Självmek eller verkstad?

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Min kära hoj har börjat bli lite oljetörstig, så jag tänkte hon skulle få loppen honade o nya kolvringar i vinter, sen kanske en ventiljustering inte är fel då jag inte vet när det gjorts tidigare..

Min fråga lyder: vad bör man göra mer när allt är rivet, och klarar man det själv med normal mek.vana eller ska man låta en verkstad fixa det..
Pris?? finns det nån som gjort detta och kommer ihåg notan?

Tacksam för svar!!:)

amazonsport skrev:
2347065 Min kära hoj har börjat bli lite oljetörstig, så jag tänkte hon skulle få loppen honade o nya kolvringar i vinter, sen kanske en ventiljustering inte är fel då jag inte vet när det gjorts tidigare..

Min fråga lyder: vad bör man göra mer när allt är rivet, och klarar man det själv med normal mek.vana eller ska man låta en verkstad fixa det..
Pris?? finns det nån som gjort detta och kommer ihåg notan?

Tacksam för svar!!:)

just på din hoj vet jag inte om du ska våga dej på det,men vill du nån gång lära dej så måste man ju starta någon stanns.
som jag har gjort, byte kolv å kamkedja å ska nu försöka med ventilerna.
lite små tips från sporthoj klarar du säkert av det. lycka till

Byt ringarna, hona cyllarna, eller byt kolvarna och borra cyllarna vid behov
Kamkedja, ventiltätningar, kontrollera ventilernas täthet

Att mäta upp kolvspel kräver specialverktyg och kunskap. Lättast att lämna cyllarna och kolvar hos verkstad

Ventiltätningarna kräver en ventilbåge á 150kr på biltema och om ventilerna måste slipas in (byta ventiler/fräsa säten behövs sällan) kräver det ventilslippasta och slippinne eller pneumatisk ventilslip

Last edited:
Och ventilslipar man är det otroligt viktigt att rengöra väldigt noga efteråt annars distribueras slippastan väldigt snabbt runt till motorns alla lager när man börjar åka. Jag minns ett brittiskt magasinreportage där en olycksalig mc-firma renoverade en CBX1000-motor åt tidningen som sedan bara gick några mil efteråt tills hela motorn säckade, full av slippasta.

gunnar_gt750 skrev:
2347754 Och ventilslipar man är det otroligt viktigt att rengöra väldigt noga efteråt annars distribueras slippastan väldigt snabbt runt till motorns alla lager när man börjar åka. Jag minns ett brittiskt magasinreportage där en olycksalig mc-firma renoverade en CBX1000-motor åt tidningen som sedan bara gick några mil efteråt tills hela motorn säckade, full av slippasta.
Mja, såvida man inte stått och pressat ner slippasta i oljekanalerna så borde inte slippastan hamna i oljesystemet(?)
Man ska lixom inte använda pastan på "den sidan" av motorn.

Själv använder jag så lite pasta som möjligt (dräll inte) och när jag är klar så torkar jag bort överflöd för att sedan tvätta, då är risken för att det hamnar "fel" minimal.

Men du har ju rätt i att man ska vara noggran när man tvättar :tummenupp

Ljunghusen skrev:
2347126 Byt ringarna, hona cyllarna, eller byt kolvarna och borra cyllarna vid behov
Kamkedja, ventiltätningar, kontrollera ventilernas täthet

Att mäta upp kolvspel kräver specialverktyg och kunskap. Lättast att lämna cyllarna och kolvar hos verkstad

Ventiltätningarna kräver en ventilbåge á 150kr på biltema och om ventilerna måste slipas in (byta ventiler/fräsa säten behövs sällan) kräver det ventilslippasta och slippinne eller pneumatisk ventilslip

Att mäta upp kolvspel kräver specialverktyg och kunskap. Lättast att lämna cyllarna och kolvar hos verkstad.

ja lättast men Håller inte med där. ta väck ringarna å olje ringen, kör ner kolven i cylindern å se om du får ner bladmåttet mellan, rätt storlek på bladmåttet behöves å inte något stort glapp när du glappar på kolven. beror ju på hur sliten den är om den är lite sleten kan special verktyg behövas men då är det inte akut med en borrning

Last edited:
SilentPlanet skrev:
2349619 Att mäta upp kolvspel kräver specialverktyg och kunskap. Lättast att lämna cyllarna och kolvar hos verkstad.

ja lättast men Håller inte med där. ta väck ringarna å olje ringen, kör ner kolven i cylindern å se om du får ner bladmåttet mellan, rätt storlek på bladmåttet behöves å inte något stort glapp när du glappar på kolven. beror ju på hur sliten den är om den är lite sleten kan special verktyg behövas men då är det inte akut med en borrning

Sure bladmått funkar som en fingervisning, men vad kan det kosta att få det mätt, en hundralapp?

Ljunghusen skrev:
2347126

Båge behövs inte. Man trycker ner fjädrarna med fingertopparna, om man inte är allt för klen.
Är ventilspelen små är det stor risk att man måste byta ventiler. Ca 250 spänn styck (x10) Avgasarna brukar vara bra.

Mats757 skrev:
2350066 Båge behövs inte. Man trycker ner fjädrarna med fingertopparna, om man inte är allt för klen.
Är ventilspelen små är det stor risk att man måste byta ventiler. Ca 250 spänn styck (x10) Avgasarna brukar vara bra.

Lycka till att montera utan ventilbåge :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...