själv och jag hade inte velat vara fastklamrad i en sjuksäng i resten av mitt liv utan chans till bättring. Hade jag då haft möjligheten att slippa det genom att få hjälp med att avsluta mitt liv så hade jag troligtvis gjort det! Jag vill själv bestämma över mitt liv!

Edit: Varför är det så viktigt att alla måste hållas vid liv även mot sin vilja?

Last edited:
Jasså du står och kollar dig i spegeln när du skriver? Du som verkar vara det enda moppfuckot här!

Är för aktiv dödshjälp b.la. om personen i fråga ligger som ett kolli eller lider så mycket att han/hon inte har vad man kan kalla för liv!

Det måste ju givetvis vara något som beslutas individuellt, och inget som föreslås av personal.

Jag kan bara utgå från mig själv och jag hade inte velat vara fastklamrad i en sjuksäng i resten av mitt liv utan chans till bättring. Hade jag då haft möjligheten att slippa det genom att få hjälp med att avsluta mitt liv så hade jag troligtvis gjort det!

Endast folk med dålig självkänsla tar åt sig av såna skämt :pannkyss

Jag kan bara utgå från mig själv och jag hade inte velat vara fastklamrad i en sjuksäng i resten av mitt liv utan chans till bättring. Hade jag då haft möjligheten att slippa det genom att få hjälp med att avsluta mitt liv så hade jag troligtvis gjort det! Jag vill själv bestämma över mitt liv!

Edit: Varför är det så viktigt att alla måste hållas vid liv även mot sin vilja?
Jag håller med dig där men fundera på detta då. Låt säga att "kollit" inte kan förmedla sig hur kan vi då veta att han vill avsluta sitt liv. Jo då tänker du för att man kan ha skrivit det när man var frisk, att drabbas jag av det o det och blir så o så dålig så vill jag att ni tar slut på det. MEN när ens hälsostatus förändras så förändras även ens värderingar tänk om du ligger där som ett kolli och varken kan prata eller äta eller röra dig, men varje dag hälsar dina barn på dig och du kan se dem men de kan inte uppfatta om du är vid medvetande, varje dag som du fortfarande kan se dem är som om du var i himlen, helt plötsligt har dina värderingar ändrats och du värdesätter annat. Jag tror att det är jättesvårt att bestämma sånt i förväg och sen kanske man blir så dålig att man inte kan bestämma över sig själv.
Jag tror att det är lätt att tänka att alla som ligger så är så olyckliga jag tror att en del är lyckliga för att leva och kunna se sina nära o kära även om det är halvvägs över på andra sidan. Men nu går det ju inte tänka sig som lycklig över att ha klarat sig när man blivit som en grönsak, men allt ändras. TRO mig jag ser det i vården varje dag.

Är man kroppsligt frisk kan jag inte se en ända ursäkt att ta livet av sig, höjden av egoism.
Ligger jag som en degklump tar jag livet av mig eller någon avslutar det åt mig, vara en börda för de kvarlevande kosta sammhället massa pengar fast jag inte kan bli frisk ne släng mig till fiskarna.
Vissa kanske uppfattar detta som dubbelmoral men så får det vara.

Med risk för att bli kallad för hemsk, kall, elak och allt annat möjligt fult nu...

Men jag är för aktiv dödshjälp. Man ska inte ta ifrån människan den rätten att bestämma över sitt eget liv. Det vore ju som att omyndigförklara den människan helt. Är patienten vid sina sinnes fulla bruk och har som enda önskan att bara få somna in så tycker jag absolut att den ska få göra det. Att ligga och lida i en kropp som inte fungerar är inget liv att leva.

för/emot aktiv dödshjälp

Jag vet faktiskt inte, så svårt det där

Kan bara själv relatera till min mor som gick bort i akut leukemi, hon visste att hon skulle dö o att varje dag se henne gå o lida var fruktansvärt, det var dock inte det fysiska som var det jobbiga utan det psykiska (vågade inte göra någonting, inte ens sätta på spisen, klappa katten etc när hon var hemma).

:krama era nära o kära

:krama till alla er andra

Last edited:
Jag vet faktiskt inte, så svårt det där

Kan bara själv relatera till min mor som gick bort i akut leukemi, hon visste att hon skulle dö o att varje dag se henne gå o lida var fruktansvärt, det var dock inte det fysiska som var det jobbiga utan det psykiska (vågade inte göra någonting, inte ens sätta på spisen, klappa katten etc när hon var hemma).

:krama era nära o kära

:krama till alla er andra

Om din mamma i slutet hade yttrat en önskan om aktiv dödshjälp, hur hade du ställt dig till det då? Hade du tyckt annorlunda idag? Kanske man vet inte. Alltid jobbigt att förlora nära och kära.

Håller helt med dig.... krama era nära och kära.
Glöm inte att berätta hur mycket ni älskar de också. Ofta.

Jag tycker inte aktiv dödshjälp skall ges till dem som är fysiskt friska. Det är min begränsning ungefär.

Har man en sjukdom som kommer leda till ens död, om man ligger i respirator för att hållas vid liv osv tycker jag att man kan ha rätt till dödshjälp - i samråd med anhöriga. Problemet med 'självmord' är att man smiter från problemen och lämpar över det jobbiga till de som är kvar här på jorden, man lämnar en hel hög med lidande, frågor och problem. Finge jag bestämma skulle man endast kunna få aktiv dödshjälp om ens anhöriga (föräldrar, partner) var överens med en också.

Hur tänker du då? Väljer du att helt enkelt bortse från "själsliga sjukdomar" och hur de är att leva med?

Vad jag tänker med det är att de oftast, med rätt hjälp och med rätt folk runt omkring, går att lösa. Vi ser ju i dagens samhälle, med 5000 självmord om året, att den hjälp och den vilja att hjälpa inte finns.

Last edited:
Om din mamma i slutet hade yttrat en önskan om aktiv dödshjälp, hur hade du ställt dig till det då? Hade du tyckt annorlunda idag? Kanske man vet inte. Alltid jobbigt att förlora nära och kära.

Håller helt med dig.... krama era nära och kära.
Glöm inte att berätta hur mycket ni älskar de också. Ofta.

Oavsett beslut så hade jag stöttat. (var bara 13 år när det hände). En sak vet jag dock, jag är inte rädd för döden.

Tack o lov så går ju forskningen framåt.

Last edited:
Har man verkligen rätt att bestämma åt någon annan om den vill leva eller dö?

Vad ska man säga till någon som är 90 plus och säger att jag har fått nog, jag har gjort allt jag vill göra, jag känner ingen anledning till att leva längre.

Dessa personer är fysiskt friska och lider inte av några psykiska sjukdomar men ändå känner de inte någon anledning till att leva. Deras liv går i repris, varje dag är den samma, vissa har inga anhöriga eller barn, helt ensamma.

De är inte deprimerade utan berättar med glädje om sitt gångna liv, skrattar och skämtar. Men de säger heller att de önskar att de fick dö snart eftersom de känner att livet tog slut för länge sen.

Sen så träffar jag personer som nästan är 100 år och fortfarande har en enorm livglädje och önskade att livet aldrig tog slut.
Vi har en snart 99-årig tant som inför varje måndag och torsdag gör sig fin, med smycken, läppstift och fina klänningar, för att matkillarna ska komma med veckans matleverans. Dessa killar är mellan 20 och 30 år och skulle hon orka så skulle hon kidnappa dom och aldrig släppa ut dom igen.

Det är upp till var och en om man vill sluta sitt liv eller fortsätta.

Tack o lov så går ju forskningen framåt.

Yepp, fast vissa tror ju inte på de tyvär *host host*

Till topic.
Vill folk avsluta sitt lidande (Psykiskt/Fysiskt) kan dom gott få göra det.
Som Alicia sa känns det inte som att någon annan ska få bestämma om man vill leva lr dö.

Last edited:
Vad jag tänker med det är att de oftast, med rätt hjälp och med rätt folk runt omkring, går att lösa.
Det är naivt att tro att alla har tillgång till "rätt hjälp och rätt folk runt omkring".

Vi ser ju i dagens samhälle, med 5000 självmord om året, att...
Du är ute och cyklar. Den senaste siffran som presenteras på KI´s hemsida är 1376 självmord för år 2003.

http://www.ki.se/suicide/sm_sverige_total.html

Back